Hry s kamínky

Vydáno:

Hra je pro děti nejpřirozenější činností, během níž se ve vymezeném prostoru a čase pouštějí do řešení úkolů. Dává dětem možnost rozvíjet nejrůznější schopnosti a dovednosti. Hravá činnost poskytuje dostatek příležitostí pozorovat reakce dětí, jejich aktivitu, fantazii, nápaditost, tvořivost, samostatnost. V jejich průběhu můžeme pozorovat způsob uvažování, dát dětem příležitost projevovat se po svém, dětsky, přirozeně, naučit se spolupracovat v kolektivu dětí. Děti během nabízených aktivit rozvíjejí vlastní tvořivost a fantazii, při některých hrách spolupracují, řeší určité situace, vzájemně se radí, přemýšlejí, diskutují.

Hry s kamínky
Naděžda
Kalábová
Základní škola Prostějov, ul. Vl. Majakovského 1
Motivace:
Skřítek Kamínek je malý a velmi milý skřítek. Bydlí blízko vody a každý den sleduje malé žabky Kuňkalky, jak si vesele poskakují z místa na místo po kamenech, které vykukují z vody rybníka Kaminíka. Když se malé žabky unaví, odpočívají na kamíncích a vyhřívají se na sluníčku. Rybník Kaminík není jen tak obyčejný rybník, jeho břehy jsou zpevněny nejrůznějšími kameny, které jsou různě velké a krásně zbarvené. Skřítek Kamínek je pozoruje každý den, až jednou dostal nápad. Zamyslel se a zjistil, že kamínky různých velikostí a tvarů může využít k zajímavým hrám. A protože si nechtěl nechat svůj nápad pro sebe, posílá ho dětem a věří, že si podle jeho návodu vyzkoušejí zahrát zajímavé hry, při kterých se všichni společně velmi dobře zabaví a odreagují.
 Skřítek ten má nápady, všechny děti pobaví. Spoustu her on v hlavě má, přátelům je rozdává. 
HRY S KAMÍNKY
Cílem těchto her je využít přírodní materiál k nejrůznějším aktivitám. V přírodním prostředí - v lese, na polní cestičce, blízko vody, můžeme najít kameny různých velikostí, tvarů a barev. Tyto kameny jsou velmi zajímavé a mají své kouzlo. Některé jsou větší, jiné menší, zvláštních tvarů, krásně zbarvené. S dětmi se proto vydáme toulkami přírodou, abychom nejrůznější druhy kamínků využili k zajímavým hrám, které si s dětmi společně vyzkoušíme. Předtím, než se vydáme do přírody, poučíme děti o tom, že nalezené kamínky využijí pouze k hrám, které jim budou v průběhu vycházky a následně po návratu z přírody vysvětleny.
Výchovně-vzdělávací cíl:
-
získávat nové poznatky a zkušenosti,
-
rozvíjet nápaditost, myšlení, fantazii a tvůrčí schopnosti,
-
podporovat a prohlubovat individuální schopnosti a dovednosti - intelektové, osobnostní, pohybové atd.,
-
motivovat k námětově bohaté a pestré činnosti,
-
zvládnout herní situace, využít volný čas efektivním způsobem,
-
osvojit pravidla vhodné komunikace mezi dětmi a při skupinové činnosti,
-
rozvíjet barevnou citlivost a vnímavost, schopnost vhodně kombinovat barvy,
-
vytvářet nové pracovní návyky,
-
prohlubovat zkušenosti při práci s dostupným materiálem,
-
zaměřovat se na odpovědnost za kvalitu vlastní práce.
Vzácné kameny
Cíl: rozvíjet postřeh, pohybové schopnosti
Úkol: Hledej vzácné kameny pohozené ve vymezeném prostoru.
Pomůcky: větší množství drobných kamínků
Předtím, než hru začneme hrát, kameny nabarvíme barvami nebo je zabalíme do alobalu, aby se lišily od ostatních, běžně dostupných v přírodním prostředí. S dětmi se poté vydáme na louku a formou vymyšlené pohádky o skřítcích, kteří poztráceli vzácné kameny, motivujeme děti ke hře. Nabarvené drobné kamínky pohodíme v trávě na louce. Úkolem dětí je kameny ve vymezeném čase vyhledat a přinést. Kdo najde nejvíce kamenů, vyhrává.
Malované kameny
Cíl: rozvíjet fantazii, tvořivé schopnosti
Úkol: Ozdob kamínky zajímavým způsobem.
Pomůcky: tempery, štětec, bezbarvý lak
Děti v přírodě nasbírají kamínky zajímavých tvarů a snaží se je zajímavým způsobem barevně ozdobit. K vytváření použijí temperové barvy, které po zaschnutí zafixují bezbarvým lakem.
Kamínková štafeta
Cíl: využít přírodní prostředí k realizaci hry
Úkol: Zahraj si společně se svými kamarády hru.
Pomůcky: tužka, papír
Před zahájením hry nasbíráme každé skupině stejný počet kamínků, asi 15-20 kusů. Děti rozdělíme do družstev se stejným počtem hráčů, postavíme je na startovací čáru do zástupu v rozmezí asi 0,5 m od sebe a první hráč má před sebou nasbírané kamínky. Jakmile zahájíme hru, předávají děti kamínek jeden druhému co nejrychleji směrem k poslednímu a ten vytváří hromádku za sebou. Družstvo, které svoji hromádku kamínků poslalo poslednímu hráči co nejrychleji, vyhrává.
Obdobnou štafetu můžeme hrát s využitím šišek, klacíků, listů. Hru můžeme zpestřit tím, když se dohodneme s dětmi, že jakmile dorazí poslední posílaný předmět, všichni členové družstva zvednou ruku nebo si dřepnou na znamení dokončení úkolu.
Kamínkové stavby
Cíl: využít přírodní prostředí k realizaci hry
Úkol: Zahraj si společně se svými kamarády hru.
Materiál ke stavbě pyramid, hradů, domečků, kamínkových skřítků najdeme v korytech řek, v blízkosti rybníků, případně na poli. Děti rozdělíme do dvojic a každá dvojice má za úkol postavit dle vlastních představ a fantazie jakoukoliv stavbu z kamínků. Po dokončení si připraví komentář vlastního díla, komu je stavba určena, jaké je její využití, okomentují množství materiálu, z něhož je vytvořena, odůvodní barevné ladění a velikost. Množství kamínků je neomezené, velikost doporučíme menší, přibližně jako brambora, kvůli složitosti při přemísťování. Určíme pouze časový limit, který si s dětmi předem dohodneme. Doporučuji ponechat minimálně 30 minut. Hru hrajeme tam, kde je více místa. Jednotlivé dvojice zvolí vlastní stanoviště, kde bude jejich stavba postavena. Jakmile hru ukončíme, provedeme společně s dětmi vyhodnocení a vyzdvihneme originalitu, nápaditost a píli jednotlivých dvojic. Kameny lze nahradit i jiným přírodním materiálem - například šiškami.
Cílový kámen
Cíl: využít přírodní prostředí k realizaci hry
Úkol: Zahraj si společně se svými kamarády hru.
Pomůcky: drobné kamínky
Před zahájením hry se rozhlédneme po okolí a každý sám si připraví svůj vlastní kámen, menší velikosti. Učitel vyznačí čáru, odkud budou děti házet, a podle věku a schopností dětí umístí do určité vzdálenosti cílový kámen. Kolem něj vyznačí soustředné kruhy s různým bodovým ohodnocením (5, 10, 20). Děti postupují dle pokynů, dodržují bezpečnostní předpisy. Pokud se nacházíme v prostředí, kde nejsou k dispozici drobné kamínky, můžeme využít ke hře šišky.
Děti se postaví do zástupu a třemi pokusy se pokoušejí dohodit co nejblíže cílovému kameni. Učitel sčítá a zapisuje získané body. Za přímý zásah si každý počítá 3 body. Když se všichni vystřídají, můžeme kámen posunout do větší vzdálenosti od startovací čáry. Jakmile všechny děti hru ukončí, provedeme vyhodnocení a určíme vítěze. Děti, kterým se nepodařilo, hodit kámen do vyznačeného okruhu, získávají 0 bodů.
Porovnávání kamínků
Cíl: vnímat přírodní krásy všemi smysly, určovat vlastnosti přírodního materiálu
Úkol: Porovnej vlastnosti přírodnin na základě daných kritérií.
Pomůcky: kamínky
Společně s dětmi se vypravíme do lesa a najdeme vhodné místo pro hru. Děti se nejprve vydají do určeného prostoru a stanou se na okamžik hledači vzácných kamínků. Jejich úkolem je najít a přinést jeden kámen - co nejzajímavější svým tvarem, velikostí, barvou. Všechny přírodniny, které naleznou, shromáždíme na jednu hromádku. Jakmile se všichni vrátí na výchozí stanoviště, společně si kamínky prohlédneme a ujasníme si, co mají některé společného.
Po této instruktáži si zahrajeme hru, kdy při omezeném vidění, se zavázanýma očima, budeme třídit hmatem kamínky dle požadovaných kritérií - na oblé a hranaté, na malé a velké a na drsné a hladké.
Panáček z přírodního materiálu
Cíl: rozvíjet tvůrčí schopnosti a dovednosti
Úkol: Sestav z panáčka z přírodního materiálu.
Pomůcky: kamínky
Určitě se každý z nás dostane do přírody, kde je spousta materiálu, ze kterého můžeme vytvořit zajímavé obrázky. Když se kolem sebe rozhlédneme, zjistíme, že jsou kolem nás nejen kamínky, ale i větvičky, klacíky, šišky, listy... Všechen tento materiál můžeme použít k vytvoření třeba lesního skřítka nebo jiné postavičky.
Sběrači kamenů
Cíl: podporovat soutěživost dětí
Úkol: Přines na určené místo kámen, podle daných kritérií.
Pomůcky: kameny
Na dohodnuté znamení se děti snaží najít kámen a přinést jej na určené místo. Obměna: Děti se snaží najít a přinést na dohodnuté místo nejmenší kámen nebo tvarově a barevně nejzajímavější.
Kombinace přírodního materiálu
Cíl: vytvářet z dostupného materiálu
Úkol: Využij přírodního materiálu k vytváření.
Pomůcky: přírodní materiál - kamínky, listí, šišky, větvičky...
Děti vytvoří dva skřítky z přírodního materiálu (kamínky, listí, šišky, větvičky...).
Kamínkový šperk
Cíl: prohlubovat lásku k přírodě
Úkol: Vytvoř si zajímavý šperk.
Pomůcky: barevný oblázek, lepidlo, zbytky kůže
Vydáme se na vycházku do přírody a vyhledáme barevně a tvarově zajímavý kamínek. Z kůže opatrně vystřihneme do spirály proužek kůže. Kamínek omyjeme, řádně osušíme, boční stěny dokola potřeme lepidlem Herkules. Vystřižený proužek kůže přehneme na polovinu a přesně doprostřed vložíme kamínek s lepidlem, opatrně řemínek přitlačíme a spojením řemínků uzavřeme celý obvod. Po zaschnutí ploché strany kamínku přelakujeme bezbarvým lakem.
Sbírání zlata
Cíl: rozvíjet pohybové schopnosti
Úkol: Vyzkoušej svoji obratnost.
Pomůcky: zlaté kamínky
Před realizací hry je nutné připravit si větší množství obarvených kamínků. Ve vymezeném prostoru, např. na louce, pohodíme malé kamínky zlaté barvy. Úkolem dětí je pohybovat se po jedné noze, vyhledat a sesbírat co největší počet zlatých kamínků v časovém limitu 5 minut. Získané kamínky si soutěžící ponechává u sebe - v rukách, v kapse vlastních oděvů. Pokud při poskakování kamínky vypadnou, hledá další. Hodnotíme počet nasbíraných kamínků. Kdo nasbírá největší počet, vyhrává.

Související dokumenty