Fyzika tvoří ÚDiF a radost i v očích nejmenších

Již v nejútlejším věku máme základní schopnost pozorovat a opakovat to, co dělají lidé a věci kolem nás. Hlavním úkolem malého človíčka tak je naučit se pojmenovávat nejen věci, zvířata a lidi, ale také děje, které se před ním odehrávají. ÚDiF na svých vystoupeních nechává děti pozorovat a komentovat úžasné divadlo, které je tvořeno fyzikálními experimenty.

Fyzika tvoří ÚDiF a radost i v očích nejmenších
Mgr.
Barbora
Mikulecká
 
experimentální skupina ÚDiF, Divadlo Fyziky Mgr. Vojtěch Hanák, experimentální skupina ÚDiF, Divadlo Fyziky
FYZIKÁLNÍ VYSTOUPENÍ VE ŠKOLKÁCH
Začali jsme s vystoupeními na školách, kde je cíl motivační a didaktický. Po několika úspěšných letech nás ale nadchla myšlenka ukazovat pokusy v mateřských školkách. Že to nemá smysl? Že děti, které se ještě fyziku neučí, nemají proč zkoušet experimenty? A co to tak malým dětem přinese dobrého?
Když vidíte nadšení v očích dítěte pozorujícího napínavý experiment, odpovíte si na předchozí otázky sami. Děti milují, když se před nimi děje něco netradičního, jsou zvídavé a oproti starším školákům ještě chtějí věcem přijít na kloub. Experiment sám zaručuje jejich zaujetí, protože jde o něco nového, překvapivého a napínavého. Vedle toho dostávají děti prostor k přemýšlení, jak se něco takového mohlo stát. Naši performeři vedou děti k vysvětlení odpovídajícímu jejich věkové úrovni, vtahují je do děje a ony se pak samy nevědomky stávají
součástí představení.
Běžná divadelní vystoupení bývají pro malé děti zábavná a zároveň sociálně naučná. Fyzikální vystoupení má obě tyto stránky také, jen posunuté jiným směrem. Didakticky se dítě učí pozorovat, pojmenovávat průběh děje, který vidí poprvé v životě, a zároveň je vedeno k tomu hledat asociace k věcem jemu známým a běžným (kupříkladu páru vidíte nejen při našem pokusu, ale i když se vaří voda v konvici). Zároveň si vytváří již v takto útlém věku kladný vztah k technickým vědám, které, jak víme, jsou nejméně oblíbenými učebními obory školáků od šestých tříd.
JAK VYSTOUPENÍ VYPADÁ A CO JE POTŘEBA?
Naše vystoupení se snaží co nejméně připomínat školní třídu nebo divadelní sál. Děti většinou sedí volně kolem nás na židličkách nebo koberci, jak jsou zvyklé. Samotné vystoupení probíhá přímo před nimi, některé pokusy si mohou i samy osahat a vyzkoušet. Abychom fyziku přiblížili dětem, volíme jednoduché experimenty, zdůrazňujeme základní principy, používáme vybavení, které děti běžně znají a používají, a chceme, aby dětem nezůstalo nic skryto.
Podle dohody volíme formu vystoupení s pauzou, při které si děti zkoušejí vyrobit jednoduchý experiment, který si posléze mohou vzít sami domů. Takovéto miniworkshopy zatím zkoušíme a rozvíjíme, nicméně se ukazuje, že i čtyřleté dítě je schopné zaostřit spojkou obraz třeba vlákna žárovky.
K provedení vystoupení potřebujeme zpravidla jen základní vybavení – dva stoly, elektrickou zásuvku, přístup k vodě – a dostatek času na přípravu. Podle zvolených experimentů je někdy vítána možnost místnost zatemnit.
ZKUŠENOSTI A VÝSLEDKY
Vystupujete-li na základní škole, brzy si všimnete faktu, že mladší děti, které ještě neměly fyziku, jsou schopné experiment, který právě viděly, vysvětlit mnohem lépe a intuitivněji než dítě fyzikou na škole poznamenané. Především to nás vedlo k myšlence, že
velká část jednoduchých experimentů ukazujících základní pravidla, kterými se svět kolem nás řídí, je dobře srozumitelná i dětem předškolního věku.
Kde však je tato hranice?
První zkušenosti přišly před dvěma lety zkoušením a úpravou našich běžných vystoupení pro malé děti. Postupem času jsme vystoupení uzpůsobili na míru mateřským školkám. Poznali jsme, že ukazování pokusů a případné hraní si s nimi formou workshopů je možné s dětmi od čtyř let.
Největším úspěchem pro nás doposud bylo příjemné tour v pražské školce Andílek, která zorganizovala naše vystoupení hned pro několik okolních spřátelených školek a pro rodiče s dětmi v domácím vzdělávání. Veškeré použité fotografie zde jsou právě z této akce. Od té doby jsou pro nás školky stálou a vítanou možností hrát si s fyzikou opravdu jako malí.

Divadlo Fyziky ÚDiF
ÚDiF vznikl již před šesti lety s cílem ukazovat lidem fyziku „na potkání“. Postupem času narůstal zájem o naše vystoupení a rozšiřovalo se také tematické zaměření. V současné době záběr ÚDiFu pokrývá celou středoškolskou fyziku s přesahem do fyziky vysokoškolské. Za celou dobu existence skupiny si držíme až dětské nadšení z každého pokusu. Některé naše experimenty jsou zcela původní a jedinečné. Vystoupení skupiny ÚDiF bylo oceněno na mezinárodní přehlídce Science on Stage, ÚDiF je držitelem ocenění České fyzikální společnosti za trvající činnost v popularizaci fyziky a ocenění Eduína společnosti pro vzdělávání EDUin.
„Svět je krásnější, když víte, jak funguje...“
, vystoupeni@udif.cz

Související dokumenty