Dvouleté děti v mateřské škole

Vydáno:

První roky života dítěte jsou pro něj obdobím nesmírné zranitelnosti i mnoha příležitostí. To, jak je dítě vychováváno a jak je vzděláváno, to, co pro něj uděláme, či neuděláme během těchto let, může mít dopad na celý jeho další život. Na jeho zdraví, na schopnost vytvářet vztahy, ale i na úspěchy v jeho dalším vzdělávání a v životě.

 

Dvouleté děti v mateřské škole
PhDr.
Irena
Borkovcová
MBA
ředitelka Jihomoravského inspektorátu České školní inspekce
Otázka zabezpečení institucionálního vzdělávání a péče o děti do tří let v České republice byla v předchozích letech předmětem poměrně časté mezinárodní kritiky (například ze strany Evropské komise nebo OECD). Na neexistující pravidla vzdělávání dvouletých dětí, které jsou přijímány do mateřských škol, upozorňovala v několika svých posledních výročních zprávách také Česká školní inspekce. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy začalo věnovat této problematice v poslední době velkou pozornost. Převratné změny deklaruje zákon č. 178/2016 Sb., ze dne 20. dubna 2016, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). S účinností od 1. 9. 2016 se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku zpravidla od tří do šesti let, nejdříve však od dvou let. S odloženou účinností od roku 2020 bude předškolní vzdělávání organizováno pro děti ve věku od dvou do zpravidla šesti let. Stát se tak zavázal
garantovat
postupně (do roku 2020)
místo v mateřské škole
(dále také "MŠ")
každému dítěti od dvou let.
V návaznosti na výše uvedené legislativní změny se
Opatřením ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
změnil Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání s účinností od 1. února 2017. Byla do něho vložena nová kapitola, která právě vzdělávání dětí od dvou do tří let včetně podmínek pro jejich vzdělávání upravuje. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále také "MŠMT") pod č. j.: MSMT-27987/2016-1 vydalo v lednu 2017 podrobnější informace ke vzdělávání dětí ve věku od dvou do tří let v mateřských školách. Materiál zpřehledňuje informace týkající se předškolního vzdělávání dětí této věkové kategorie, poukazuje na dílčí odlišnosti při vzdělávání těchto dětí ve srovnání s dětmi tří až šesti(sedmi)letými a poskytuje mateřským školám vodítka k tomu, jak mají postupovat a jaká opatření učinit, aby byly pro vzdělávání dvouletých dětí nastaveny optimální podmínky.
Česká školní inspekce se v souvislosti se vzděláváním dvou až tříletých dětí v mateřských školách, ve spojitosti s níže uvedenými tématy, snaží upozornit na několik aktuálních otázek.
Materiální podmínky
Přestože podíl dvou až tříletých dětí v mateřských školách mírně vzrůstá (ve školním roce 2015/2016 dětí mladších tří let bylo 11,6 %, což je nárůst oproti předchozímu školnímu roku o 1,2 %), materiální, hygienické a bezpečnostní podmínky pro vzdělávání dětí do tří let se prozatím v mateřských školách příliš nezlepšily. Mateřské školy se budou muset doporučeními, která MŠMT pro vzdělávání této věkové kategorie nastavilo, ve spolupráci se zřizovateli důsledně zabývat.
Obsah, metody a formy vzdělávání
Rozhodnutí o přijetí dítěte je dle platných právních předpisů v kompetenci ředitele MŠ.
Povinností ředitele je dětem od dvou let, pokud se v mateřské škole vzdělávají, stejně tak jako dětem starším, zajistit optimální podmínky pro vzdělávání. Učitelky mateřských škol si uvědomují, že vzdělávání této věkové kategorie vyžaduje nejen odlišné nároky na vybavení a úpravu prostor, ale také dostatečnou odbornou orientaci v dané problematice. Jak je uvedeno v informativním materiálu MŠMT:
"
...
pro úspěšné vzdělávání dětí od dvou let je nutné si uvědomovat specifika související s úrovní motoriky, jazykového, psychického vývoje dítěte, brát ohled na jiné tempo rozvoje prosociálních vztahů mezi dětmi. Plánování a realizace konkrétních vzdělávacích činností musí být přizpůsobeno možnostem a schopnostem dětí"
. I když existuje několik odborných publikací, které se problematice vzdělávání dětí do tří let věnují, učitelky mateřských škol by přivítaly jednotný a ucelený metodický materiál, který by upravoval všechny pedagogické aspekty poskytování vzdělávání, včetně podrobnějšího stanovení obsahu vzdělávání pro tuto věkovou kategorii. V praxi chybí konkrétní pomůcka, kterou by mohly využívat pro přípravu vzdělávací nabídky i pro hodnocení výsledků vzdělávání dětí do tří let věku.
Personální podmínky
Podmínky pro vzdělávání dětí ve věku od dvou do tří let z hlediska jejich počtu ve třídě jsou upraveny ve vyhlášce o předškolním vzdělávání až v souvislosti s nárokem na přijetí dětí starších 2 let s účinností od 1. 9. 2020. Nastavení podmínek, včetně personálních, i nastavení počtu dětí ve třídě, ve které se vzdělávají děti mladší tří let, jsou v současné době v kompetenci ředitelů MŠ. Pro zajištění vzdělávání dvouletých dětí
je nyní možné využít i dalšího nepedagogického pracovníka - chůvu.
Aktuálně žádají mateřské školy o finanční prostředky na chůvu v mateřské škole z OP VVV -
Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování (šablony pro MŠ)
, prostřednictvím průběžné výzvy s termínem přijímání žádostí o podporu od května 2016 do června 2017. Mateřské školy této podpory využívají, ovšem tím, že chůva není pedagogickým pracovníkem a nemůže převzít zodpovědnost za svěřené děti, se mnohdy dostávají do
kolize
v souvislosti se zajištěním organizace vzdělávání celé třídy a zajištěním životosprávy takto malých dětí. Dvou až tříletým dětem je většinou třeba provést úpravu denního režimu a zajistit dostatek času na veškeré aktivity včetně převlékání, stravování a odpočinku vzhledem k jejím specifickým vývojovým a individuálním potřebám.
Je obecně známo, že existuje vztah mezi kvalitou vzdělávání v mateřských školách a úrovní přípravy učitelek mateřských škol v počátečním i dalším vzdělávání. Ve vztahu ke dvouletým dětem Česká školní inspekce upozorňuje na
nutnost zařazení této oblasti do počátečního vzdělávání předškolních pedagogů tak, aby budoucí učitelky rozuměly specifickým potřebám i metodologii vzdělávání této věkové skupiny.
Tématu vzdělávání dvouletých dětí je nutné věnovat pozornost i v rámci dalšího profesního rozvoje učitelek mateřských škol.
Spolupráce s rodinou
Možnost umístit dítě do mateřské školy by mělo napomoci k souladu rodinného a pracovního života jeho zákonných zástupců. Dominantní a nezastupitelnou úlohu má však pro dítě ve věku od dvou do tří let v tomto období stále rodinné zázemí a rodinná výchova. Mateřská škola rodinnou výchovu pouze doplňuje a spolupráce se zákonnými zástupci je naprosto zásadní. Nemůže totiž jejich roli přebírat. Česká školní inspekce obecně upozorňuje na nutnost posilování zodpovědnosti zákonných zástupců za výchovu a vzdělávání svých dětí.
Závěrem
Problematiku vzdělávání dvou až tříletých dětí v mateřských školách bude Česká školní inspekce i nadále sledovat. Tak, aby konkrétními informacemi a objektivním hodnocením aktuálního stavu v mateřských školách i svými konkrétními návrhy a doporučeními napomohla k utváření ucelené a efektivní školské politiky v tomto segmentu vzdělávání.

Související dokumenty