Dopad novely školského zákona na práci mateřských škol

Vydáno:

Po více než dvou letech se školský zákon č. 561/2004 Sb. opět dočkal rozsáhlejších úprav, které byly provedeny zákonem č. 472/2011 Sb. a nabyly účinnosti ke dni 1. 1. 2012.

Dopad novely školského zákona na práci mateřských škol
PaedDr.
Jan
Mikáč
poradenské služby ve školství
Projednávání úprav zákona nebylo pro velké množství
podaných pozměňovacích návrhů
jednoduché. Mnohé z nich nebyly úspěšné, nakonec nebyly přijaty, ale protože byly často středem mediálního zájmu, utkvěly v pamětích a už se s nimi i počítalo jako s hotovou věcí. Proto je vhodné připomenout si, které
změny se nakonec objevily v konečné verzi novely.
V tomto článku se zaměřím na ty změny školského zákona, které se promítnou do
práce mateřských škol.
Výroční zprávy, § 10
§ 10 Výroční zprávy
(3) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zpracovává každoročně výroční zprávu o činnosti školy za školní rok, zasílá ji zřizovateli a zveřejňuje vždy na přístupném místě ve škole.
Mateřské školy nemají nadále povinnost zpracovávat výroční zprávy. Z praxe je však známo, že řada MŠ takovéto zprávy sestavuje, někdy podle požadavků zřizovatele, někdy z vlastního rozhodnutí. Výroční nebo jakákoli zpráva o činnosti školy může totiž být velmi účinným propagačním materiálem školy, ale také jakousi kronikou, která dokumentuje práci školy, pedagogů, zaznamenává úspěchy i růst kvality práce školy.
V nejbližších měsících roku 2012 se budou zřizovatelé rozhodovat, zda na místa ředitelů školy vyhlásí konkurzy nebo ne, budou hledat argumenty pro i proti. Výhody výročních zprávspočívají v tom, že mohou zřizovatelům i veřejnosti takovéto informace předkládat.
Vlastní hodnocení školy, § 28
Vlastní hodnocení práce školy jako takové zrušeno není, každá škola je provádí a ve vlastním zájmu bude provádět i nadále. Je jen zrušena povinnost jednou za tři roky vypracovávat písemnou zprávuo hodnocení tříletého období práce školy podle vyhláškou stanovené osnovy.
Školám zároveň nic nebrání v sestavování podobných hodnotících dokumentů, protože se na ně dá nahlížet jako na užitečný propagační materiál. Nikdo nepochybuje, že školy musí svoji činnost plánovat, pak také vyhodnocovat a na základě hodnocení upravovat své plány do budoucna. Roční plány se vyhodnocují každý rok (např. ve výročních zprávách), u dlouhodobějších plánů je logické vyhodnocování vždy po několika letech.
Na tomto místě je vhodné připomenout další
novinku v životě ředitelů.
Jejich práce bude totiž
hodnocena každých šest let
a toto hodnocení rozhodne o tom, zda budou v činnosti ředitele školy pokračovat nebo ne. Je proto v jejich výsostném zájmu
vytvořit a nashromáždit za toto období
co nejvíce materiálů, které budou vypovídat o kvalitě jejich práce.
Bezpečnost a ochrana zdraví, § 29
§ 29 odst. 2
Ministerstvo stanoví vyhláškou opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání ve školách a školských zařízeních a při činnostech s ním souvisejících.
Jde o velmi potřebný dokument, jen není zřejmé, kdy se jej ze strany ministerstva dočkáme. Obvyklé lhůty zpracování podobných materiálů ministerstvem se nepočítají na měsíce, ale na roky.
Firemní mateřské školy, § 34
§ 34 odst. 8
Zřizovatel může určit mateřskou školu nebo její odloučené pracoviště ke vzdělávání dětí zaměstnanců zřizovatele nebo jiného zaměstnavatele. Na tuto mateřskou školu nebo odloučené pracoviště se nevztahují odstavce 2 až 4 a § 35 odst. 1. O přijetí do této mateřské školy nebo odloučeného pracoviště rozhoduje ředitel na základě kritérií stanovených zřizovatelem, je-li jím stát, kraj, obec nebo svazek obcí, a v ostatních případech rozhoduje na základě kritérií stanovených vnitřním předpisem právnické osoby vykonávající činnost školy. Kritéria pro přijímání do mateřské školy se zveřejňují předem, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Jsou zde vytvořena
zvláštní pravidla činnosti mateřských škol, která zřizovatel určil pro děti svých zaměstnanců nebo zaměstnanců jiného zaměstnavatele. V případě určení mateřské školy pro
děti zaměstnanců jiných zaměstnavatelů než zřizovatele se zohledňuje možnost zaměstnavatelů
takové služby nezajišťovat vlastními silami, ale nakupovat je u profesionálních poskytovatelů.
Jsou zavedeny dvě podkategorie mateřské školy pro děti zaměstnanců. Mateřská škola jako taková a
odloučené pracoviště mateřské školy, které bude samotné podléhat zvláštním pravidlům podle § 34 odst. 8 školského zákona. To může být praktické pro zřizovatele, kteří zřizují i běžné mateřské školy a je pro ně administrativně či ekonomicky výhodné
začlenit mateřskou školu pro děti zaměstnanců do stávající školy
(platí, že táž právnická osoba nemůže mít zapsané v rejstříku dvě mateřské školy).
Mateřská škola pro děti zaměstnanců má
povahu zaměstnaneckého benefitu, a proto je potřeba zachovat zaměstnavateli, popř. zřizovateli,
právo ovlivňovat přijímání dětí
k předškolnímu vzdělávání. Je zde
omezena pravomoc ředitelky
takovéto mateřské školy (popř. jen ve vztahu k odloučenému pracovišti) a podmíněno
rozhodování o přijetí dítěte
kritérii stanovenými ve vnitřním předpisu právnické osoby vykonávající činnost školy, popřípadě stanovenými zřizovatelem, jedná-li se o veřejnou mateřskou školu.
Kapacita MŠ a její naplňování, § 34
§ 34
(9) Vzdělává-li se dítě v mateřské škole pravidelně kratší dobu, než odpovídá provozu, v němž je vzděláváno, může se ve zbývající době vzdělávat další dítě, aniž by se započítávalo do počtu dětí v mateřské škole pro účely posouzení souladu s nejvyšším povoleným počtem dětí zapsaným v rejstříku škol a školských zařízení podle § 144 odst. 1 písm. e).
(10) V měsících červenci a srpnu lze přijmout do mateřské školy děti z jiné mateřské školy, a to nejvýše na dobu, po kterou jiná mateřská škola přerušila provoz. Na přijímání dětí podle věty první se nevztahuje nejvyšší povolený počet dětí zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení podle § 144 odst. 1 písm. e), ředitel mateřské školy však je povinen zajistit, aby počet dětí, které se účastní vzdělávání v témž okamžiku, nepřekročil nejvyšší povolený počet dětí.
Jde o
pozitivní reakci na požadavky z praxe, odstranění zbytečné administrativní překážky. Tento postup je možný
pouze u mateřských škol, i když by jej uvítaly také školní družiny základních škol, kde je situace podobná.
Odklad povinné školní docházky, § 37
Informace o
změně při žádostech o odklad
se týká základních škol, přesto ji zde uvádím, protože pro řadu rodičů je vyjádření MŠ často rozhodující.
§ 37 Odklad povinné školní docházky
(1) Není-li dítě po dovršení šestého roku věku tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte do 31. května kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Pro povolení odkladu jsou tedy
opět nezbytná dvě doporučení.
Nově se zde objevuje možnost použít
doporučení klinického psychologa.
Pamatuje se zde na možnost, že pokud má takovýto psycholog dítě ve dlouhodobém sledování, velmi dobře jej zná a je logické, aby právě jeho vyjádření byl přikládán rozhodující význam.
Školní stravování, § 119
§ 119
Zařízení školního stravování mohou poskytovat školní stravování také v době školních prázdnin.
Nové ustanovení umožňuje zajištění stravování dětí tam, kde byl
provoz o prázdninách
omezen nebo přerušen.
Úplata za předškolní vzdělávání, § 123
§ 123 Úplata za vzdělávání a školské služby
(2) Vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělání, lze poskytovat za úplatu, která je příjmem právnické osoby, která vykonává činnost dané školy nebo školského zařízení. Vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí se poskytuje dítěti bezúplatně po dobu nejvýše 12 měsíců. Omezení bezúplatnosti předškolního vzdělávání na 12 měsíců neplatí pro děti se zdravotním postižením. Vzdělávání v přípravné třídě základní školy a v přípravném stupni základní školy speciální se v případě škol zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí poskytuje bezúplatně.
Odstranění předchozí formulační nejasnosti v případech, kdy dítě opět navštěvovalo po
povolení odkladu povinné školní docházky
poslední ročník v MŠ.
§ 123 Úplata za vzdělávání a školské služby
(4) O snížení nebo prominutí úplaty, zejména v případě dětí, žáků nebo studentů se sociálním znevýhodněním nebo se zdravotním postižením, rozhoduje ředitel školy nebo školského zařízení.
Rozšíření možnosti
prominout či snížit úplatu
i na děti se zdravotním postižením. V návaznosti na toto ustanovení budou výhledově
upraveny i prováděcí vyhlášky. mezi které patří také vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání.
Povinnosti ředitele školy, § 165
Je zrušena povinnost ředitele školy předkládat
rozbor hospodaření podle závazné osnovy
a postupu stanoveného ministerstvem. V praxi se ukázalo jako zcela dostačující
předkládání údajů v rozsahu běžné účetní závěrky.
Konkurzy na místo ředitele školy, § 166
§ 166
(3) V průběhu posledních 6 měsíců pracovního poměru ředitele školy nebo školského zařízení na dobu určitou, nejpozději však 3 měsíce před jeho skončením, může zřizovatel vyhlásit konkurz na ředitele školy nebo ředitele školského zařízení pro další období. Zřizovatel vyhlásí konkurz vždy, navrhne-li to nejpozději 6 měsíců před koncem doby trvání pracovního poměru na dobu určitou Česká školní inspekce nebo školská rada. Nedojde-li k vyhlášení konkurzu, prodlužuje se doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ředitele školy nebo školského zařízení o dalších 6 let.
Toto ustanovení je nezbytné dát do souvislosti s přechodnými ustanoveními zákona, kterým se školský zákon novelizuje:
Čl. II zákona č. 472/2011 Sb.
Přechodná ustanovení
5. Řediteli školské právnické osoby zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo svazkem obcí, řediteli příspěvkové organizace a vedoucímu organizační složky státu nebo její součásti, který vykonává ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona činnosti ředitele v příslušné škole nebo školském zařízení podle § 166 zákona č. 561/2004 Sb. nepřetržitě
a)
po dobu delší než 6 let, končí výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance dnem 31. července 2012,
b)
v rozmezí 3 až 6 let, končí výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance dnem 31. července 2013,
c)
po dobu kratší než 3 roky, končí výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance dnem 31. července 2014.
Toto ustanovení se nepoužije, pokud výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance skončí dříve. Další pracovní zařazení zaměstnance se řídí zákoníkem práce.
Situace ředitelů, kteří jsou ve funkci déle než 6 let, bude tedy v nejbližších měsících zřejmě následující:
Během ledna 2012 může školská rada nebo ČŠI podat návrh na vyhlášení konkurzu. V takovém případě musí zřizovatel vždy vyhlásit konkurz. Pokud ani školská rada ani ČŠI návrh nepodají, zřizovatel se sám během února až dubna 2012 rozhodne, zda konkurz vyhlásí nebo ne. Pokud se jej rozhodne vyhlásit, musí tak učinit nejpozději do konce dubna. Ředitel školy se takového konkurzu samozřejmě může zúčastnit. Jestliže v něm uspěje, zřizovatel s ním prodlouží pracovní poměr do 31. 7. 2018.
Pokud stávající ředitel v konkurzu neuspěje, jeho pracovněprávní vztah k organizaci nezaniká, nový ředitel s ním bude řešit jeho další působení, ať už půjde o uzavření pracovní smlouvynapř. na práci učitele, nebo půjde o výpověď z organizačních důvodů. Tuto problematiku řeší článek v hlavním čísle časopisu Řízení školy.
Stejná situace se bude v letech 2013 a 2014 opakovat u ředitelů, kteří ke dni účinnosti zákona vykonávají činnost ředitele kratší dobu než 6 let.
Konkurzy ale budou zřejmě vyhlášeny i v případě, kdy nikdo nepodá návrh na konkurza ani zřizovatel o něj nebude stát, protože je se svojí ředitelkou spokojen. Podle novely školského zákona
výkon práce ředitele končí k 31. 7., zřizovatel jej tedy musí odvolat. Může jej ihned k 1. 8. opět jmenovat, ale má to bohužel háček v dalším
ustanovení školského zákona
– zřizovatel může jmenovat ředitele pouze na základě jím
vyhlášeného konkurzního řízení. Tento rozpor se snažil odstranit senát, sněmovna bohužel prosadila svoji verzi. A tak musíme počkat, až se právníci poperou a (snad) sjednotí na nějakém výkladu.
§ 166
(2) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucího organizační složky státu nebo její součásti jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení na období 6 let.
V další části § 166 se řeší důvody, pro které je možné ředitele školy odvolat. Ruší se jako důvod dosažení věku 65 let a zavádí se nová možnost –
odvolat lze ředitele na návrh školské rady
(při MŠ se nezřizují) nebo České školní inspekce. Což školský zákon potvrzuje ještě v další části:
§ 174
(17) Česká školní inspekce podává návrh na odvolání ředitele.
§ 176
Česká školní inspekce může podávat zřizovatelům škol a školských zařízení návrhy na vyhlášení konkursu podle § 166 odst. 3.
Správní řízení, zveřejňování rozhodnutí, § 183
Ustanovení § 183 uvádí, na které části školského zákona se nevztahuje správní řád. Odstraňuje
problematické ustanovení z novely školského zákona
v roce 2009 a tím i pochybnosti, kdy postupovat podle správního řádu a kdy ne. V případě MŠ je to však jednoduché.
Ve správním řízení rozhoduje ředitelka MŠ pouze v případech
přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání podle § 34 (a nepřijetí) a ukončení předškolního vzdělávání podle § 35. Jiné případy, kde uplatňuje ředitelka MŠ svoji pravomoc, například osvobození od úplaty, zamítnutí žádosti o snížení či prominutí úplaty za předškolní vzdělávání, jsou
úkony mimo správní řízení.
§ 183
(2) Rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole a v případě základní, střední a vyšší odborné školy též způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to alespoň na dobu 15 dnů, obsahuje datum zveřejnění a v případě středních škol též poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku podle § 60a odst. 7. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí ke vzdělávání, za oznámená.
Jedná se o příjemnou změnu, kterou ředitelky mateřských škol mohou použít v rámci přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání. Zavádí některé
odlišnosti od obecných pravidel správního řízení
v oblasti řízení o přijetí ke vzdělávání. Kladná rozhodnutí budou nově oznamována pouze
zveřejněním seznamu přijatých uchazečů
(nikoli jména, jen přidělené kódy, aby byla zajištěna ochrana osobních údajů). Z procesního hlediska je podstatné, že se již zveřejněním seznamu považují
kladná rozhodnutí
za oznámená, tedy dále se úspěšným uchazečům neodesílají.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče