Dobrodružství skřítka Čarybaby

Vydáno:

Děti mají potřebu objevovat stále něco nového a prožívat každodenní pohodu. Pro objevování nevšedních zážitků se společně vydáme do „Pohádkového lesa“, kde se seznámíme s kouzelným skřítkem Čarybabou, který má pro děti připravené zajímavé úkoly, ale i nejedno překvapení. Pohádkový les není jen tak obyčejný les. Dějí se v něm prapodivné věci. Rostou zde pestré a voňavé rostlinky, podivné houby, žije zde mnoho zvířátek se zvláštními schopnostmi a bydlí v něm několik výjimečných bytostí.

Dobrodružství skřítka Čarybaby
Naděžda
Kalábová,
Základní škola Prostějov, ul. Vl. Majakovského 1
Hra motivovaná pohádkou je pro děti nejpřirozenější činností. Děti předškolního věku si v průběhu nenáročných aktivit vyzkoušejí hry rozvíjející myšlení, hry zaměřené na zvládnutí poznání a rozlišení barev, hry rozvíjející představivost a fantazii, hry pro uvolnění odstraňující únavu, skupinové hry vedoucí k utváření kamarádských vztahů, hry rozvíjející vyjadřovací a komunikační dovednosti.
V nedalekém lese na vysokém kopci žil malý vousatý skřítek, který uměl čarovat. A jak se to naučil? Kdysi dávno se procházel po lese a před očima uviděl podivný strom, plný krásně zbarvených listů prazvláštních tvarů. Skřítek ještě nikdy takový strom neviděl, a proto si ho chtěl prohlédnout zblízka. Když byl přímo pod stromem, chtěl si ulomit tenký proutek, ale to se mu nepodařilo. Z větvičky, kterou držel v ruce, upadl pouze jeden list. Ten si skřítek vzal s sebou. Když si chtěl list prohlédnout a otočil ho na druhou stranu, zjistil, že jsou na něm jiné malé tečky nejrůznějších barev. Skřítek si představil spousty věcí, rostlin, zvířátek, zkrátka barevný svět kolem sebe. A když se zamyslel, napsal barevné pohádky, vytvořil i barevné otázky, barevné obrázky a barevné úkoly. A tak ve velmi krátké době vznikly barevné pohádky, které skřítek maloval na bílé papíry.
AKTIVITA 1: Skřítek Čarybaba
Pomůcky: pastelky, fixy, čtvrtka
Úkol: Nakresli skřítka podle svých představ v pestrém oblečení.
Děti se dovedou dívat na svět kolem sebe očima plnýma fantazie. Tvořivé dítě vyjadřuje své představy, pocity a nápady a přitom prožívá radost a uspokojení.
Děti kreslí pastelkami skřítka na základě vlastní představivosti a fantazie. Potom si s dětmi povídáme o tom, co jejich skřítek umí a jaké má vlastnosti.
AKTIVITA 2: Barevné listy
Listy stromů a keřů na jaře jsou většinou zelené barvy, ale na podzim můžeme vidět proměnu barev. Ze stromů padají listy s nádechem červené, oranžové, žluté, zelené...
Dětem zadáváme jednoduché úkoly související s předchozí informací. Děti mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách.
Připravíme si nastříhané listy různých barev, které rozhodíme ve středu gymnastického kruhu, a potom dětem zadáváme jednoduché úkoly, pomocí nichž si děti procvičují poznávání barev.
Obměna: Do kruhu rozhodíme bílé listy a úkolem dětí je vybarvit list dohodnutou barvou.
Příklad: Najdi bílý list a vybarvi ho žlutě (zeleně, hnědě, červeně).
Obměna: Do kruhu rozmístíme nejrůznější geometrické tvary různých barev a děti plní úkoly dle slovního popisu.
Najdi a přines:
a)
2 trojúhelníky červené,
b)
najdi 2 hvězdičky žluté, 1 obdélník zelený a 1 obdélník oranžový atd.
AKTIVITA 3: Barvy a slova
Děti si hrají s barvami zajímavým způsobem. Využívají vlastností barev při plnění jednoduchých úkolů.
Učitelka čte dětem slova a děti doplňují barvy do kroužků - podle pořadí, v jakém jsou vysloveny.
Slova: jahoda, malina, zajíc, slunce, mráček, travička, sníh
Obměna: Slova lze nahradit obrázky. Dětem rozdáme pracovní list s připravenými kruhy větší velikosti. Počet slov Z počet kroužků. Děti do jednotlivých kroužků kreslí jednoduché obrázky - trojúhelník, mráček, sluníčko, obdélník...).
AKTIVITA 4: Barevná pohádka
Dětem přečteme kratičkou pohádku a upozorníme je, aby si všímaly slov, která souvisejí s nějakou barvou.
Na zeleném smrčku rostla hnědá šiška. Hnědé šišky si všimla rezavá veverka. Velmi hbitě šplhala po hnědém kmeni, aby se dostala k větvičce porostlé zeleným jehličím a utrhla hnědou šišku. Pod stromem hopsal ušatý hnědý zajíc. Strašně se polekal, když uviděl myslivce se zeleným kloboučkem.
AKTIVITA 5: Barevné otázky
-
Jaké barvy byl smrček, na kterém rostla šiška?
-
Jaké barvy byla šiška?
-
Jakou barvu měla veverka, která si všimla hnědé šišky?
-
Jaké barvy byl kmen stromu, po kterém šplhala zrzavá veverka?
-
Jaké barvy bylo jehličí na větvičce?
-
Jakou barvu měla šiška, kterou chtěla utrhnout zrzavá veverka?
-
Jakou barvu měl zajíc, který hopsal pod stromem?
-
Koho se zajíc polekal a jaké barvy měl myslivec klobouk?
AKTIVITA 6: Kreslení
Úkol: Nakresli jednoduchý obrázek
Obrázek, který děti vytvoří, souvisí s přečtením předchozího textu. Kreslení je závislé na vývojové úrovni všech funkcí k tomu potřebných - motoriky, představivosti, paměti, zrakového vnímání, myšlení a na jejich souhře. Dětskou kresbu propojíme motivačně s četbou krátkého veršování. Rozvoj představivosti může být spojen i s vyprávěním, popisem toho, co bude na obrázku znázorněno.
AKTIVITA 7: Skok s plyšovým zvířátkem
Pomůcky: batoh, plyšové zvířátko
Batoh naplníme plyšákem, děti se postaví na vyznačenou čáru a snaží se snožmo skočit co nejdál. Výkony dětí porovnáme a vyhodnotíme. Děti nemusí mít zvířátko v batohu, ale v náručí. Všichni skáčou se stejným plyšákem nebo si každý přinese svoji vlastní hračku. Skoky zkoušíme v měkké trávě, na žíněnce nebo nataženém koberci.
AKTIVITA 8: Hra na barvy
Barvička je skřítek, který často mění barvy. Vedoucí hry vysloví barvu. Děti, které mají barvu na sobě, si dřepnou. Kdo barvu na svém oblečení nemá, musí se co nejrychleji, než se jich Barvička dotkne, jmenované barvy chytit. Koho Barvička chytne jako první, stává se Barvínkem.
AKTIVITA 9: Zvířátka v pohybu
Vyjádři pohybem:
-
skákajícího zajíce,
-
pomalou želvu,
-
poletujícího motýlka.
Děti hodnotí potleskem výkony kamarádů.
AKTIVITA 10: Zaječí skoky
Gymnastické kruhy rozložíme na podlaze a děti se je snožmo, z jednoho kroužku do druhého snaží přeskákat.
AKTIVITA 11: Obrázek podle popisu
-
Nakresli strom. Pod stromem zelenou travičku. V travičce hříbeček.
-
Nakresli hlemýždě ve vysoké trávě.
-
Nakresli mravence, jak pojídá lesní jahodu.
AKTIVITA 12: Na mravence
Pomůcky: dřevěné kostky
Doprostřed místnosti vysypeme na hromádku kostky dřevěné stavebnice. Na dané znamení se všichni soutěžící snaží přemísťovat kostky co nejrychleji na svoji hromádku. Kdo přinese nejvíce, vyhrává.
AKTIVITA 13: Skřítek a jeho proměny
Pomůcky: pracovní list, pastelky
Nakresli obličej
a)
veselého skřítka,
b)
zamyšleného skřítka,
c)
smutného skřítka,
d)
rozzlobeného skřítka.
AKTIVITA 14: Kartičky a obrázky
Pomůcky: 5 kartiček s obrázky
K této aktivitě si připravíme 5 obrázků, které rozmístíme v prostoru - v přírodě, v místnosti. Děti vyběhnou na trať a snaží si zapamatovat přesné pořadí obrázků na kartičce. Pořadí pošeptají paní učitelce.
AKTIVITA 15: Hrátky s hnědými kroužky (se šiškami)
Pomůcky: velké množství papírových kruhů a kroužků
Vystřihneme z hnědého papíru větší množství kruhů a kroužků a dětem vysvětlíme, že jsou to různě velké šišky. Děti potom ve skupinkách skládají obrázek lesního skřítka pomocí různě velkých předem připravených hnědých kroužků. Na oči, pusu, uši, nos můžeme vystřihnout kroužky jiných barev. Děti pracují ve skupinkách a skřítka mohou i nalepit lepidlem na pevný podklad - karton. Hodnotíme originalitu, nápaditost, čistotu provedení.

Související dokumenty