Dítě s pohybovým postižením v mateřské škole

Vydáno:

Pojem pohybové (tělesné) postižení je velmi široký a vymezuje ho více definicí. Je proto nutné si ho v rámci řešené problematiky specifikovat a stručně definovat z hlediska speciální pedagogiky. Vašek (2006) definuje tělesná postižení jako „anomálie takového výrazného stupně, že odlišují jedince od ostatních“ - jde např. o deformace páteře a dolních končetin, poruchy tvaru lebky, rozštěpy aj. Tělesné postižení lze tedy charakterizovat jako trvalou kvalitativní a kvantitativní změnu v schopnosti vykonávat pohyb v důsledku narušení pohybového a nosného aparátu jako i v důsledku poruchy nervového aparátu, přičemž stupeň závažnosti může být od lehkého až po těžký, případně může jít o úplnou neschopnost pohybu (Harčaríková, 2013).

Dítě s pohybovým postižením v mateřské škole
PhDr.
Ilona
Fialová
Ph. D.
odborná asistentka, Masarykova univerzita v Brně, katedra speciální pedagogiky
Tyto skutečnosti mohou negativně ovlivňovat vývoj osobnosti dítěte s tělesným postižením. Bývá narušen jeho celkový psychomotorický vývoj, což se může projevit nejen v oblasti somatické, ale i v oblasti psychické, sociální i v samotném výkonu dítěte. Mobilita jedince s tělesným postižením velmi podstatně ovlivňuje kvalitu života a je základním předpokladem úspěšné sociální integrace (Vítková, 2006). Proto je nezbytné, aby rodiče, učitelé, vychovatelé, poradenští pracovníci a jiní odborníci, kteří přicházejí do kontaktu s takovýmto dítětem, byli dostatečně obeznámeni se základní problematikou jednotlivých druhů tělesných postižení a s jejich dopady na edukační proces (Janovský, 2001).
Charakteristika nejčastěji se vyskytujících tělesných postižení
Pohybové vady
můžeme dělit podle různých kritérií. Nejčastěji rozlišujeme dvě základní skupiny: patří k nim vady vrozené, včetně dědičných, a vady
získané
(po úrazu, infekčním onemocnění atd.).
Vrozené vady
vznikají často v důsledku poruchy vývoje plodu v prvních týdnech těhotenství. Jde především o obrny, deformace a malformace. Podle postižené části těla rozeznáváme skupinu
obrn centrálních
(postižen je mozek a mícha) a
periferních
(kdy je porušen nerv na končetině). Příčinou vrozených tělesných postižení může být infekční onemocnění matky v těhotenství, nedostatek vitamínů, minerálů a jiných prvků ve výživě matky, vliv léků užívaných v počátečním stadiu vývoje plodu, rentgenové záření, nepříznivé životní podmínky atd. Mezi vrozené tělesné postižení můžeme zařadit i
vrozené anomálie lebky
(makrocefalus, mikrocefalus),
anomálie páteře
(rozštěp páteře) a
vrozené anomálie končetin
(amelie, fokomelie).
Příčinami
získaných tělesných postižení
mohou být různé
úrazy
a mnohá závažná onemocnění. Dělí se na tělesná postižení po úrazu a poškození mozku a bez mozkového postižení a na tělesná postižení získaná po prodělaném onemocnění (Harčaríková, 2013). Nejčastěji se jedná o poranění hlavy, mozku a míchy. Traumatické obrny vznikají při úrazu, který způsobuje buď otevřené, nebo uzavřené poranění hlavy. Nejlehčí je
otřes mozku
(komoce), středně těžké poranění je
stlačení mozku
(komprese) a nejtěžší je
zhmoždění mozku
(kontuse).
Dalším závažným postižením je obrna míchy, ke které může dojít vlivem různých onemocnění. V současnosti je však častou příčinou úraz páteře s následným poraněním míchy. K této situaci dochází především při autonehodách a úrazech při sportování. Celkový stav postiženého závisí na tom, zda mícha byla poškozena částečně, nebo úplně, a na jakém místě. Čím je mícha zasažena blíže ke krční míše, tím je stav závažnější.
Získané deformace
mohou nastat jako důsledek nesprávného držení těla. Návykově takto začínají některé druhy
skolióz
a
kyfóz.
Dalším postižením, typickým pro dětský věk (postihuje především chlapce ve věku od 5 do 7 let), je Perthesova choroba, kdy dochází k deformaci hlavice stehenní kosti. Léčba je dlouhodobá (trvá 2 až 3 roky), spočívá v klidovém režimu, postižená končetina se nesmí zatěžovat chůzí. Mezi další získaná tělesná postižení řadíme amputace, kdy dojde k oddělení části orgánu nebo části či celé končetiny v důsledku vážného úrazu, ale i závažné nemoci, jako např. zhoubného nádoru na končetinách, cévního onemocnění aj. Závažnou skupinou jsou také různé druhy mozkových zánětů, vyvolané mikrobiálními činiteli. Komplikovaným postižením jsou stavy po mozkových nádorech, které mohou po operaci zanechat následky v pohybové oblasti (Vítková, 2006).
Nejčastější somatické postižení
u dětí představuje mozková obrna (dále jen MO). Toto onemocnění je vyvoláno poškozením nezralého mozku v prenatálním, perinatálním nebo postnatálním období, včetně kojeneckého, někdy i mladšího batolecího věku. Může se projevit také motorickým, mentálním nebo smyslovým postižením. Podle typu pohybového postižení se rozlišují různé formy MO. Mezi
spastické
formy patří diparetická, jde zejména o postižení obou dolních končetin (často se vyskytuje u dětí předčasně narozených). Dalším typem je forma hemiparetická, kdy je postižena jedna polovina těla, přičemž je patrná převaha postižení na horní končetině (připomíná složené ptačí křidélko). Pro formu
kvadruparetickou
je typické poškození všech čtyř končetin. Mezi
nespastické
formy MO patří forma hypotonická, kdy je oslabení svalového tonu trupu a končetin. Často je tato forma provázena poruchou intelektu. Následuje forma dyskinetická, kterou provází grimasování, hadovité pohyby hlavy, trupu, končetin aj. Přidruženými poruchami mozkové obrny mohou být mentální retardace různého stupně, dále epilepsie, smyslové vady a symptomatické poruchy řeči - např. dysfázie, afázie, anartrie, dysartrie (Jankovský, 2001).
Vztah dítěte ke svému tělesnému postižení
V předškolním věku dochází k dynamickému rozvoji poznávacích procesů, a dostává se tak do popředí naléhavá potřeba dítěte porozumět okolnímu světu a vlastnímu tělesnému schématu a jeho funkcím. V tomto věku už může dítě intenzivně vnímat svou odlišnost ve vztahu k vrstevníkům, může se objevovat pocit úzkosti a méněcennosti. Ale právě vrstevníci mohou takovému dítěti pomoci vytvářet prosociální postoje.
Je proto nezbytné, aby dítě s tělesným postižením nebylo ochuzeno o kontakt s vrstevníky v mateřské škole.
DOPORUČENÍ PRO PEDAGOGY
Edukace dětí s tělesným postižením v mateřské škole
většinou plynule navazuje na ranou péči, která je těmto dětem poskytována od narození. Nezbytná je speciálně pedagogická diagnostika, která se zabývá poznáváním zvláštností jedince s postižením a z nich plynoucích speciálních vzdělávacích potřeb. Na základě výsledků této diagnostiky je budována speciálně pedagogická podpora. U všech pohybových postižení je důležité kompenzovat dětem jejich omezený pohyb, neboť z tohoto důvodu by mohlo dojít k vyřazení dítěte s tělesným postižením z celé řady aktivit, a tím i k omezení účasti na společenském dění, čímž by se snížila možnost sociální interakce, což by mohlo vést k podnětové a zkušenostní deprivaci. Děti s tělesným postižením mají stejné potřeby citové, sociální a edukativní jako jejich vrstevníci. Proto je velmi důležité, aby měli pedagogové podrobné informace o postižení dítěte, protože tělesná postižení mají rozmanité projevy a podle toho musí být zvolen i adekvátní edukační přístup k dítěti. Někdy je nezbytné adaptovat školní prostředí podle individuálních potřeb dítěte; snahou je řešit celé prostředí školy tak, aby bylo dítě s tělesným postižením pokud možno co nejméně závislé na cizí pomoci (toaleta, jídelna, šatna atd.). Nutné je také zajistit vhodné sezení pro děti s tělesným postižením. Dítě by mělo mít možnost individuálně měnit pozici během pobytu v mateřské škole, vhodné je zařazování různých cvičení a zajištění dalších preventivních opatření. Měly by se realizovat takové aktivity, které odpovídají věkovým, vývojovým, individuálním, psychickým a zdravotním možnostem dítěte.
Edukace v mateřské škole by měla podporovat co možná největší samostatnost dětí s tělesným postižením
v sebeobsluze, osobní hygieně, stolování, přispívat k rozvoji hrubé a jemné motoriky, rozumových a dorozumívacích schopností tak, aby děti byly co nejlépe připraveny na začátek povinné školní docházky a i pro celý další život. Je třeba usilovat o
vyváženost léčebné péče
a
pedagogické
podpory dítěte. Dalšími důležitými aktivitami mohou být terapie hrou, rozmanité činnostní a
pracovní terapie
(ergoterapie, arteterapie, muzikoterapie aj.),
výtvarné činnosti
(kresba, malování, modelování),
hudební činnosti
a aktivity vedoucí k
rozvoji řeči
a komunikativních dovedností (Vítková, 2006). V neposlední řadě se také velmi osvědčují terapie s účastí zvířete (animoterapie), může jít o jakákoli společenská zvířata, z nichž se nejčastěji využívá při
canisterapii
pes a v
hipoterapii
kůň. Přítomnost zvířat může napomáhat k psychické stimulaci, rozvoji sociální interakce, posilování samostatnosti a v neposlední řadě uspokojování potřeby bezpečí a jistoty dítěte s tělesným postižením (Müller, 2005).

ZDROJE
 
GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotně oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013, s. 190.
 
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001, s. 158.
 
MÜLLER, O. a kol.
Terapie ve speciální pedagogice.
Olomouc: UP Olomouc, 2005, s. 295. 1. vydání.
 
VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapentia s.r.o., 2006, s. 217.
 
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, s. 302.

Související dokumenty