Děti od dvou let v mateřské škole - přijímání ke vzdělávání

Vydáno:

Zařazování dětí mladších tří let do mateřské školy je náročným tématem, které zahrnuje mnoho různorodých souvislostí, kterých by si měly být ředitelky a učitelky mateřských škol vědomy. Nejdůležitější z nich se pokusíme v několika navazujících článcích popsat. Dnešní příspěvek bude věnován současnému stavu a možnostem přijímání dětí raného věku do mateřské školy.

Děti od dvou let v mateřské škole - přijímání ke vzdělávání
Mgr.
Hana
Splavcová
odborný pracovník Oddělení pro analýzy a koncepce vzdělávacích programů, Národní ústav pro vzdělávání
Institucemi, kterým v minulosti zpravidla patřila péče o děti do tří let, byly jesle. Tam, kde byla kapacita jeslí naplněna, nebo tam, kde nebylo možné jesle zřídit, přijímaly se děti mladší tří let do mateřské školy. Existovala společná zařízení jeslí a mateřské školy, kde byly děti raného věku odděleny od běžného režimu mateřské školy v samostatné jeslové třídě. Jinde, zejména v malých jednotřídních mateřských školách, byly přijímány tyto děti formou integrace. Vyhláškou byl v takovém případě upraven počet dětí ve třídě. Vzhledem ke změnám v rodinné a sociální politice a naplněnosti mateřských škol v době tvorby nových právních předpisů se s přijímáním dětí mladších tří let do mateřské školy v aktuálních dokumentech nepočítá. Situace se v posledních letech změnila, jesle již neexistují, poptávka rodin po institucích poskytujících péči o děti raného věku se navyšuje. Úprava legislativy je ve fázi příprav.
Jak vyplynulo z výzkumu provedeného Národním ústavem pro vzdělávání (prezentováno 28. 11. 2014 na konferenci Modely výchovy dítěte do tří let, pořádané ve spolupráci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, České pedagogické společnosti a Asociace předškolní výchovy), zvyšuje se počet dětí mladších tří let v mateřských školách. V tuto chvíli se jedná o vlastní iniciativu mateřských škol. Školský zákon sice vzdělávání dětí mladších tří let nevylučuje, ale ani nepodporuje. V Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání je jasně uvedeno, že musí mateřská škola zajistit podmínky pro vzdělávání všem dětem. Proto není jednoduché zapojit do předškolního vzdělávání děti od raného věku zároveň s dětmi šesti nebo sedmiletými. Potřeby těchto dětí se velmi liší. Motivace pro přijímání dětí raného věku jsou různé, odlišné jsou i vlastní materiální, prostorové, personální a další podmínky jednotlivých škol, poskytujících tuto veřejnou službu.
Častou příčinou přijímání dětí mladších tří let se dle vyjádření ředitelek mateřských škol stává tlak zřizovatele i samotných rodičů. Zřizovatel, zpravidla obec, chce vyjít vstříc svým voličům a poskytnout místo co největšímu počtu žadatelů, zároveň sleduje ekonomické dopady nenaplněné kapacity mateřské školy. Rodiče mají možnost volit délku rodičovské dovolené do 2, 3 nebo 4 let věku dítěte. Pokud se rozhodnou pro kratší variantu, potřebují najít instituci, která bude o dítě pečovat v době, kdy budou oba rodiče v zaměstnání. Přesto, že jsou tyto důvody zcela pochopitelné, je nutné upozornit na nebezpečí, které z takového požadavku plyne. Pokud ředitelka podnětům rodičů či zřizovatele podlehne, riskuje mnohem víc než kritiku České školní inspekce. Mateřská škola přebírá odpovědnost za bezpečnost a zdraví svěřených dětí, za poskytnutí vhodných podmínek pro vzdělávání a respektování aktuálních potřeb dětí. Ředitelka mateřské školy dobře zná všechny provozně technické, personální i další podmínky své školy, zároveň je kvalifikovaným odborníkem v předškolním vzdělávání. Právě proto je v její kompetenci nastavení kritérií pro přijetí i vlastní průběh správního řízení pro přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání.
Mateřské školy se ocitají v začarovaném kruhu přeplněnosti tříd až 28 dětmi, na druhé straně jinde již dnes pociťují úbytek dětí a bojí se o existenci školy. Zařazování dvouletých dětí může být řešením. Vždy je však třeba tento krok pečlivě uvážit. Děti v raném věku jsou zranitelné, potřebují klidné, bezpečné a stabilní zázemí, pravidelnost a řád. Nejdůležitějším aspektem pro přijímání dětí mladších tří let je připravenost a podmínky konkrétní mateřské školy. Pokud je škola nemá, záleží v současné době jen na dohodě se zřizovatelem. Je na ředitelce mateřské školy otevřít produktivní jednání, kde budou diskutovány všechny přínosy i rizika zapojení dětí raného věku do vzdělávání v mateřské škole.
Není třeba se takového jednání obávat. Zástupci zřizovatele rozhodovali o jmenování ředitelky do funkce, dali jí svou důvěru a věří v její schopnosti. Zřizovatel i ředitelka mateřské školy mají své pravomoci, společenský vliv a díl odpovědnosti za optimální řešení. Právě vhodně vedeným jednáním, pečlivě připravenou a promyšlenou argumentací lze dosáhnout přijatelného řešení. Nikdy se nesmí zapomínat na ostatní děti. Zařazení dětí raného věku bude mít vliv na chod školy, denní režim i náplň činnosti školy. Změny se dotknou všech dětí, rodičů, pedagogů i ostatních zaměstnanců školy. V nejlepším případě pak zřizovatel podpoří argumenty ředitelky a nenaléhá na přijímání dětí raného věku, je schopen obhájit postup školy směrem k veřejnosti. Děti mladší tří let by měly být opravdu přijímány do mateřské školy jen ve výjimečných případech.
Někdy zřizovatel navýší finanční příspěvek škole (na zařízení, pomůcky i posílení personálu), tím škole pomáhá nastavit optimální podmínky, škola děti přijímá, učitelky pracují bez stresu, dětem je věnována maximální pozornost, rodiče vnímají školu pozitivně. V některých mateřských školách se tento postup již ověřil a osvědčil. To je samozřejmě optimální stav. Pokud se dohoda nedaří, zejména tam, kde nemá zřizovatel prostor pro vylepšení podmínek, otevírá se prostor pro jednání vedoucí k úpravě legislativy a financování předškolního vzdělávání
Všechny děti si zaslouží optimální podmínky pro vzdělávání, učitelky vhodné podmínky pro svou práci. Zřizovatelé si zaslouží mateřské školy, které poskytují ty nejlepší služby. Rodiče svěřující své děti mateřským školám si zaslouží vstřícný a profesionální přístup a tu nejlepší péči o své potomky.
POZNÁMKA REDAKCE
Podmínky, které mateřské školy ke kvalitnímu vzdělávání dětí raného věku potřebují, budou popsány příště.

Související dokumenty