Děti do tří let - nutnost nebo výzva?

Vydáno:

Otázka zařazování dvouletých dětí do mateřských škol ještě doznívá v uších mnohých, neboť byla velmi hlasitě diskutována. Tento článek nemá za cíl ji oživovat1). Spíše je nasnadě zamyslet se nad současnou situací, jak rodin, tak společnosti, a zvážit důvody, proč (ne)vytvářet zařízení pro děti do tří let a jak (ne)zařazovat dvouleté děti do MŠ s ohledem na potřeby dětí v raném věku a podmínky, které jim můžeme připravit.

První otázkou, kterou bychom si měli položit, je: „Proč vyvstává v současnosti potřeba institucí pro děti raného věku?“. Jakmile zvážíme a položíme vedle sebe ekonomické, společenské, politické změny na mikro i makro úrovních, v naší zemi i v Evropě, můžeme si položit druhou otázku: „Jakou funkci mají zařízení pro děti v raném věku plnit a co je pro tento věk přirozené?“.
V rámci projektu TA ČR2) Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice jsme začali mapovat situaci na našem území v existujících zařízeních. Zkoumáme zkušenosti klíčových aktér

Související dokumenty