Činnost mateřské školy související se společným vzděláváním

Vydáno:

Článek je zaměřen na změny v činnosti „běžné“ mateřské školy (tj. mateřské školy, která není zřízena pro děti dle § 16 odst. 9 školského zákona) související se společným vzděláváním dětí v mateřské škole.

 

Činnost mateřské školy související se společným vzděláváním
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialistka na školskou problematiku
Právní předpisy, ze kterých vyplývají změny související se společným vzděláváním
Základním právním předpisem, ze kterého vyplývají změny související se společným vzděláváním, je školský zákon. Ustanovení školského zákona upravující vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných nabývají účinnosti 1. 9. 2016.
Školský zákon dále provádějí vyhlášky, které také nabývají účinnosti 1. 9. 2016. Jedná se zejména o následující vyhlášky:
-
vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, nabývá účinnosti 1. 9. 2016,
-
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, novela vyhlášky nabývá účinnosti 1. 9. 2016,
-
vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novela vyhlášky nabývá účinnosti 1. 9. 2016,
-
vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), novela vyhlášky nabývá účinnosti 1. 9. 2016.
Činnost mateřské školy a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Je evidentní, že podpůrná opatření vymezená v § 16 odst. 2 školského zákona se poskytují i dětem (tj. dětem mateřské školy) se speciálními vzdělávacími potřebami, pokud to vyplývá z pravidel poskytování podpůrných opatření daných školským zákonem (§ 16, § 18) a prováděcími vyhláškami.
Připomeňme, že § 16 odst. 2 školského zákona vymezuje 9 druhů podpůrných opatření. Ve vztahu k mateřské škole jsou důležitá zejména tato podpůrná opatření:
-
poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení,
-
úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče,
-
použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů,
-
úprava očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy,
-
využití asistenta pedagoga,
-
využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení podporu podle zvláštních právních předpisů,
-
poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených.
V souvislosti s druhy podpůrných opatření je nutné upozornit na to, že poskytování vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu [což je podpůrné opatření podle § 16 odst. 2 písm. f) školského zákona] je kromě § 16 školského zákona upraveno také v § 18 školského zákona. Podle § 18 školského zákona:
Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu.
Z uvedeného textu § 18 školského zákona je patrné, že ředitel školy může povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu žákovi (tj. žákovi základní nebo střední školy) nebo studentovi (studentovi vyšší odborné školy). Ředitel školy však nemůže povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu dítěti mateřské školy. Vzhledem k formulaci § 18 školského zákona je proto problematické, že o „individuálním vzdělávacím plánu integrovaného dítěte“ pojednává Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v části 8.1 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zařazení podpůrných opatření do prvního až pátého stupně podpory je obsaženo v příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. - Přehled podpůrných opatření. V souvislosti s formulací textu vyhlášky upozorňuji, že ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. je v § 1 odst. 1 zavedena legislativní zkratka „žák“1). To znamená, že pokud se v textu vyhlášky uvedený pojem vyskytuje, je nutné jej chápat nejen ve smyslu žáka základní nebo střední školy, ale i dítěte mateřské školy.
Podmínky poskytování podpůrných opatření v prvním stupni dětem mateřské školy jsou stejné jako podmínky poskytování těchto podpůrných opatření v jiných druzích škol:
-
Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje mateřská škola i bez doporučení školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogického centra) a podmínkou poskytování podpůrných opatření prvního stupně není předchozí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce dítěte (§ 16 odst. 4 a 5 školského zákona). Současně platí, že zákonný zástupce dítěte má právo na informace o poskytování podpůrných opatření dítěti v prvním stupni, neboť má právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte [§ 21 odst. 1 písm. b), § 21 odst. 2 školského zákona].
-
Podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost (§ 2 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Vyhláška č. 27/2016 Sb. v příloze 1 (Přehled podpůrných opatření) uvádí „pouze“ příklady podpůrných opatření v prvním stupni.
-
Podle obecné charakteristiky podpůrných opatření v prvním stupni (příloha 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.#Pr1) podpůrná opatření v prvním stupni slouží ke kompenzaci mírných obtíží ve vzdělávání dítěte.
-
Podle obecné charakteristiky podpůrných opatření v prvním stupni (příloha 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) při poskytování podpůrných opatření v prvním stupni pedagogičtí pracovníci spolupracují s „poradenským pracovníkem školy“, tj. pedagogickým pracovníkem poskytujícím poradenské služby ve škole. Dále podle charakteristiky poskytování poradenské pomoci školy (příloha 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) se pod „poradenskými pracovníky školy“ chápe školní metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog nebo školní speciální pedagog. Z uvedených poradenských pracovníků školy působí pouze v některých mateřských školách školní psycholog nebo školní speciální pedagog. O to více vzrůstá důležitost komunikace mateřské školy se školským poradenským zařízením.
-
Pokud nepostačuje forma přímé podpory (bod 5.1 v příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) a obtíže dítěte vyžadují součinnost více pedagogických pracovníků, je vytvářen plán pedagogické podpory. Vzor plánu pedagogické podpory je uveden v příloze 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Dle informací MŠMT zpracování plánu pedagogické podpory v mateřské škole bude věnován metodický výklad.2)
-
Ředitel mateřské školy pověří koordinací plánu pedagogické podpory třídního učitele nebo poradenského pracovníka školy (bod 5.5 v příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Poskytování podpůrných opatření prvního stupně mateřská škola průběžně vyhodnocuje (§ 10 odst. 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Plán pedagogické podpory se průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb dítěte (§ 10 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory mateřská škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů (§ 10 odst. 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
Pomyslný „přechod“ od poskytování podpůrných opatření prvního stupně k poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně je v případě mateřské školy stejný jako v případě jiných škol. To znamená, že pokud by k naplnění vzdělávacích potřeb dítěte nepostačovalo poskytování podpůrných opatření prvního stupně, doporučí mateřská škola zákonnému zástupci dítěte návštěvu školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte a případného doporučení podpůrných opatření druhého a vyššího stupně (viz § 2 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). V případě, že bylo dítěti poskytováno vzdělávání podle plánu pedagogické podpory, mateřská škola zajistí bezodkladné předání plánu pedagogické podpory školskému poradenskému zařízení (§ 11 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
Podmínky poskytování podpůrných opatření ve druhém až pátém stupni dětem mateřské školy jsou také stejné jako podmínky poskytování těchto podpůrných opatření v jiných druzích škol:
-
Podmínkou poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně podpory je doporučení školského poradenského zařízení a předchozí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce dítěte (§ 16 odst. 4 a 5 školského zákona). Obsah předchozího písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce je uveden v § 16 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. V případě, že jsou uvedené podmínky poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně splněny, mateřská škola je poskytuje bezodkladně (§ 16 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Školské poradenské zařízení poskytuje doporučení (vedle zákonného zástupce dítěte) přímo mateřské škole. V praxi to bude nejčastěji znamenat, že školské poradenské zařízení mateřské škole doporučení zašle. Vzor doporučení je uveden v příloze 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
-
Vydání doporučení školským poradenským zařízením předchází návrh doporučení, který školské poradenské zařízení projedná jak s mateřskou školou, tak se zákonným zástupcem dítěte (§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Ředitel/ka mateřské školy určí v mateřské škole pedagogického pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 11 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Jestliže mateřská škola ze závažných důvodů nemůže zabezpečit bezodkladné poskytování doporučeného podpůrného opatření, poskytuje mateřská škola po projednání se školským poradenským zařízením a na základě informovaného souhlasu zákonného zástupce dítěte po dobu nezbytně nutnou jiné obdobné podpůrné opatření stejného stupně (§ 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Není-li doporučené podpůrné opatření poskytnuto do 4 měsíců ode dne vydání doporučení, mateřská škola projedná tuto skutečnost se školským poradenským zařízením (§ 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Mateřská škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením, dítětem a zákonným zástupcem dítěte průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrného opatření (§ 16 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
-
Jestliže mateřská škola dospěje k závěru, že podpůrná opatření nejsou dostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích možností a potřeb dítěte, nebo že poskytovaná podpůrná opatření již nejsou potřebná, bezodkladně doporučí zákonnému zástupci dítěte návštěvu školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte (§ 16 odst. 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). Mateřská škola nemůže na základě vlastního uvážení, bez doporučení školského poradenského zařízení (a bez poskytnutí předchozího písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce dítěte) začít poskytovat jiné podpůrné opatření nebo podpůrné opatření v jiném stupni. Stejně tak mateřská škola nemůže bez doporučení školského poradenského zařízení (a bez projednání se zákonným zástupcem dítěte) přestat dítěti poskytovat podpůrné opatření.
-
Podle charakteristiky poradenské pomoci ve škole při poskytování podpůrných opatření druhého a vyššího stupně podpory (příloha 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) zajišťují poskytování poradenské pomoci ve škole zejména poradenští pracovníci školy, tj. metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, školní speciální pedagog. Z uvedených poradenských pracovníků školy působí pouze v některých mateřských školách školní psycholog nebo školní speciální pedagog. O to více vzrůstá důležitost komunikace mateřské školy se školským poradenským zařízením.
-
V příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. nejsou vyčleněna podpůrná opatření určená pouze pro předškolní vzdělávání. Výslovně se však uvádí rozsah poskytování podpůrného opatření v rámci předškolního vzdělávání v případě výuky českého jazyka jako jazyka cizího ve druhém a třetím stupni podpory.
Poskytování podpůrných opatření podle stávajícího doporučení
Jestliže se 1. 9. 2016 a následně budou v mateřské škole vzdělávat děti, kterým bylo vydáno doporučení školského poradenského zařízení podle „staré“ právní úpravy (tj. podle vyhlášky č. 73/2005 Sb.), pak se těmto dětem poskytují podpůrná opatření v souladu s tímto doporučením po dobu platnosti doporučení, nejdéle však do 1. 9. 2018. Uvedené pravidlo vyplývá z přechodných ustanovení vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Demonstrujme toto pravidlo pomocí hypotetických příkladů:
-
Dítěti bylo vydáno doporučení v květnu 2016 a doba platnosti doporučení je určena do 31. 8. 2017. Dítěti se poskytují podpůrná opatření podle uvedeného doporučení po dobu platnosti doporučení, tj. do 31. 8. 2017.
-
Dítěti bylo vydáno doporučení v červenci 2016 a doba platnosti doporučení je vymezena jako doba 3 let. Dítěti se poskytují podpůrná opatření podle uvedeného doporučení nejdéle do 1. 9. 2018.
Organizace vzdělávání v mateřské škole v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření a věkem dítěte
Poskytování podpůrných opatření od 1. 9. 2016 má vliv na organizaci vzdělávání, a to
a)
na počet dětí s přiznaným podpůrným opatřením druhého a vyššího stupně ve třídě,
b)
na počet dětí uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona (tj. dětí s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem) ve třídě,
c)
na snížení nejvyššího počtu dětí ve třídě,
d)
na počet pedagogických pracovníků souběžně vykonávajících pedagogickou činnost ve třídě.
Pravidla upravující počet dětí s přiznaným podpůrným opatřením druhého a vyššího stupně ve třídě a s nimi spojené výjimky shrňme v tabulce.
Pravidlo Vyjímka
Podle pravidel stanovených v § 17 odst. 1 a 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb. se může v „běžné“ třídě mateřské školy vzdělávat- zpravidla nejvýše 5 dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb dětí,- nejvýše 4 děti uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona, a to s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb dětí. Uvedená pravidla (omezení) se neuplatní u mateřské školy, které v jejich plnění brání plnění jiné povinnosti, a to plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 4 školského zákona[1].Výjimka je zakotvena v § 17 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
[1] Ustanovení § 34 odst. 4 školského zákona s účinností do 31. 12. 2016 obsahuje pravidlo, podle kterého se k předškolnímu vzdělávání přednostně přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Upozorňuji, že s účinností od 1. 9. 2017 bude pravidlo přednostního přijetí uchazeče do veřejné mateřské školy upraveno v § 34 odst. 3 školského zákona a bude navázáno na místo trvalého pobytu dítěte ve školském obvodu mateřské školy a na věk dítěte.
Uvedený maximální počet dětí je nutné dále sledovat v souvislosti s celkovým počtem dětí ve třídě, neboť počet dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nesmí přesáhnout jednu třetinu dětí ve třídě (§ 17 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). Uvedené pravidlo (omezení) se neuplatní u mateřské školy, které v jeho plnění brání plnění jiné povinnosti, a to plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 4 školského zákona.Výjimka je zakotvena v § 17 odst. 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Důsledkem vzdělávání dětí s vyšším stupněm podpůrných opatření a dětí dvouletých je zvýšená náročnost pedagogické činnosti. Proto novela vyhlášky č. 14/2005 Sb. účinná od 1. 9. 2016 zavádí pravidla snížení nejvyššího počtu dětí ve třídě.
Na úvod připomeňme, že vyhláška č. 14/2005 Sb. stanoví
a)
minimální počet dětí ve třídě (mateřská škola s jednou třídou má nejméně 15 dětí, mateřská škola se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 18 dětí ve třídě; je-li v obci pouze jedna mateřská škola s jednou třídou, má nejméně 13 dětí, jediná mateřská škola v obci se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 16 dětí ve třídě),
b)
maximální počet dětí ve třídě (třída mateřské školy se naplňuje do počtu 24 dětí).
Nově zavedená pravidla snížení počtu dětí ve třídě jsou následující:
Pravidlo Omezení použití pravidla Výjimka z pravidla
-  za každé ve třídě zařazené dítě s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého nebo pátého stupně se nejvyšší počet dětí ve třídě (tj. počet 24 dětí) snižuje o 2 děti(§ 2 odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.) Tímto postupem lze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě nejvýše o 5 dětí, tj. nejvýše na počet 19 dětí ve třídě. Uvedené omezení snížení nejvyššího počtu dětí ve třídě je stanoveno v § 2 odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb. Uvedená pravidla se neuplatní u mateřské školy, které v jejich plnění brání plnění jiné povinnosti, a to plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 4 školského zákona. Uvedená pravidla se neuplatní u mateřské školy, jestliže dojde ke změně stupně podpůrného opatření u dítěte zařazeného ve třídě v průběhu školního roku. Uvedené výjimky jsou zakotveny v § 2 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
-  za každé ve třídě zařazení dítě s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení se nejvyšší počet dětí ve třídě (tj. počet 24 dětí) snižuje o 2 děti(§ 2 odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.)
-  za každé dítě s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně, a to z jiného důvodu než je mentální postižení, se nejvyšší počet dětí ve třídě (tj. počet 24 dětí) snižuje o 1 dítě(§ 2 odst. 3 vyhlášky č. 27/2005 Sb.)
Dále se celkový počet dětí ve třídě snižuje v případě, že se ve třídě vzdělávají děti mladší tří let.
Pravidlo Výjimka z pravidla
Za každé ve třídě zařazené dítě mladší tří let se do doby dovršení tří let věku dítěte nejvyšší počet dětí ve třídě (tj. počet 24 dětí) snižuje o 2 děti Uvedené pravidlo se neuplatní u mateřské školy, které v jeho plnění brání plnění jiné povinnosti, a to plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 4 školského zákona. Uvedená výjimka je zakotvena v § 2 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Snížení nejvyššího počtu dětí ve třídě na základě vzdělávání dítěte s přiznaným podpůrným opatřením (tj. podle § 2 odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.) a na základě skutečnosti, že se ve třídě vzdělává dítě mladší tří let (tj. podle § 2 odst. 4 vyhlášky č. 14/2005 Sb.), nelze za jedno dítě uplatnit souběžně. To znamená, že za dítě, které bude současně dítětem dvouletým a dítětem s přiznaným podpůrným opatřením třetího až pátého stupně, se sníží nejvyšší počet dětí ve třídě pouze podle jednoho pravidla a nelze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě duplicitně (tj. současně podle obou pravidel).
Jak již bylo řečeno, uvedená pravidla snížení nejvyššího počtu dětí ve třídě jsou účinná od 1. 9. 2016. Je nutné je respektovat, i když v době přijetí uchazečů k předškolnímu vzdělávání od 1. 9. 2016 tato právní úprava nebyla platná ani účinná. Novela vyhlášky č. 14/2005 Sb. v tomto směru neobsahuje žádná přechodná ustanovení.
MŠMT v materiálu Základní informace o změnách v organizaci mateřské školy, změnách souvisejících s podporou společného vzdělávání a doporučených krocích4) uvádí jako možná opatření školy vedoucí k zajištění počtu dětí ve třídě stanovených vyhláškou např. tato opatření.
-
Rozdělení jedné třídy na dvě samostatné třídy.
-
V případě nízkého počtu dětí sloučení tříd.
-
V odůvodněných případech udělení výjimky z nejvyššího počtu dětí ve třídě stanovené vyhláškou, a to až do 4 dětí za předpokladu, že toto zvýšení počtu není na újmu kvalitě vzdělávací činnosti školy a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.
-
V případě nízkého počtu dětí udělení výjimky zřizovatele (bez omezení počtu dětí) se současným závazkem úhrady zvýšených výdajů na vzdělávací činnost školy, a to nad výši stanovenou krajským normativem.
Jak již bylo uvedeno, vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními má vliv i na počet pedagogických pracovníků, kteří mohou souběžně vykonávat pedagogickou činnost ve třídě. Podle § 17 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb. ve třídách mohou vykonávat pedagogickou činnost souběžně nejvýše 4 pedagogičtí pracovníci.
Činnost mateřské školy v souvislosti s poskytováním poradenskýchslužeb
Jak již bylo uvedeno, poskytování poradenských služeb je jedním z druhů podpůrných opatření [§ 16 odst. 2 písm. a) školského zákona].
Podle § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, školy poskytují bezplatně standardní poradenské služby v rozsahu uvedeném v příloze 3 vyhlášky, a to výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.
V případě, že se v mateřské škole poskytují poradenské služby, pak se tak děje na základě žádosti zákonného zástupce dítěte. Jestliže se v mateřské škole poskytují psychologické nebo speciálně pedagogické poradenské služby, musí o tom předem srozumitelně informovat dle § 1 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb. a zajistit písemný souhlas zákonného zástupce dítěte. Uvedená pravidla jsou zakotvena v § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb.
Činnost mateřské školy v souvislosti s výkaznictvím
Vyhláška č. 364/2005 Sb. je vyhláškou, na základě které se
a)
stanoví rozsah a forma vedení školní matriky,
b)
předávají údaje z dokumentace mateřské školy a školní matriky.
S účinností od 1. 9. 2016 je do vyhlášky doplněn nový § 1a.
Údaje o podpůrných opatřeních doporučených školským poradenským zařízením a přiznaných a poskytovaných školou nebo školským zařízením dítěti, žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami, která jsou evidována ve školní matrice, obsahují
a)
převažující stupeň přiznaných podpůrných opatření a identifikátor znevýhodnění podle doporučení školského poradenského zařízení, pokud bylo vydáno,
b)
podpůrná opatření poskytovaná školou nebo školským zařízením,
c)
úpravy obsahu a očekávaných výstupů vzdělávání,
d)
organizační formu vzdělávání, pokud vyplývá z doporučení školského poradenského zařízení,
e)
informace o vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, a
f)
platnost doporučení školského poradenského zařízení.
Vyhláška je dále doplněna o novou přílohu č. 3 Předávání údajů týkajících se podpůrných opatření druhého až pátého stupně.
V souladu s uvedenou přílohou je mateřská škola povinna předávat agregované údaje o podpůrných opatřeních druhého až pátého stupně nejpozději do 10. října k rozhodnému datu 30. září stávajícího školního roku (viz výkaz R 43-01). Dále je mateřská škola povinna průběžně předávat údaje o změnách, pokud dojde ke změně poskytovaných podpůrných opatření druhého až pátého stupně. Tehdy je mateřská škola povinna nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo, předat elektronicky na výkaze změny v údajích ze školní matriky a dokumentace školy (viz výkaz R 44-99).
Shrnutí
Povinnost ředitele mateřské školy spočívá zejména v tom, aby do 1. 9. 2016 pro činnost mateřské školy určil pravidla, podle kterých se budou od 1. 9. 2016 vzdělávat děti se speciálními vzdělávacími potřebami (určení zaměstnance, který se bude věnovat spolupráci se školským poradenským zařízením, komunikaci s rodiči, koordinaci poskytování podpůrných zařízení v mateřské škole, zařazení dětí do tříd, vlastnímu vzdělávání s poskytováním podpůrných opatření).
Další povinností ředitele mateřské školy je děti s přiznanými podpůrnými opatřeními podle nových pravidel evidovat ve školní matrice a vykazovat v rámci předepsaného výkaznictví.
1 Tato vyhláška upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen „žák“) se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných.
2 Viz Základní informace o změnách v organizaci mateřské školy, změnách souvisejících s podporou společného vzdělávání a doporučených krocích. [online]. [cit. 2016-07-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/spolecne-vzdelavani
3 Ustanovení § 34 odst. 4 školského zákona s účinností do 31.12.2016 obsahuje pravidlo, podle kterého se k předškolnímu vzdělávání přednostně přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Upozorňuji, že s účinností od 1. 9. 2017 bude pravidlo přednostního přijetí uchazeče do veřejné mateřské školy zřízené obcí nebo svazkem obcí upraveno v § 34 odst. 3 školského zákona a bude navázáno na místo trvalého pobytu dítěte ve školském obvodu mateřské školy a na věk dítěte.
4 Základní informace o změnách v organizaci mateřské školy, změnách souvisejících s podporou společného vzdělávání a doporučených krocích. [online]. [cit. 2016-07-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/spolecne-vzdelavani

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost