Časový snímek ředitelky mateřské školy

Vydáno:

Minulý rozhovor s kolegyní Ctiradou Foučkovou se týkal vizí mateřských škol. Když je vize nastavená, je potřebné ji realizovat - a k tomu je potřeba nejen přesvědčení o její správnosti, elán do uskutečnění, ale také čas. Jak je to vlastně s časem ředitelek mateřských škol? Analýza času byla tématem další z kvalitních prací s názvem „Časový snímek ředitelky mateřské školy“ autorky Ivany Rydvalové, která ji úspěšně obhájila v tomto roce.

Časový snímek ředitelky mateřské školy
Bc.
Ivana
Rydvalová
 
ředitelka MŠ Praha 8, Libčická 6
Ivano, cílem tvé bakalářské práce bylo zmapovat časový snímek ředitelek mateřských škol. Čím jsi začala?
Na začátku samozřejmě literaturou, o problematice řízení času je toho napsáno opravdu hodně. Ale o samotném časovém snímku je většinou jen zmínka, nejprve jsem si musela ujasnit, co je to vlastně časový snímek. Pak v literatuře chyběl konkrétní návod na jeho zpracování.
Proto jsem hodně přemýšlela, jak konkrétně časový snímek dělat - jaký časový rozsah pro jednotlivé činnosti zvolit, jak tyto činnosti zapisovat... Každopádně když se na svoji práci podívám s odstupem, ještě bych věděla, co tam dodat, na co se více soustředit.
Ve své práci cituješ Petra Pacovského: „Zastavení a ohlédnutí je zkrátka prvním krokem, abychom mohli jít úspěšně vpřed v kterékoli oblasti svého života. Aby bylo možné dělat účinná opatření, je nutné vědět, kam plyne náš čas.“ Dělala sis někdy časový snímek?
Chtěla jsem si ho sama vyzkoušet, než ho dám kolegyním. Bylo to určitě náročné, ale najednou jsem viděla všechny činnosti, které dělám - a následně jsem si uvědomila, že některé z nich mohu delegovat na někoho jiného.
Kromě delegování jsem začala chápat i další nástroje řízení času - teď už většinou nepříjemné nebo těžké věci neodkládám, ale snažím se je udělat hned, umím si určit priority. Najednou jsem měla doklad, který mi opravdu ukázal, jak jsem na tom s časem. Takže ačkoliv vlastní zaznamenávání do časového snímku je náročné, určitě ho doporučuji si udělat, ukáže realitu, kterou si často nechceme připustit.
Překvapilo tě, že ředitelky tak málo pracují s časovým snímkem? Čím je to, podle tvého názoru, způsobené?
Problém není v neznalosti časového snímku, ale v jeho náročnosti. Pokud chceme získat opravdu reálný obraz trávení času, je nutné jednotlivé činnosti zaznamenávat okamžitě, a to je velmi náročné. Mít formulář stále u sebe není úplně jednoduché a někdy ani možné.
Ve své práci jsi narazila i na „dodržování“ osmihodinové pracovní doby. Jak se s překračováním ředitelky vyrovnávají?
V zákonem stanovené osmihodinové pracovní době většina ředitelek není schopná svou práci zvládnout. Navíc se jedná o činnosti, které jsou sice pro provoz mateřské školy nutné (objednávky, faktury, docházka), ale rozhodně ji neposunují vpřed.
Takže určitě najít někoho, kdo by tyto činnosti vykonával. Zažitá představa je, že tyto činnosti musí vykonávat právě ředitelka školy. Pokud však na to má finanční prostředky, není důvod nenajmout dalšího pracovníka.
Dalším tématem je rozsah přímé pedagogické činnosti ředitelek mateřských škol. Jaký je tvůj názor?
Nedovedu si představit být úplně bez kontaktu s dětmi. Takže přímá pedagogická činnost ano, ale určitě zvážit její rozsah, u ředitelek mateřských škol je často neúměrně velký.
Na úplný závěr - jaký byl tvůj nejzajímavější poznatek? Nebo co tě nejvíc překvapilo?
Určitě mě překvapil můj vlastní časový snímek - doslova jsem žasla, kolik věcí mám rozdělaných najednou, ke kolika se pak postupně vracím... Kolikrát jsem někomu otevřela dveře, jak často jsem byla vyrušena... Teprve časový snímek, když jsem ho viděla na vlastní oči, mi ukázal realitu trávení času.
Ivano, děkuji za rozhovor a přeji efektivně strávený volný čas!
Rozhovor vedla Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
Shrnující poznatky z bakalářské práce týkající se časového snímku ředitelky mateřské školy:
a)
Teoretické vymezení:
 
Technika časového snímku spočívá ve sledování a zaznamenání veškerých aktivit v určitém časovém období (literatura doporučuje „obvyklých“ 14 dní).
 
Ideální je vytvoření tabulky po 15 minutách, kam se vpisují jednotlivé činnosti (vhodné je využití zkratek, např. PPČ - přímá pedagogická činnost).
 
Do poznámky je dobré zapsat i případná vyrušení (např. T - telefon).
 
Činnosti je nezbytné zapisovat pravdivě a bezprostředně, ne až zpětně „po paměti“.
 
Po ukončení sledovaného období je nutné činnosti vyhodnotit a provést jejich analýzu, např. podle následujících otázek:
 
Stalo by se něco, pokud bychom činnost vůbec nevykonali?
 
Byly proporce jednotlivých časů v souladu s našimi hodnotami a představami?
 
Zabývali jsme se skutečně důležitými činnostmi?
 
Prováděli jsme činnosti soustředěně?
 
Mohla být některá z činností delegována?
b)
Praxe ředitelek mateřských škol:
 
Ačkoliv ředitelky mateřských škol znají časový snímek, pracuje s ním jen velmi malé množství z nich. Ovšem kdo s ním pracuje, považuje ho za velmi přínosný nástroj, jak hospodařit se svým časem.
 
73 % ředitelek se věnuje pracovním povinnostem více jak 8 hodin denně (kromě přímé pedagogické činnosti je to především administrativa ekonomického charakteru, vyřizování pošty, telefonáty, jednání...).
 
Rozsah přímé pedagogické činnosti vyhovuje jen 8 % oslovených ředitelek. 43 % by uvítalo snížení, 35 % pomoc administrativního pracovníka a 11 % by přímou pedagogickou činnost úplně zrušilo.
ZDROJE
 
KNOBLAUCH, J., WÖLTJE, H.
Time management. Mějte svůj čas pod kontrolou.
Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4431-5.
 
LHOTKOVÁ, I., ŠNÝDROVÁ, I., TURECKIOVÁ, M. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-349-4.
 
PACOVSKÝ, P.
Velká kniha o uspořádání času.
Praha: IDG Czechoslovakia, 1984. ISBN 80-900872-7-2.

Související dokumenty