Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) ve vzdělávání dětí s autismem a jinými neurovývojovými poruchami

Vydáno:

Behaviorální analýzu popsal B. F. Skinner již ve 30. letech 20. století. Jedná se o vědeckou disciplínu, která se zaměřuje na principy fungování chování stejně jako na proces učení. Od dob vzniku behaviorální analýzy byla vyvinuta řada technik k posilování sociálně přiměřeného chování, a naopak eliminaci výskytu problémového chování. Zdánlivě jednoduchým principem je pozitivní motivace, kdy se předpokládá, že pokud je nějaké chování odměněno, s největší pravděpodobností se toto chování bude v budoucnosti opakovat. Tento princip funguje jak u dětí i dospělých, tak u zdravých lidí i lidí s handicapem. Na jeho základě byla vytvořena velmi podrobně propracovaná metoda pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností, která se nazývá Aplikovaná behaviorální analýza (ABA).

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) ve vzdělávání dětí s autismem a jinými neurovývojovými poruchami
Mgr.
Karolína
Bílá
Ph.D.
matka dítěte s poruchou autistického spektra (PAS)
Aplikovaná behaviorální analýza objevuje v prostředí proměnné, které mají vliv na naše chování1). Chování může být vhodné, či nevhodné, ale je přítomno v každé situaci. Chováme se nějakým způsobem, dobrým, či špatným, chování může být vůči druhým lidem nebo i obyčejné sezení u stolu při stolování. Naše chování je ovlivněno prostředím a stimuly z něj vyplývajícími, které jsou zásadní pro učení. Změny prostředí tedy mohou velmi významně ovlivnit chování v budoucnu. A tento princip je právě základem ABA, která je založena na tříčlenném vztahu ABC:
A = ANTECEDENT (událost předcházející chování)
B = BEHAVIOR (chování)
C = CONSEQUENT (následek)
Jednoduchým příkladem principu ABC může být změna počasí venku: A = začalo pršet, B = vezmu si deštník, C = nezmoknu. Na behaviorální analýze je založeno i fungování naší společnosti, kdy mají lidé přislíbenou mzdu za vykonanou práci. Proč by jinak lidé každé ráno vstali a šli do zaměstnání, když by z toho neplynul příjemný následek? U každého člověka tedy funguje ochota pracovat, pokud je přítomna i motivace. Pokud budeme chtít posilovat chování, které je sociálně přípustné, musíme na motivaci pracovat a následek bude představ

Související dokumenty