Základem úspěchu v učení je dobře definovaný cíl

Vydáno:

Objasňování, sdílení a porozumění cílům je první z pěti strategií formativního hodnocení. Pokud víme, jakých cílů mají žáci dosáhnout, nepřemýšlíme pouze o tom, co chceme učit, ale především o tom, co chceme naučit. Čím lépe plánujeme naši výuku, tím více uvažujeme nad učebními aktivitami směřujícími ke splnění cíle. Rozhodujeme o obsahu učiva, jeho rozsahu i uspořádání. Vybíráme důkazy, které budeme pro ověření shromažďovat. a díky získaným informacím pak dokážeme lépe pomáhat žákům.

Vzdělávací cíl je to, co doufáme, že se žáci naučí, když se zapojí do konkrétního sledu aktivit. Cíle se pohybují od obecných, například „žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace“ (klíčová kompetence dle RVP ZV), po konkrétní „žák sestrojí graf závislosti denní teploty na čase“. V okamžiku, kdy se učitel zaměří na činnosti, které nevedou promyšleně ke stanovenému cíli, je mnohem menší pravděpodobnost, že se žáci naučí to, co se na