Žáci a úskalí užívání digitálních technologií

Vydáno:

V minulých dvou letech si žáci užili v rámci distanční výuky hodně času na digitálních technologiích, bude proto dobré zmínit problémy související s jejich užíváním. Tyto problémy jsou spojeny jak s intenzitou, tedy nadměrným používáním digitálních technologií, tak s obsahem, který je jimi zprostředkováván a který může mít do značné míry vliv na zdravý psychický vývoj a well-being jednotlivce.

Žáci a úskalí užívání digitálních technologií
Mgr.
Jana
Pláteníková
psycholožka a speciální pedagožka působící ve školním a školském poradenství
Budování zdravých zásad užívání digitálních technologií začíná v rodině. Zprvu jsou to rodiče, kteří mohou na děti „dohlédnout“ a rozvíjet je u nich zdravé návyky. Ne všichni dospělí (tedy ani všichni rodiče) však mají o škodlivém vlivu digitálních technologií na kvalitu spánku i schopnost koncentrace dostatek informací a mnohdy si neuvědomují ani další rizikové faktory užívání digitálních technologií dětmia mládeží (patří k nim např. obezita). Dětské (nad)užívání technologií tak nemusejí vnímat jako palčivý problém.
Nastavení
zásad zdravého používání technologií
však může být značně náročné. Stejně jako u většiny problémů výchovného charakteru se i zde se osvědčuje sestavenía dodržování dohody, v tomto případě dohody digitální. Tedy zásad užívání digitálních technologií v rodině, na jejichž sepsání v ideálním případě rodiče a děti spolupracují.
U dospívajících (od druhého stupně základní školy) rodičovská kontrola a případné zákazy nebýv