Z deníku výchovného poradce, 2. část

Vydáno: 10 minut čtení

Předkládám vám další část ze svého deníku výchovného poradce. Také 2. pololetí školního roku je plné událostí a problémů k řešení. Vybírám z deníku kazuistiky, které výrazně ovlivnily mou práci. Z níže uvedeného je jasné, že práce výchovného poradce vyžaduje mnoho energie a kreativity. Výchovnému poradci nesmí chybět vůle řešit problémy, ale především musí umět problémy vidět. Vždyť učitelství právem patří mezi pomáhající profese a každé dítě si zaslouží naši odbornou péči. Snad vám některé skutečnosti budou užitečné.

 

Z deníku výchovného poradce
Mgr.
Markéta
Krčmářová,
učitelka a výchovná poradkyně na ZŠ Prokopa Velikého, Kolín, matka dítěte s ADHD
Únor
Celý únor je vyplněn konzultacemi ohledně přihlášek na střední školy a osmiletá gymnázia. Poskytuji poradenství žákům i rodičům v otázce profesní orientace. Tento měsíc absolvuji školení „Jak efektivně sestavit individuální vzdělávací plán“. Ve třetím týdnu řeším nedovolený odchod z odpoledního vyučování žákyně P. Jednám se zákonným zástupcem, který ji má v péči. Rodič je bezradný v řešení a též ze situace, kdy se nemůže s druhou stranou dohodnout o péči. U dívky začínáme mít podezření na užívání návykové látky. Zákonnému zástupci toto sdělujeme. Otec tuto skutečnost řeší s pediatrem. My nabízíme intervenci psycholožky. Domlouváme pro P. schůzku s psycholožkou.
Žák 9. třídy opět nedochází na výuku. Obrací se na nás i terénní pracovník, který rodině pomáhá. Svoláváme schůzku ve složení: zákonný zástupce, terénní sociální pracovník, třídní učitelka, já jako výchovná poradkyně a metodička prevence. Žák D. k nám chodí od 2. pololetí 7. třídy. Jeho absence za pololetí se vždy pohybovaly kolem 280 zameškaných hodin. Nikdy se nejednalo o dlouhodobou nemoc, vždy šlo o jednodenní až třídenní absence specifikované jako nevolnost, viróza, nachlazení apod. Terénní pracovník, který pomáhá rodině v sociální oblasti, vznáší obvinění, že D. je ve škole šikanován. Na sociální síti konverzují jeho spolužáci o jeho absencích ve škole a o tom, že je viděn během školního vyučování v obchodním domě. Dle slov žáka ve škole šikanu nepociťuje, ale vadí mu facebooková komunikace o něm. Společně docházíme k závěru, že příčinou „nedocházky“ žáka D. není údajná šikana. Příčina absencí vyplývá z rodinného prostředí. Domlouváme se na následujících krocích:
-
žák absolvuje odložené hodnocení z TV, které je stanoveno na 25. tohoto měsíce (nesplní-li požadavky, bude ohroženo podání přihlášky na SŠ),
-
žák bude docházet do školy, aby bylo možné provést hodnocení a mohla být ukončena povinná devítiletá docházka,
-
nabízíme pomoc školní psycholožky (matka odmítá s tím, že žák již dochází na terapii do neziskové organizace),
-
pomoc terénního pracovníka s doučováním,
-
matce bude škola zasílat informace k látce probírané v době, kdy žák není přítomen, aby si D. mohl učivo doplňovat.
Od února nastupuje nová psycholožka. Společně si stanovujeme priority spolupráce. Žák D. úspěšně zvládl přezkoušení z TV. Celý únor kontroluji přihlášky na střední školy ve spolupráci s třídními učitelkami 9. ročníku.
Březen
První týden předávám podklady dětí do pedagogicko-psychologické poradny ke kontrolnímu vyšetření. Dále svolávám schůzku vyučujících v 7. speciální třídě ohledně žáka K. s dyspraxií, který selhává v předmětu informatika a pracovní činnosti. Domlouváme se s vyučujícími těchto předmětů a upravujeme IVP dle žákových omezení. S opatřeními seznamujeme matku.
Schází se školní poradenské pracoviště ve složení: výchovné poradkyně obou stupňů, metodička prevence, speciální pedagog a školní psycholožka. Vytipováváme děti, které potřebují pomoci. S psycholožkou domlouváme diagnostiku třídních kolektivů a též stanovujeme preventivní program zaměřený na návykové látky.
V polovině března končí lhůta pro odeslání přihlášek na střední školy a osmiletá gymnázia. Všechny děti končící povinnou devítiletou docházku a zájemci o studium na osmiletých gymnáziích přihlášky podali včas. Dále připravuji metodickou návštěvu pracovnic pedagogicko-psychologické poradny ve škole, tentokrát ve speciálních třídách. Vydávám zápisové lístky na střední školy.
V úplném závěru měsíce u nás hospituje inspekce v rámci celorepublikového testování sociální gramotnosti. Také kontroluji pozvánky na přijímací řízení.
Duben
První týden uskutečňuji intervenci, jde o žákyni O., která má neshody s rodiči ohledně školních výsledků. Dívka u nás navštěvuje třídu pro děti s poruchami učení, a proto kontaktuji rodiče a rozmlouváme o potížích, které O. pociťuje. Jednání je klidné, se zákonnými zástupci nacházíme společnou řeč a domlouváme se na řešení.
Jako učitelka českého jazyka pořádám Noc s Andersenem se šesťáky. Spojuji akci s primární prevencí zaměřenou na vztahy ve třídě. Rozvíjíme sociální dovednosti za pomoci interakčních her. Všechny děti se zapojují a akce má úspěch.
V druhém týdnu se účastním společně s třídní učitelkou případové konference žáka D. 9. ročníku. Důvodem je naprostá „nedocházka“ do školy v posledním roce povinné školní docházky. Rodiče připouštějí, že jsou bezradní a nevědí, jak D. donutit do školy jít. Sám žák D. není schopen definovat, proč nedochází. Dle jeho slov je mu lépe doma. Za školu nabízím rozložení zkoušení a testů na delší dobu a též pomoc školní psycholožky. Rodině pomáhají i terénní sociální pracovníci a též D. má docházet na terapii do neziskové organizace, kam ale již poslední tři týdny nedorazil. Společně stanovujeme cíl, že žák D. musí již důsledně docházet do školy, aby bylo možné dokončit ročník. Bude-li nemocen, navštíví matka pediatra k posouzení zdravotního stavu. Následující dva dny žák dochází. Jednotliví učitelé se s ním domlouvají na hodnocení. Sjednáváme mu schůzku se školní psycholožkou. Třetí den již opět nepřijde. Psycholožka mu volá a žák přijde do školy později. Další den do školy opět nedorazí. Situaci sledujeme a průběžně informujeme OSPOD. S matkou jedná i psycholožka a navrhuje vyhledat odbornou pomoc. Matka přijímá, ale syn odmítá - tím je situace k řešení naprosto uzavřená. Matka se přizpůsobuje synovi.
V druhém týdnu naši školu navštěvuje pracovnice pedagogickopsychologické poradny. Metodickou návštěvu uskutečňuje ve speciálních třídách. Proběhne společná konzultace týkající se jednotlivých dětí.
Zákonný zástupce žákyně P. z 9. ročníku nám oznamuje, že dívka je hledána policií, neboť se nevrátila domů. Následně nám otec sděluje, že dívka byla nalezena, ale je ve velmi špatném psychickém stavu, a byla tedy umístěna do léčebny. Psychické problémy dívky vyplývají ze složité rodinné situace, kde je naprostá neshoda mezi otcem a matkou, a také ze vztahu s problematickým chlapcem. Tuto kazuistiku řešíme i na dubnové schůzce školního poradenského pracoviště. Dalším bodem setkání je úprava ŠVP podle platné legislativy od 1. 9. 2016. Řešíme též asistenty pro školní rok 2016/2017.
V polovině dubna se scházíme s vedoucí OSPOD a diskutujeme o spolupráci mezi školou a touto institucí. Uskutečňuje se pedagogická rada a třídní schůzky, kde několika rodičům poskytuji poradenství ohledně selhávání jejich dětí v matematice. Účastním se odborné konference „Škola jako místo setkávání“, kde představuji svůj příspěvek „Hravě a zábavně na 2. stupni“.
Ke konci měsíce konzultuji s koordinátorem ŠVP úpravy tohoto dokumentu. Až do konce měsíce poskytuji poradenství ohledně nepřijetí na střední školy a osmiletá gymnázia. Pomáhám s odvoláním a s přihláškami do dalšího kola přijímacího řízení. Ještě v dubnu absolvuji školení pedagogicko-psychologické poradny týkající se společného vzdělávání.
Květen
Začátek května začínám pohovorem s asistentkou žáků, kteří příští rok přejdou na 2. stupeň. Jedná se o děti s autismem a ADD. Tato asistentka již u zmíněných dětí nebude pracovat, a proto řešíme obtížnost přechodu na 2. stupeň, práci asistentky a opatření, která je nutné na 2. stupni přijmout.
Otec žákyně 9. třídy nám oznamuje, že P. je opět nezvěstná. Během dne je nalezena a dle předběžného opatření umístěna do ústavu.
V polovině května absolvuji školení týkající se plánu pedagogické podpory. Dále podávám poradenství ohledně druhého kola přijímacího řízení.
Třetí květnový týden pro učitele naší školy pořádám pracovní dílnu na téma společné vzdělávání aneb změny od 1. 9. 2016. Konzultuji s pracovnicemi pedagogicko-psychologické poradny ohledně kontrolních vyšetření. Účastním se vzdělávacího semináře „Eduspace Brno“, kde získávám nové informace ohledně inkluze. Koncem května dokončuji s výchovnou poradkyní 1. stupně úpravy ŠVP ohledně zabezpečení výuky dětí se SVP. Též provádím statistiku umísťovacího řízení na střední školy a osmiletá gymnázia. Ještě v květnu se schází školní poradenské pracoviště, kde hodnotíme školní rok a probíráme kazuistiky problémových dětí. Poslední květnový den probíhá metodická návštěva pracovnice pedagogicko-psychologické poradny v běžných třídách, kde sleduje práci individuálně integrovaných dětí.
Červen
Účastním se akce „Den dětí napříč třídami“, kdy 9., speciální třída připravila program pro 5., speciální třídu. Deváťáci sestavili velmi pestrý a přitažlivý program s hrami, opékáním buřtů a návštěvou cukrárny. Kamarádsky se starali o své mladší spolužáky. Konzultuji s třídními učiteli závěrečné hodnocení IVP. Společně s psycholožkou řešíme osobní problémy dívky ze 7. třídy.
V druhém týdnu připravuji snímek školy. Kontroluji hodnocení IVP. Několikrát navštěvuji speciální 5. třídu a konzultuji s třídní učitelkou ohledně přestupu na 2. stupeň.
V druhé polovině června řešíme slovní konflikt dvou dětí z 8. speciální třídy. Společně s třídní učitelkou vztah zklidňujeme rozhovory s dětmi a návody, jak mají vzájemně komunikovat a jak rozumět sociálním situacím.
Dále provádím kontrolu posudků pro výkaznictví 2016/2017. Na pedagogické radě hodnotím oblast výchovného poradenství 2. stupně. Jedná se o výsledky práce s dětmi se SVP, rozmísťovací řízení a řešení výchovných problémů. Stanovuji si stěžejní úkol pro školní rok 2016/2017 - zvládnout inkluzivní vzdělávání a legislativní změny od 1. 9. 2016.
Pro školní rok 2016/2017 připravuji formuláře pro společné vzdělávání.
Je 30. 6. 2016 - rozdáváme vysvědčení.