Vzdělání je naší METOU!

Vydáno:

Ocitnete se v neznámém prostředí, nikomu nerozumíte a nikdo nerozumí vám. Pro většinu z nás je to jen noční můra, ovšem pro stovky cizinců, kteří každý rok nově nastupují do české školy (celkem jich je v českých mateřských, základních a středních školách kolem 30 tisíc), je to realita. Aby tato realita nebyla pro malé a mladé cizince příliš drsná, o to se desátým rokem snaží META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů (www.meta-ops.cz). A to nejen podporou samotných cizinců, ale stejnou měrou i podporou pedagogů při práci s nimi.

Vzdělání je naší METOU!
Mgr.
Zuzana
Vodňanská
 
spoluzakladatelka a ředitelka META, o.p.s.
META byla založena v roce 2004, v době, kdy stála
problematika vzdělávání cizinců
na pokraji zájmu nejen státu, ale i nevládních organizací. Počet organizací, které se zabývaly integrací cizinců a poskytovaly jim psychosociální a právní poradenství, byl sice už tehdy v zásadě dostačující, nikdo se ovšem (kupodivu) důkladně nevěnoval této oblasti života cizinců v ČR.
Zásadní překážkou ve vzdělávání cizinců byla a je nedostatečná (či žádná) znalost vzdělávacího jazyka, tj. češtiny. Nicméně významnou negativní roli hrála poměrně banální věc, a to nedostatek informací. O tom, jak české školy fungují, kam se můžou hlásit po ZŠ a jak se tam mají hlásit. Jaké jsou požadavky pro přijetí na různé typy škol a jak si můžou nechat uznat své předchozí vzdělání. Zároveň cizinci většinou neměli dostatečně hustou sociální síť, která by jim pomohla tento nedostatek informací přirozenou cestou překonat.
Často tak docházelo k tomu, že cizinci nemohli plně využít svůj potenciál jen kvůli neznalosti jazyka a systému. Buď se rozhodli ve studiu nepokračovat, nebo si vybrali v rozporu se svými schopnostmi a znalostmi méně náročnou školu. To se následně projevilo na možnostech jejich pracovního uplatnění. Moment, který výrazně ovlivňuje nejen cizince samotné a úspěšnost jejich integrace, ale i českou společnost. Protože každý vzdělaný člověk je pro společnost přínosem, ať už je to cizinec, či nikoliv. META si tak vzala za cíl
podporovat rovné příležitosti cizinců ve vzdělávání
a snaží se výše uvedené překážky minimalizovat.
Proces začleňování žáků cizinců do vzdělávání
samozřejmě vyžaduje více než informační servis a není to proces s jedním aktérem. Důležitá je také role rodičů, učitelů, ředitelů škol i spolužáků. Tím se dostávám k další skupině uživatelů našich služeb - pedagogickým pracovníkům. Vzhledem k tomu, že v roce 2004 nebylo vzdělávání žáků cizinců pro ministerstvo školství prioritou, nebyla tato problematika nijak koncepčně uchopena. Pedagogové neměli dostatek výukových a metodických materiálů ani systém podpory k tomu, aby se popasovali s přítomností žáka, který nerozumí výkladu, není mu rozumět a často pochází ze zcela odlišného sociokulturního prostředí.
V neposlední řadě je třeba jmenovat
české spolužáky
cizinců, kteří rovněž hrají významnou roli v tom, jak cizinec zapadne do třídního kolektivu i do samotné výuky. Aktuálně nabízíme školám
workshop
I Jan Amos chodil do školy v cizině
na téma integrace cizinců. Zároveň jsme letos vyhlásili již třetí ročník tvůrčí soutěže Čeština je i můj jazyk. Zúčastnit se jí mohou všichni žáci základních a středních škol.
Uzávěrka je až na konci dubna
a ve hře jsou velmi zajímavé ceny.
Pro všechny výše uvedené „cílové skupiny“ vyvíjíme různé způsoby pomoci a podpory. Důležitou součástí naší činnosti je
spolupráce na tvorbě koncepčních řešení
celé problematiky. S ohledem na zaměření tohoto časopisu se však budu dále věnovat spíše konkrétním příkladům našich služeb než jejich koncepčnímu uchopení.
Prvním krokem je pomoci našim klientům k přijetí do školy. Jedná-li se o cizince školou povinného, musí nastoupit do školy co nejdříve po svém příjezdu do ČR. Všichni tito žáci mají nárok na
bezplatnou jazykovou přípravu
v rozsahu 70 hodin. I přesto je jejich zařazení do výuky často ve znamení vzájemného neporozumění s učiteli i spolužáky.
V takové situaci se na nás (znovu) obracejí buď rodiče žáků, nebo jejich učitelé. Co jim můžeme nabídnout? Máme dobrovolnickou skupinu, ročně se do její činnosti zapojí okolo 40 osob a většina z nich se věnuje doučování. Dobrovolníci tak můžou cizincům pomoci zopakovat si látku, jejímuž výkladu ve škole úplně neporozuměli. Dále nabízíme různé typy kurzů češtiny. Organizujeme letní intenzivní kurzy pro děti, které se do ČR přistěhovaly těsně před prázdninami či během nich a v září nastupují poprvé do školy. Od ledna tohoto roku realizujeme tzv. otevřené kurzy Čeština po škole. Princip „otevřenosti“ spočívá v tom, že děti se nemusejí na kurz registrovat a můžou rovnou přijít na hodinu.
Pedagogům všech stupňů škol nabízíme
akreditované vzdělávání
(v nabídce máme již 14 akreditovaných seminářů), poradenství a metodickou podporu. Již 6 let provozujeme informační portál www.inkluzivniskola.cz, kde se snažíme soustředit co nejvíce informací, výukových a metodických materiálů, které mohou pedagogům usnadnit vzdělávání žáků cizinců. Portál je určen také ředitelům škol. Celá jedna sekce je věnována tématu
Organizace aneb Cizinec ve škole.
Jsou zde rady a tipy, jak zorganizovat přijetí cizince do školy, do jakého ročníku ho zařadit, ale také způsoby komunikace s rodiči žáka. Veškeré služby pro pedagogy vyvíjíme s důrazem na co největší praktičnost. Doufáme, že se nám to daří, neboť i v samotném týmu METY jsou pedagogové (bývalí i současní), kteří popsané situace sami zažili a řešili.