Výzkumný projekt LITERACY

Vydáno:

Poruchy učení tvoří skupinu různých dysfunkcí, které mají různorodé projevy. Dyslexie je známá jako porucha čtení, dysgrafie jako porucha procesu psaní, dysortografie jako porucha pravopisu, dyskalkulie jako porucha matematických schopností. Projevy se však netýkají pouze čtení, psaní, počítání či gramatických pravidel, ale mají také vliv na paměť, pravolevou a prostorovou orientaci, sluchové a zrakové vnímání či na zpracování informací. Problémy v jakékoli oblasti nekončí s tím, že dítě absolvuje základní školu, ale přetrvávají v různých projevech a formách až do dospělosti.

Výzkumný projekt LITERACY
Vznik portálu pro dospívající a dospělé jedince s dyslexií
PhDr.
Kamila
Balharová
 
speciální pedagog, ZŠ Táborská, Praha
V současné době si čím dál víc odborníků uvědomuje problém s nedostatečnou gramotností u dospělých s dyslexií, a proto vznikají mezinárodní výzkumné projekty, které tuto problematiku zkoumají a navrhují řešení. Česká republika se také do těchto programů zapojuje, díky tomu vznikají nové možnosti podpory nejen těchto žáků, ale i dospívajících a dospělých s dyslexií.
V letošním školním roce se dokončuje mezinárodní výzkumný projekt LITERACY, který je zaměřený na pomoc lidem, kteří mají problémy se čtením. V jeho rámci vznikají webové stránky, na kterých najdou uživatelé prostředí, které bylo vytvářeno pomocí procesu Human Center Design (HCD), tedy designu zaměřeného na člověka - v tomto případě na dospívající a dospělé jedince s problémy se čtením, kteří jasně vnímají překážky a aspekty sociální exkluze způsobené dyslexií, disponují alespoň základní schopností používat počítač a chtějí na sobě pracovat.
Ne všichni dospívající a dospělí jedinci s dyslexií se totiž dostanou k odborné péči. Někteří ji ani nevyhledávají, ale mnoho z nich chce v životě uspět a hledá cesty.
Dyslexie
není pouze porucha čtení, ale
projevuje se i dalšími faktory, např. problémy s orientací v čase, s vnímáním, pamětí nebo poruchami pozornosti.
Tyto informace najde uživatel ve spíše teoretické části nazvané O dyslexii. Informace si zde může přečíst v textu, který je jedincům s dyslexií přizpůsoben. Neobsahuje složitější souvětí, aby se čtenář neztrácel ve významu a souvislostech. Text není zarovnán do bloku a je členěn na kratší odstavce pro snazší orientaci v textu. Na stránkách si uživatel v osobním
NASTAVENÍ
sám může vybrat pozadí i typ písma, které mu vyhovuje. Základní nastavení má žluté pozadí a černé písmo, které je pro čtení výhodnější kombinací než černé na bílém pozadí. Jednotlivé řádky mají nejvýše 70 znaků, aby bylo snadné řádek přehlédnout od začátku do konce. To vše usnadňuje čtení textu a orientaci v něm.
Část
KAŽDODENNÍ ŽIVOT
obsahuje mnoho témat, která si (kromě informací o dyslexii) vybrali respondenti v rámci procesu již zmiňovaného HCD. Zajímavá pro ně jsou tato témata:
 
Co je dobré o sobě vědět
- pojednává o sebekontrole, impulzivitě, asertivitě.
 
Podpora
- obsahuje systém péče o jedince s poruchami učení (a tedy i dyslexií) v ČR, jak požádat okolí o pomoc, svépomocné skupiny jedinců s dyslexií, které v ČR existují, a také jak pomoci sám sobě.
 
Zaměstnání
- zde čtenáři najdou informace a rady, od hledání zaměstnání přes psaní životopisu (včetně pomocného formuláře) k přípravě na pohovor, informace o pracovní smlouvě a všech jejích součástech i náležitostech a souvislostech až k tipům, jak si přizpůsobit podmínky v práci, včetně strategie zvládání problémů na pracovišti a pravidel komunikace v týmu.
 
Život s dyslexií
- důležitými tématy jsou sebevědomí, sebeúcta, rodičovství, život s hyperaktivitou, jak se vypořádat s úzkostí, neúspěchem, únavou.
 
Plánování v běžném životě
- obsahuje návody a pomůcky, které pomáhají s organizací úkolů, času, prostoru.
 
Učení, paměť a pozornost
- pojednává o podmínkách a technikách učení, učebních strategiích, paměťových metodách, pomůckách, včetně zapamatovávání hesel a kódů, které v životě potřebujeme. Pozornost pak lze zlepšovat za pomoci meditace, žonglování či východních učení zabývajících se pohybem (např. tai-chi, jóga). Méně známé je, že hudba i v podobě pasivního přijímání poskytuje neurologickou harmonizaci, aktivní tvorba hudby a tanec je výborným povzbuzením pro kognitivní funkce. Samozřejmostí jsou přímé odkazy na nahrávky doporučovaných skladeb.
 
Čtení v každodenním životě
- čtenáři zde najdou různé strategie ve čtení, ať už se jedná o holistické čtení, metodu čtení Orton-Gillinghamové, či využití myšlenkových map při čtení.
 
Psaní v každodenním životě
- pojednává o tom, co je důležité si zapsat na jednáních či schůzkách, proč je dobré po sobě kontrolovat pravopis a kde najít pomoc, jak oslovovat ve formálních dopisech, vzory formálních dopisů (např. žádost, objednávka), jak vyplňovat formuláře, postup při založení e-mailové adresy a psaní e-mailů.
 
Matematika v každodenním životě
- ukazuje, kdy je v běžném životě potřebná matematika, používání kalkulačky, včetně toho, kde najdou např. speciální kalkulačky pro výpočet úroku nebo daně.
 
Cizí jazyk
- od výběru jazyka se dostanou přes výhody a nevýhody papírových a online slovníků k tomu, jak mluvit cizím jazykem, i když ho ovládá jen málo, k efektivnímu učení se cizímu jazyku. Posledním tématem pak jsou doporučení k přípravě na zkoušku z cizího jazyka.
V části
OTESTUJTE SE
je vyžadováno přihlášení, neboť jednou z hlavních funkcí portálu je prostředí, které je přizpůsobeno jedincům s dyslexií, a to každému jednotlivci zvlášť. Toho lze dosáhnout pouze tehdy, kdy se jedinec přihlásí, vyplní si vstupní dotazník a udělá testy. Jeho výsledky jsou napojené na uživatelské jméno a portál pak rovnou nabízí osobní doporučení - viz obr. 2.
Po přihlášení uživatel snadno zjistí, které testy již má hotové a které zatím nedokončil. Dozvídá se, který trénink je pro něj vhodný, včetně odkazů na konkrétní cvičení. V přizpůsobených
Užitečných nástrojích
najde odkazy na ty, které by se mu nejvíce hodily. Neznamená to však, že by měl zamezen přístup k ostatním částem portálu, jsou pouze nabízeny v přizpůsobeném pořadí, které by mělo přihlášenému uživateli nejvíce vyhovovat.
Nepotvrdila se domněnka, že dospívající a dospělí jedinci s dyslexií nebudou mít zájem se nechat testovat. Naprostá většina respondentů, kteří se zúčastnili první fáze validizace portálu, testy na portál zařadila, očekávala by je tam. Předpokládali také, že portál bude obsahovat cvičení - trénink kognitivních funkcí. Proto v sekci
TRÉNOVÁNÍ MOZKU
najdou uživatelé procvičování soustředění, paměti, pozornosti. Mohou zde trénovat v úkolech využívajících obrázky, čísla nebo text. Záleží na tom, co potřebují nejvíce procvičit.
UŽITEČNÉ NÁSTROJE
obsahují velké množství odkazů na internetové nástroje, které jsou rozděleny do oblastí podle své funkce (např. Text do řeči, Převod řeči na text, Slovníky a překladače) a řazeny podle abecedy. Portál je vytvářen ve čtyřech jazycích - angličtině, češtině, maďarštině a hebrejštině, proto i nástroje byly vyhledávány pro tyto jazykové verze.
KOMUNITNÍ ZÓNA
slouží k virtuální výměně rad a zkušeností uživatelů portálu a v současné fázi výzkumného projektu k tomu, aby tvůrci portálu získali zpětnou vazbu od co nejvíce uživatelů. Na základě zpětné vazby pak ještě chtějí portál upravovat.
Doplněním portálu je i KREATIVNÍ KOUTEK. Nyní existuje v anglické verzi a v budoucnu budou popsány nástroje, které lze kreativně využít, i v české verzi. Jedná se o nástroje doplněné návodným videem, jak s nimi pracovat, nicméně jsou poměrně snadno a intuitivně ovladatelné. Například:
Popcorn Maker
umožňuje kombinovat různé formy informací, jako je video, audio, obrázky, text a odkazy.
Tiki Toki
je zdarma poskytovaný webový software pro vytvoření časové řady. Je snadno ovladatelný a poskytuje mnoho možností pro nastavení časové osy pro úkoly. Lze přidat různé typy médií, včetně videa, obrázky a odkazy a vybrat si mezi klasickou 2D časovou osou a efektní 3D volbou.
Portál LITERACY, který lze najít na http://www.literacyportal.eu/, vznikl v rámci celoevropského výzkumného projektu
Literacy
financovaného Evropskou komisí v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT) v rámci 7. rámcového programu (Grantová dohoda č. 288596). Konsorcium projektu je složeno z odborníků ze sedmi organizací pěti zemí:
 
Indra Sistemas S. A., Španělsko,
 
B&M InterNets, s.r.o., Česká republika,
 
Univerzita Vídeň, Rakousko,
 
Maďarská akademie věd, Institut psychologie, Maďarsko,
 
AnimaScan Ltd, Izrael,
 
Centrum pro technologie ve vzdělávání, Izrael,
 
Pedagogicko-psychologická poradna Brno, Česká republika.
Tento mezinárodní tým se skládá z odborníků z více oborů. Propojuje znalosti a schopnosti programátorů, ICT specialistů a odborníků z oblasti psychologie, speciální pedagogiky a medicíny, kteří se zabývají dyslexií. Odborníci z Univerzity ve Vídni propojují obory. Na jedné straně dávají podněty k výzkumu designu portálu cestou HCD (Human Center Design), na druhé straně zpracovávají výsledný návrh portálu a výsledky předávají ICT specialistům, aby navržený design převedli do internetového prostředí. Protože se jedná o odborníky, kteří se zabývají zprostředkováním komunikace mezi světem ICT a ostatními uživateli, napomáhají vzájemnému pochopení požadavků obou stran při vytváření portálu. Výzkum zaměřený na jednotlivé části portálu oslovuje jedince s dyslexií ve věku od 16 do X let a podle výsledků pak tvoří a upravuje konečný produkt. Tito jedinci se tak podílejí jak na přizpůsobování prostředí portálu, tak na jeho obsahu. V současnosti probíhá poslední část validizace celého portálu mezi 150 respondenty - uživateli s dyslexií ve třech zemích, v České republice, Maďarsku a Izraeli.
ZDROJE
 
Projekt Literacy je dostupný online na: http://www.literacyproject.eu/home.jsp?idlZcz.
 
Portál Literacy je dostupný online na: http://www.literacyportal.eu/cs.html.