Talentcentrum NIDV

Vydáno:

Programy na pomoc nadaným žákům musejí učitelům práci ubírat, ne přidávat. Toto přesvědčení stálo na počátku přípravy online kurzů pořádaných ve spolupráci Talentcentra a Matematicko-fyzikální fakulty UK v Praze, které se postupem času vyvinuly v pestrou škálu aktivit pro nadané v rámci resortního úkolu „Talnet“. Jeho realizací bylo pověřeno Talentcentrum NIDV.

Talentcentrum NIDV
Aktivity pro nadané žáky a pomoc školám
Mgr.
Vojtěch
Tutr,
metodik specialista pro podporu talentovaných
Dostupnost
Původní požadavek na po všech stránkách dostupné obohacující mimoškolní vzdělávání nadaných žáků v oblasti přírodních věd a techniky dal vzniknout pilotním distančním kurzům nejprve s fyzikálními tématy, kde účastníci a instruktoři vedou dialog nad vybranými tématy a úlohami. Právě online forma umožňuje, aby se kurzů účastnil kdokoli, kdo zvládne tento způsob práce a náročnost úloh. Protože komunikace probíhá asynchronně, je možné se věnovat kurzům v kteroukoli denní či noční hodinu. Současné statistiky ukazují, že nejčastěji se účastníci věnují kurzům o víkendu po 24. hodině.
Protože se do aktivit Talnetu nedělají žádné přijímací testy či zkoušky a za většinu z nich účastníci nic neplatí (u některých prezenčních aktivit jen dopravu a část nákladů na ubytování a stravu), je Talnet určen opravdu všem, kdo projeví zájem a schopnosti. Doporučený věk 13 až 19 let, blíže specifikovaný u jednotlivých aktivit, pomáhá orientovat se v náročnosti probírané látky a opírá se také o zkušenosti ohledně schopnosti práce online. Než popíšeme možný přínos a zapojení škol či jednotlivců z řad učitelů a žáků, uvedeme krátký popis nabídky aktivit.
Aktivity „Talnetu“
Talnet nabízí aktivity, které probíhají téměř po celou dobu školního roku. Hlavní a nejrozsáhlejší z nich jsou online T-kurzy. Otevírají se začátkem října se zpožděním oproti školní docházce, aby se mohli zájemci ještě přihlásit nebo aby je mohli učitelé nabídnout těm žákům, kteří o ně projeví zájem. Ty probíhají ve dvou semestrech. U většiny T-kurzů se lze přihlásit pouze do jednoho semestru s ohledem na to, zda se jedná o maturanta, který se potřebuje více soustředit na školní povinnosti druhého pololetí, nebo zda se někdo o této možnosti dozví se zpožděním a chce se přihlásit uprostřed školního roku.
Každý semestr má výukovou část, ve které studují účastníci daná témata, řeší zadané úlohy, a část věnovanou výběru tématu, psaní a obhajobě seminární práce. Vše probíhá v online prostředí. Struktura kurzů se podobá struktuře akademického roku, takže se účastníci mohou dobře připravit na vysokoškolské studium, a to včetně schopnosti prezentovat výsledky své práce před kritickým publikem.
Možnost setkat se s instruktory i mezi sebou navzájem tváří v tvář dávají účastníkům Talnetu soustředění. Ta se konají před zahájením každého semestru (na přelomu září a října a poté v lednu) a po skončení kurzů v červnu. Na nich se žáci kromě dobrovolné prezentace seminárních prací naživo věnují odbornému programu i odlehčenějším aktivitám.
V období psaní seminárních prací se účastníkům nabízejí T-exkurze. Ty se liší od běžných exkurzí online přípravou, která umožňuje věnovat se problematice na pracovišti či v terénu hlouběji a praktičtěji. Účastníci si tak mohou vyzkoušet chemické experimenty, pitvu zvířat, vyrobit si vlastní fotovoltaický článek nebo se pokusit zrekonstruovat kosterní pozůstatky z antropologického bádání. Právě T-exkurze nabízí Talnet školním či dalším kolektivům „na objednávku“.
Po dobu kurzů a na soustředěních mohou studující v Talnetu využít psychologického testování a poradenství nebo se přihlásit do online kurzu osobního rozvoje Poznej sám sebe. Završením „talnetího“ roku je letní T-expedice. Její prezenční část se odehrává koncem prázdnin ve vybraném regionu. Mladí badatelé tam pod vedením svých vrstevníků, kteří se systematicky připravovali po celý rok, realizují badatelské záměry v oborech jako biologie, historie, botanika, astronomie atd.
Kromě možnosti vzdělávání vytváří Talnet prostor, kde se mohou jeho studenti scházet s odborníky i ostatními spolužáky a diskutovat nad tématy, která je zajímají. Talnet podporuje samostatnost a odvahu řešit problém i další důležité kompetence, jako jsou týmová spolupráce či schopnost formulovat a prezentovat vlastní názor.
Přínos školám
Jsou školy, které raději pečují o specifické potřeby svých žáků integrací aktivit do školní výuky, naopak jiné dávají přednost spolupráci s externími subjekty. Talnet zná a nabízí různé typy zapojení jednotlivých žáků, menších kolektivů i celých tříd a své zkušenosti nabízí také učitelům. Nejjednodušší formou spolupráce vhodnou pro učitele, kteří nemají z jakéhokoli důvodu kapacity na vytváření speciálních aktivit pro jednotlivé žáky ve třídě, je poohlédnout se mezi svými žáky, komu z nich by mohlo zapojení do Talnetu pomoci, a doporučit je do kurzů nebo jim pomoci přihlásit se do jiných aktivit. Zjednodušeně by se dalo říci: Pošlete žáka/žáky do Talnetu a tam se o něj/ně postarají.
T-exkurze připravované pro menší třídní kolektivy mohou sloužit k rozšíření výuky o zajímavá témata či k motivaci žáků pro další práci v hodinách. Tyto aktivity lze naplánovat čistě pro jednu třídu či školu v dohodnutém termínu.
Některé školy zvolily při spolupráci s Talnetem k péči o své nadané žáky cestu volitelného předmětu. Žákům, kteří byli v předmětu pokročilejší, umožnily zapsat si předmět seminář Talnet a místo např. fyziky či chemie jim byla zpřístupněna počítačová učebna a mohli řešit úlohy T-kurzů Talnetu.
Pro náročnější způsob spolupráce se školami vyvinul Talnet tzv. T-hnízda. Jsou to virtuální učebny, kde řeší učitel spolu se žáky náročnější problémy v dlouhodobém časovém horizontu. Uložená zadání, řešení a diskuze umožňují navazovat na práci i po delším časovém odstupu, a dostávat se tak se žáky hlouběji do problematiky.
Učitelům nabízíme vzdělávací aktivity včetně možnosti účasti například na T-expedici nebo dalších aktivitách Talnetu. Ve vzdělávací nabídce NIDV se objeví tato témata: volnočasové příležitosti pro nadané žáky, využití her při výuce s integrovanými nadanými žáky, kurz pro koordinátory péče o nadání ve škole, tvorba úkolových situací pro nadané žáky a další. Nabídka kurzů se postupně objevuje na stránkách www.talentovani.cz.
Obory
Protože byly T-kurzy Talnetu vytvořeny na podporu nadání v přírodovědných oborech, většina témat se týká oborů matematiky, fyziky, chemie, biologie, geografie nebo programování. Nechybějí ale také témata z oboru historie nebo na pomezí různých oborů. Talnet nabízí řadu aktivit podporujících osobní rozvoj účastníků, případně takové dovednosti jako kompozice odborného textu, umění prezentace, kritické myšlení apod. Talnet se však nevyhýbá zařazování dalších oborů do portfolia vzdělávacích aktivit. V budoucnu tak bude možné přihlašovat žáky do aktivit humanitních a dalších oborů.
Jak se zúčastnit
Co tedy dělat, pokud chce učitel některému ze svých žáků zprostředkovat vzdělávání v Talnetu? Zkušenosti jsou takové, že málokterý žák si aktivně vyhledá takovou příležitost sám a sám se přihlásí. Většinou dá na radu učitele, rodiče atd. K přihlášení do T-kurzů je navíc potřeba vyplnit krátké doporučení od uvedených osob nebo od jiné vhodné osoby, kterou může být například psychologický poradce, prarodič apod. Proto je vhodné pomoci žákovi s vyplněním přihlášky a uvést krátké zdůvodnění, proč jeho přihlášení doporučujeme.
Do T-exkurzí se mohou zájemci přihlásit sami bez doporučení. Pokud má učitel zájem o pořádání T-exkurze pro část třídy (z kapacitních důvodů jsou počty účastníků omezeny) nebo pokud chce s Talnetem spolupracovat na pravidelné či systematické bázi, doporučujeme kontaktovat organizátory. Všechny informace včetně e-mailových adres je možno nalézt na www.talnet.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školy s rozšířenou výukou
Žákovská a studentská samospráva
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Zákonný zástupce
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz