Tablet a jeho možnosti v konceptu Bazální stimulace

Na plzeňském odloučeném pracovišti Základní školy speciální a Praktické školy Diakonie Českobratrské církve evangelické Merklín probíhá už druhým rokem výzkum využití tabletů při práci se žáky s těžkým kombinovaným postižením. Výzkumný tým složený z pracovníků speciální školy a odborníků ze Západočeské univerzity v Plzni dlouhodobě zaznamenává na video a podrobně analyzuje různé typy aktivit s využitím tabletu iPad a Apple TV. Tento článek je krátkým zamyšlením nad významem dotyku v rámci Bazální stimulace, shrnuje první výsledky výzkumu a přináší několik tipů na osvědčené aktivity.

 

Tablet a jeho možnosti v konceptu Bazální stimulace
Bc.
Martin
Friš,
Základní škola speciální a Praktická škola Diakonie ČCE Merklín, odloučené pracoviště Plzeň, Diakonie Českobratrské církve evangelické
PhDr.
Lucie
Rohlíková,
Ph.D.,
katedra výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické, Západočeská univerzita v Plzni
Mgr.
Jiří
Kohout,
Ph.D.,
katedra matematiky, fyziky a technické výchovy Fakulty pedagogické, Západočeská univerzita v Plzni
PhDr.
Josef
Slowík,
Ph.D.,
katedra pedagogiky Fakulty pedagogické, Západočeská univerzita v Plzni
Žáky třídy II. P plzeňského odloučeného pracoviště merklínské speciální školy jsou žáci vzdělávaní podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální, Díl II - Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami, a z něho vycházejícího školního vzdělávacího plánu ZŠ speciální DČCE Merklín Škola bez bariér - II. díl. Vzhledem k hlubokému mentálnímu postižení žáků v kombinaci s různorodým těžkým tělesným postižením, které obvykle doprovází i postižení smyslové, probíhá výuka ve třídě především individuálně. Rozsah výuky vychází z úrovně žákových schopností a potřeb, jež jsou určující pro obsah vzdělávání.
Školní den je rozdělen na pravidelné střídání výuky (hodiny lze dělit na více jednotek), relaxace a hry. Každý žák pracuje dle svého individuálního vzdělávacího plánu. Všechna používaná podpůrná opatření (používání speciálně pedagogických kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic, didaktických materiálů; využití asistenta pedagoga; nižší počet žáků ve třídě; bezbariérové prostředí aj.) směřují k rozvíjení celé osobnosti žáka. Při výuce jsou využívány speciálně pedagogické metody -
kompenzace, reedukace a ucelené rehabilitace. Od roku 2014 při vyučování pomáhá i akreditovaný koncept Bazální stimulace a prvky konceptu Snoezelen-MSE.
Bazální stimulace respektuje dynamiku rozvoje osobnosti lidí s těžkým a kombinovaným postižením a jejich schopnost autonomního života, byť s podmínkou partnerské podpory ze strany dalšího člověka. Její podstatou je aktivní zapojení vnímání dotyčného jedince (Frölich, 1995). Je to koncept původně speciálně pedagogický (nikoliv výhradně terapeutický), který aktivizuje všechny smysly člověka s těžkým postižením (zrak, sluch, čich, chuť, hmat, ale také vestibulární vnímání a propriocepci). Zejména taktilní stimulaci (každému dotyku) je v konceptu Bazální stimulace věnována značná pozornost (Zikl, 2011). I lidé s nejtěžšími formami postižení (nebo dokonce lidé v bezvědomí) totiž prokazatelně dokážou často zachycovat (nebo přímo vnímat) a vysílat elementární dotykové signály (Hájková, 2009). Potřebují k tomu však dopomoc nebo vnější stimul - a právě bazální stimulace stimulace je někdy definována jako „setkávání prostřednictvím dotyků“ (Nydahl, Bartoszek, 2003). Dotek je u těchto osob jedním z nejdůležitějších prostředků kontaktu s okolním prostředím - z tohoto předpokladu vychází mimo jiné prakticky celá koncepce snoezelenu, tedy metody využívající multisenzorického prostoru, ve kterém dochází především ke stimulaci smyslového vnímání a psychomotorických schopností jedinců s těžkým a kombinovaným postižením (Hulsegge, Verheul, 1987), nebo relaxačních místností (bílý pokoj atd.);
klient zde často jednoduchým stisknutím tlačítka nebo dotykem může sám rozhodovat o změnách v okolním prostředí (např. vypnout projekci či hudbu, ztlumit nebo rozsvítit světlo apod.). U jedinců s těžkým postižením - a zejména pak se závažným postižením zraku nebo sluchu - je navíc mimořádně důležitý tzv. iniciální dotyk, tedy první, úvodní dotyk, který upozorňuje na začátek kontaktu (komunikace) a připravuje tak jedince na další interakci či aktivitu.
Dotyk tedy aktivizuje a podněcuje, ale také zklidňuje, poskytuje pocit bezpečí a odbourává strach (Hájková, 2009). Dotykem displeje tabletu, který vyvolá jakýkoliv
bazální vjem (taktilní vibraci, zvukový signál, optický efekt apod.), lze stimulovat jedince s těžkým nebo kombinovaným postižením často i multisenzoriálně, tedy prostřednictvím několika smyslů současně. Při této systematické a opakované (pravidelné) stimulaci je možné v dlouhodobém horizontu očekávat zřetelné výsledky jak v komunikační, tak i v edukační rovině: jedinec začne prostřednictvím osvojených signálů vyjadřovat své pocity a nálady, zřetelně pozitivně nebo negativně reagovat na nabízené nebo vyvolané podněty, rozlišovat mezi nimi na základě různých jejich charakteristik a pravděpodobně začne později využívat některé naučené dovednosti i při nabídce nových aktivit (např. při práci s novou aplikací). Aplikace pro tablet založené na doteku, který vyvolává bazální vjemy, se souhrnně označují jako aplikace „cause and effect“. Jak potvrzují rovněž některé související studie, dotyk, ať už jde o dotyk další osoby, věci, anebo virtuálního prostředí přes dotykový displej, je u člověka z psychosomatického (ale i neurobiologického) hlediska vždy propojen s gestem, které je považováno za zjevnou a záměrnou komunikační aktivitu.
Dotyk (a gesto) jsou zároveň významnými prvky při osvojování komplexní gramotnosti a některé práce pak přímo dokládají efektivitu využití dotykových technologií při edukačním rozvoji jedinců se závažným a kombinovaným postižením (Flewitt, Kucirkova, Messer, 2014). Lze navíc tvrdit, že v prostředí dnešního světa využití mobilních dotykových technologií také umožňuje u těžce postižených (a často imobilních) osob podstatně lépe naplňovat lidskoprávní požadavek usnadňování přístupu ke kontaktu s okolním prostředím, a to třeba i prostřednictvím virtuálního kanálu (Ellis, Kent, 2011).
Obr. 1 Aplikace založená na principu „cause and effect“
V rámci výzkumu žáci pracují například s aplikací Fluidity HD1). Učitel se dotýká tmavého displeje tabletu a v místě doteku se na displeji objevují různobarevné skvrny. Učitel vede žáka, aby se displeje dotýkal - s ním nebo i sám. Aktivita je prováděna při zatemnění a atmosféra v místnosti může být ještě umocněna zrcadlením na plátno (s použitím Apple TV). Změna barev na displeji má tak dopad na změnu barevnosti v celé místnosti.
Další zařazovanou aktivitou „cause and effect“ je poznávání zvuků zvířat v aplikaci Sound Touch2). Učitel se na displeji tabletu dotýká obrázků zvířat a ozývají se charakteristické zvuky. Učitel může také vést prst žáka při výběru obrázku zvířete.
Dotyk hraje zásadní roli i při hrách s klaviaturou na tabletu. V rámci výzkumu pracujeme s aplikací Virtuoso Piano Free 33) a využíváme rozhraní piana nebo xylofonu. Učitel přehrává žákovi známou melodii jednoduché písně a později vede prst žáka a melodii tak hrají společně. Učitel aktivitu může rozšířit o vlastní zpěv přehrávané písně. Aktivita většinou navazuje na předchozí práci s danou písničkou (učitel písničku žákovi zpívá, hraje na keyboard, kytaru nebo na housle). Aktivita je specifická v tom, že jejím předpokladem je absolutní uvolnění žáka. Spolupráce není vždy jednoduchá, a to ani po předchozí uvolňující masáži ruky žáka. Učitelé speciální školy, kde výzkum probíhá, však tuto aktivitu hodnotí jako velmi důležitou z hlediska socializace dítěte. Vzhledem k tomu, že pro hru na piano nebo xylofon na tabletu je potřeba jen lehký, nepatrný dotek, u některých dětí je to poprvé, co mohou - byť s dopomocí - hrát na hudební nástroj a zapojit se tak třeba i do přípravy společného hudebního vystoupení s ostatními dětmi.
Obr. 2 Hra na xylofon s dopomocí
Podrobná analýza videozáznamů vyučovacích hodin, v jejichž rámci byly zařazeny aktivity s tabletem u žáků s těžkým kombinovaným postižením, ukazuje výrazné změny interakce žáků směrem k poloze libosti. Z individuálních forem komunikace vycházejících z konceptu Bazální stimulace dle dr. Andrease Fröhlicha (1995; Friedlová, 2007) byly pozorovány např. pohyby hlavou, pohyby očí, sevření dlaně, lehké pootevření úst, změna napětí končetin a změna hloubky dechu. Dále byly pozorovány specifické formy komunikace, kterými sledovaní žáci obvykle vyjadřují libost (např. mnutí rukou, intenzivní pohyb ruky s chrastítkem apod.). Nejvýraznější reakce sledujeme během aktivit s hudebním doprovodem a aktivit založených na principu „cause and effect“. Soustředění žáků je výraznější při zatemnění místnosti a umocnění atmosféry projekcí přes Apple TV. 
Výsledky dosavadního výzkumu potvrzují úvodní předpoklad, že tablet může mít v konceptu Bazální stimulace široké uplatnění a je účinným nástrojem pro aktivity a služby vedoucí k upevnění lidské důstojnosti handicapovaných dětí. Při práci s dětmi s těžkým kombinovaným postižením a sledování jejich drobných, ale nezanedbatelných pokroků v realizovaných aktivitách tak dáváme za pravdu myšlenkám amerického spisovatele Lea Buscagliy: „Příliš často podceňujeme sílu doteku, úsměvu, vlídného slova, naslouchání, objetí, komplimentů nebo starání se o druhého. Každý z nich má potenciál proměnit život.“
ZDROJE
-
Aplikace Fluidity HD. Dostupné z: <https://itunes.apple.com/cz/app/fluidityhd/id399403909?mtZ8>
-
Aplikace Sound Touch. Dostupné z: <https://itunes.apple.com/us/app/soundtouch/id348094440?mtZ8>
-
Aplikace Virtuoso Piano Free 3. Dostupné z: <https://itunes.apple.com/us/app/awesome-xylophonelite/id4992004 01?mtZ8>
-
ELLIS, K. a M. KENT. Disability and new media. New York: Routledge, 2011.
-
FLEWITT, A., KUCIRKOVA, N. a D. MESSER. Touching the virtual, touching the real: iPads and enabling literacy for students experiencing disability. Australian Journal of Language and Literacy. 2014, roč. 37, č. 2, s. 107-116.
-
FRIEDLOVÁ, K.
Bazální
stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
FRÖLICH, A. Basale Stimulation. Düsseldorf: Verl. Selbstbestimmtes Leben, 1995.
-
HÁJKOVÁ, V.
Bazální
stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009.
-
HULSEGGE, J. a A. VERHEUL. Snoezelen: Another World: A practical book of sensory experience environments for the mentally handicapped. London: Rompa, 1987.
-
NYDAHL, P. a G. BARTOSZEK. Basale Stimulation: neue Wege in der Pflege Schwerstkranker. München: Urban/Fischer, 2003.
-
ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
1 Aplikace Fluidity HD. Dostupné z: <https://itunes.apple.com/cz/app/fluidity-hd/id399403909?mtZ8>
2 Aplikace Sound Touch. Dostupné z: <https://itunes.apple.com/us/app/sound-touch/id348094440?mtZ8>
3 Aplikace Virtuoso Piano Free 3. Dostupné z: <https://itunes.apple.com/us/app/awesome-xylophone-lite/id4992004 01?mtZ8>

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Jak na modrou velrybu
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Lesní školka
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Třídní důtka - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz