Supervize ve školství

Vydáno:

Supervize je velmi efektivní prostředek zkvalitňování práce ve všech oblastech, ve kterých je důležitý vztah mezi lidmi. Poskytuje podporu profesního růstu především prostřednictvím bezpečného prostoru pro reflexi vlastní práce a pro hledání nových způsobů řešení obtížných mezilidských situací. Je to cesta, jak vyjádřit vlastní obavy a nejistoty v práci, jak hledat inspiraci, podporu a informace pro novou zkušenost. Vedle možnosti profesionálního růstu je i efektivním způsobem prevence vyhoření, kterým jsou lidé v profesích náročných na vztahy a práci s lidmi ohroženi.

Supervize ve školství
PhDr.
Sylva
Hönigová
 
psycholožka, psychoterapeutka, supervizorka, členka správní rady ČMISK, o. p. s.
Tajemství efektivity tohoto způsobu práce spočívá především v její dobrovolnosti. Dobrý profesionál má potřebu supervize a aktivně ji vyhledává. Přáním každého dobrého vedoucího týmu je, aby jeho lidé supervizi žádali, a snahou každého osvíceného vedoucího je, aby ji svému týmu nabízel a vytvářel pro ni podmínky. Potřeba supervize je tak znakem kvality profesionála, který současně pracuje tím kvalitněji, čím víc supervizi využívá.
Druhým zdrojem efektivity supervizní práce je vytvoření kvalitního supervizního vztahu. Svého supervizora musíme mít možnost si zvolit, protože předpokladem úspěchu je pozitivní očekávání zisku od někoho, koho považujeme za autoritu, imponuje nám a přitom nás přijímá jako partnera, máme k němu důvěru.
V supervizním způsobu práce platí, že za obsah, na kterém se pracuje, je zodpovědný supervidovaný, za průběh a efektivitu procesu je zodpovědný supervizor. To znamená, že supervidovaný přichází na supervize připravený, přináší si svůj materiál - případ, těžkost, obavu, nejistotu...
Supervizorovým úkolem je vytvořit kvalitní vztah, ve kterém se supervidovaný cítí bezpečně, poskytovat mu potřebnou zpětnou vazbu, inspiraci k reflexi, k novým pohledům a řešením, informace, pokud je to potřeba. Disponuje dovednostmi aktivního naslouchání, je cvičený v hledání souvislostí, které mohou unikat, nabízí tyto souvislosti supervidovanému k prozkoumání. Jde o partnerský vztah, setkání odborníků, kde má každý z nich vymezený pracovní úkol. Supervizor získává své specializované dovednosti pro řízení supervizního procesu a kvalifikaci certifikovaným supervizním výcvikem.
Supervize může probíhat různými formami - individuálně nebo skupinově, přičemž skupiny mohou být sestaveny jako uzavřené, které se scházejí v ustálené sestavě v pravidelných intervalech, nebo jako otevřené, které se scházejí vždy v poněkud jiném složení. Pro práci na některých tématech je vhodné setkání celého pracovního týmu, včetně jeho vedení - zejména tehdy, pokud je řešena vztahová problematika uvnitř týmu. Např. které způsoby komunikace jsou v našem týmu efektivní a které naopak práci brzdí a nepřispívají k dobré pohodě, co vzájemně od sebe potřebujeme, aby naše práce navazovala a aby z ní měl uživatel největší užitek apod. Pro práci na tématech, která se týkají spíše jednotlivých uživatelů poradenských služeb, mohou být užitečnější skupiny, které jsou sestaveny z různých profesionálů z různých pracovišť, s různým zaměřením, protože mohou do situace přinášet zcela nové pohledy, které „profesionální slepota“ nedovoluje vidět. Individuální supervize, tj. práce supervizora s jedním profesionálem, je další možný způsob.
Supervize je již obecně u nás přijímána v tzv. pomáhajících profesích. Předpisy je
ustanovená jako povinná v organizacích poskytujících sociální péči.
Avšak k oblastem náročným na lidský vztah a práci s ním bezesporu patří i výchova a vzdělávání, tedy oblast školství, kde supervize zatím u nás místo na výsluní příliš nemá. V oblasti školství je první vlaštovkou supervize v některých školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy. V oblasti školního poradenství se možnost využívání supervize skrývá v ustanovení vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poradenských službách, kde je uvedeno, že „pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogicko-psychologickou činnost ve školách a školských poradenských zařízeních je poskytována odborná podpora za účelem zvýšení kvality poradenských služeb“. Je tedy otevřená nejen pracovníků školských poradenských zařízení, ale i učitelům, kteří jsou rovněž součástí systému poradenských služeb ve školství.
V roce 2011 byla založena obecně prospěšná společnost
Českomoravský institut pro supervizi a koučing
(ČMISK), který se v témže roce stal členem
Evropské asociace pro supervizi a koučing
(EASC). Cílem této společnosti je sdružovat supervizory, garantovat uživatelům supervize svým certifikátem kvalifikaci supervizorů, pečovat o jejich odborný růst a poskytovat kvalitní vzdělání v supervizi. Na webových stránkách
www.cmisk.cz
poskytuje uživatelům supervize informace o supervizi a seznam certifikovaných supervizorů, včetně kontaktů. Pro supervizi nabízí možnost dalšího profesionálního růstu a místo výměny zkušeností.
Od roku 2013 je ČMISK institucí akreditovanou k provádění vzdělávacích programů akreditovaných pro účely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a byla mu MŠMT udělena akreditace k provádění vzdělávacího programu
Supervizní výcvik pro pracovníky ve školství.
V březnu 2014 byl otevřen první běh tohoto výcviku pro 20 účastníků. Bude trvat minimálně 2 roky v rozsahu minimálně 452 hodin výuky a praktického výcviku. Účastníci musí splnit vstupní kritéria, která se vztahují ke vzdělání, věku a profesionální zkušenosti a zkušenosti s vlastní supervizí. Výcvik je ukončen zkouškou, jejíž součástí je písemná práce a její prezentace.
Oblast školního poradenství, zejména pak školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště, je jistě ideální „vstupní branou“ pro supervizi do školství. Lze si jen přát, aby se touto cestou dostala i do školních kabinetů a sboroven. Konečným příjemcem efektu supervize je totiž vždy klient či žák.

Související dokumenty