Spolupráce orgánů státní správy a samosprávy při eliminaci kyberšikany

Vydáno:

S nárůstem útoků na lidskou důstojnost dětí pomocí elektronických prostředků se zvyšuje závažnost jednání, které v některých případech naplňují skutkovou podstatu závažného trestného činu. V tomto případě je zapotřebí úzká spolupráce školy s Policií České republiky, orgány sociálně-právní ochrany dětí, státními zastupitelstvími, event. soudy a ostatními orgány státní správy a samosprávy.

Spolupráce orgánů státní správy a samosprávy při eliminaci kyberšikany
plk. Mgr.
Lukáš
Habich
vedoucí vnitřního oddělení Vyšší policejní školy Ministerstva vnitra v Jihlavě
Školní agresoři dovedou spolužákovi znepříjemnit pobyt ve škole i mimo ni takovým způsobem, že může v některých případech skončit i sebevraždou. Není výjimkou ani jednání agresora, které může naplňovat skutkovou podstatu závažných trestných činů.Jedná se o brutální násilné útoky, které si agresoři přímo natáčejí na mobilní telefon a následně zveřejňují na sociálních sítích (happy slapping), a psychické vydírání, které může mít stejně závažné následky (sebepoškozování, nechuť k jídlu, závažné dlouhotrvající psychické symptomy apod.).
Čím je dítě citlivější, tím je psychický útok pomocí elektronických prostředků silnější a závažnější. Dítě se neumí účinně bránit, útok může být veden kdykoli a odkudkoli, bez ohledu na denní dobu a místo spáchání, neboť téměř 98 % dětí má přístup na internet a téměř 100 % dětí vlastní mobilní telefon. Čím více se mezi dětmi šíří komunikace pomocí internetových sítí či obdobných komunikačních programů, tím bývá útok silnější. Pro narušení psychiky stačí velmi často jednorázový útok.
Bez znalosti elektronické komunikace je odhalení těchto agresorů téměř nemožné. Toto protispolečenské jednání bývá
na rozdíl od klasické šikany zpravidla anonymní.
V poslední době bývá velmi často
zaměňována oběť s agresorem
a škola pak chybuje v ukládání výchovného opatření dle § 31 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“). Jednou ze zásadních chyb v procesu ukládání výchovných opatření je nedostatečná znalost klimatu ve třídě a špatně provedené důkazní řízení, neboť škola spíše postihne oběť, která na útok pouze odpovídala, a samotný agresor zůstává bez postihu. Jedním z nejdůležitějších úkolů školy je pomoc oběti kyberšikany, která spočívá v začlenění oběti do kolektivu třídy, popř. zajištění kontaktu se speciálním pedagogem či dětským psychologem.
Velmi důležitou roli zde hraje spolupráce školy s rodiči oběti i agresora. Rodiče by měli být o veškerém jednání svého dítěte informováni. Při podezření ze spáchání trestného činu (event. činu jinak trestného), provinění či při podezření, že děti vedou zahálčivý nebo nemravný život, zejména v tom, že zanedbávají povinnou školní docházku, opakovaně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití, jsou
škola nebo školské zařízení povinny vyrozumět orgán sociálně-právní ochrany dětí.
Stejně tak jsou škola nebo školské zařízení povinny vyrozumět orgán sociálně-právní ochrany dětí, pokud byl na dětech (i při podezření) spáchán trestný čin nebo provinění ohrožující život a zdraví, lidskou důstojnost, mravní vývoj.
Při neoznámení trestných činů
(zejména zvlášť závažných trestných činů)
může dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu
dle ustanovení § 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Neexistuje jednoznačná a ostrá hranice mezi tím, jaké chování je už šikanou a jaké ještě ne.
Za hlavní znak šikany je považováno opakující se obtěžující chování.
Někteří autoři totiž považují opakovanost za podstatný znak šikanování. Není-li opakovanost nutnou podmínkou šikany, pak by bylo možné konstatovat, že šikanován byl ve svém životě každý, kdo navštěvoval mateřskou, základní či střední školu nebo absolvoval základní vojenskou službu.
Podle čl. 1 odst. 1 metodického pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy
K prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení
, sp. zn. 24 246/2008-6 (dále „metodický pokyn 2008“) je šikanováním
Jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat žáka, příp. skupinu žáků. Spočívá v cílených a opakovaných fyzických a psychických útocích jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Nově se může realizovat i prostřednictvím elektronické komunikace, jedná se o tzv. kyberšikanu. Ta zahrnuje útoky pomocí e-mailů, krátkých textových zpráv, vyvěšování urážlivých materiálů na internetové stránky apod. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako demonstrativní přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků. Nebezpečnost působení šikany spočívá zvláště v závažnosti, dlouhodobosti a nezřídka v celoživotních následcích na duševní a tělesné zdraví oběti.
Ve školách
pochází více než polovina agresorů ze stejné třídy jako oběť.
Školy jsou tak primárním místem, kde je zapotřebí šikanu potírat. Druhým, stejně důležitým prostředím, je pak rodina, neboť jsou to
rodiče, kteří by měli vědět, jak se jejich dítě chová.
Mnoho lidí se pokouší zabránit dalšímu útoku agresora tak, že
znemožní oběti přístup na internet a odeberou jí mobilní telefon, což často bývá větším postihem pro samotnou oběť
než pro agresora. Oběť tak ztrácí kontakt s ostatními spolužáky ve třídě a riziko, že se stane opětovným zdrojem útoku, se zvyšuje.
Podle čl. 5 odst. 1 metodického pokynu 2008 by měla každá škola vytvořit vlastní Program proti šikanování. Tento program se stává součástí Minimálního preventivního programu. Minimální preventivní program je podle čl. 2 odst. 6 metodického pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR ze dne 16. 10. 2007, č.j. 20 006/2007-51, k primární prevenci sociálně-patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, konkrétní dokument školy zaměřený zejména na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálněkomunikativních dovedností.
Minimální preventivní program je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce s žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy.
Minimální preventivní program zpracovává školní metodik prevence na jeden školní rok. Program podléhá kontrole České školní inspekce a je
průběžně vyhodnocován.
Písemné vyhodnocení účinnosti jeho realizace za školní rok je
součástí výroční zprávy o činnosti školy.
Hlavní
součástí Programu proti šikanování je tzv. krizový plán.
Měly by z něj jednoznačně vyplývat kompetence jednotlivých (konkrétně označených) osob, specifický postup a způsob řešení šikany. Je nutné rozpracovat dva typy scénářů:
 
První zahrnuje situace, které jsou
škola či školské zařízení schopny řešit vlastními silami.
Do této skupiny patří postupy pro počáteční stadia šikanování a rámcový třídní program pro řešení zárodečného stadia šikanování.
 
Druhý zahrnuje situace, kdy
potřebuje škola pomoc zvenku
a je nezbytná její součinnost se specializovanými institucemi a Policií České republiky. Sem patří řešení případů pokročilé a nestandardní šikany, např. výbuchu skupinového násilí vůči oběti.
Dalším důležitým faktorem je působení na vedení školy, které by se mělo intenzivněji podílet na odhalování šikany. Nelze přehlédnout ani přístup učitelů (pedagogů). Někteří berou vážně pouze viditelné následky šikany, jako poranění či materiální újmy. Pomíjejí urážky, posměšky, vulgární nadávky apod. To je způsobeno zejména tím, že nejen žáci, ale i učitelé si na jistou dávku sprostoty (vulgarity, hrubosti) dětí natolik zvykli, že tyto projevy považují za něco samozřejmého, běžného, zkrátka za něco, co ke škole patří a čím se tudíž není třeba zabývat.
Tvrzení ředitelů škol
„u nás kyberšikana není“
je dle výzkumů zcela irelevantní, neboť z výzkumů Centra prevence rizikové virtuální komunikace Univerzity Palackého v Olomouci, jehož se zúčastnilo přes 12 500 žáků základních a středních škol z celé České republiky, se s kyberšikanou setkalo již 59,4 % dětí ve věku 11–17 let. Právní předpisy pro odhalení šikany jsou na dobré úrovni. V této oblasti však chybí osvěta.
Nelze opomíjet ani určitou míru osobní statečnosti a odhodlání každého pedagoga či vedení školy.
Šikanu totiž nelze (zpravidla) vyřešit jednorázově. Je to tzv.
běh na dlouhou trať s mnoha překážkami
a je zde nutná spolupráce s ostatními orgány státní správy a místní samosprávy.
NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ
1. Krajské pracovní skupiny
Jedním z možných navrhovaných řešení je
vytvoření krajské pracovní skupiny v rámci orgánů státní správy a samosprávy
(soudce, státní zástupce, příslušník Policie České republiky, zaměstnanec krajského úřadu, zaměstnanec orgánu sociálně-právní ochrany dětí, probační a mediační služby, speciální pedagog a dětský psycholog), kteří by se podíleli na řešení uvedené problematiky, zejména odborné pomoci pedagogům (popř. rodičům), jak rozpoznat šikanu a šikanované dítě, jak u šikanovaného dítěte zajistit pocit bezpečí a pomoci mu začlenit se opětovně do kolektivu jako jeho rovnoprávný člen.
Uvedená krajská pracovní skupina by se pravidelně scházela a pomáhala by školám vytvořit krizový program v rámci Minimálního preventivního programu, který je škola dle metodického pokynu ministerstva školství povinna vytvořit. Dále by pracovní skupina řešila možné formy preventivních opatření a spolupodílela by se na odborné pomoci školám při vytváření krizového plánu.
2. Kurzy pro pedagogické pracovníky
Dalším opatřením mohou být také povinné kurzy pro pedagogické pracovníky, kteří by se zabývali odhalováním protispolečenského chování na internetových sociálních sítí.
3. Metodický pokyn pro Policii České republiky
Žádoucí je rovněž proškolení pracovníků státní správy a samosprávy, zpracování metodického pokynu pro příslušníky policie, který by popisoval postup spolupráce školy či školského zařízení a rodičů s policií při vyšetřování, odhalování a objasňování závažných forem jednání mající znaky kyberšikany.
4. Integrace do výuky
Jako zásadní se jeví
důsledná integrace dané problematiky do výchovně-vzdělávacího procesu, např. pomocí metodických listů.
5. Zapojení rodičů do dané problematiky
Je nutné, aby škola informovala rodiče o dané problematice a situaci ve škole samotné a zapojila je do řešení případné šikany.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
40/2009 Sb. trestní zákoník