SPIN

Vydáno:

SPIN1) se jako nestátní nezisková organizace snaží od roku 1993 rozšiřovat a rozvíjet v České republice metodu videotréninku interakcí (dále jen „VTI“), která učí za pomoci videonahrávek principům úspěšného kontaktu a velmi efektivně pomáhá pozitivně rozvíjet a posilovat profesní i sociální dovednosti. Ve škole může sloužit nejen jako nástroj hlubšího poznávání žáků, ale také jako prostředek efektivní pomoci učitelům.

SPIN
PhDr.
Eva
Šírová,
Ph. D.,
videotrenérka a supervizorka VTI, katedra psychologie FF UK v Praze
SPIN sdružuje videotrenéry různých profesí (psychology, sociální pracovníky, speciální pedagogy, pedagogy a psychoterapeuty), kteří se rozhodli prosadit a rozšiřovat u nás VTI jako účinnou metodu, která pomáhá nejen k rozvoji komunikace mezi lidmi, ale která může přispět k dílčím i systémovým změnám v oblasti psychosociálních služeb, školství a zdravotnictví, a to ve smyslu zvyšování kvality i efektivity poskytovaných služeb, jejich humanizace, respektu ke klientům a jejich zplnomocňování. V současné době působí v ČR více než 200 kvalifikovaných videotrenérů a 15 supervizorů v přibližně 90 organizacích.
Metoda práce s videozáznamem, v zahraničí známá pod názvy Video Home Training (VHT) nebo Video Interaction Guidance (VIG), vešla v České republice ve známost jako videotrénink interakcí. Vznikla na počátku 80. let 20. století v Nizozemsku a je dnes používána v mnoha zemích Evropy i v USA jako efektivní metoda intervence při poruchách interakce mezi lidmi (zejména poruchách kontaktu rodič–dítě, učitel–žák, pomáhající–klient) nebo jako metoda na podporu úspěšné komunikace v různých kontextech pomáhání i profesního rozvoje pomáhajících. Jejími tvůrci jsou nizozemští terapeuti Maria Aarts a Harrie Biemans, kteří zkoumali, jak působí komunikace v rodině, vztahy v rodině a rodinné klima na celkový vývoj dítěte, a to od nejútlejšího věku až po období dospívání. Spolu se svým týmem hledali nové cesty v terapii poruch chování u dětí a především se zaměřovali na celý rodinný systém, ne pouze na „problémové“ dítě.
Videotrenér pracuje s klienty v rámci jejich přirozeného prostředí, tzn. v případě rodiny u nich doma, v případě učitele ve třídě apod. Nezaměřuje se na selhání či diagnózu jednotlivce, vždy mu jde o probíhající interakci v rámci daného sociálního systému. V této interakci hledá společně s klienty řešení vzniklých problémů. Posiluje tedy silné stránky klientů a vychází z jejich vlastních zdrojů, možností. Pracuje s nimi, tedy ne za ně nebo „pouze“ pro ně.
Prostřednictvím videozáznamu, který zachycuje běžnou a úspěšnou činnost s dětmi, získává klient pozitivní zpětnou vazbu o svém působení na ně, je sám sobě vzorem, modelem. Navíc vidí sebe sama z určitého odstupu. Může si tak plně a do detailu popsat, analyzovat a zhodnotit své jednání v dané sociální, respektive pedagogické situaci, jež vedlo k úspěšnému kontaktu s dětmi.
SPIN tak pomáhá pomocí videotrenérů rodičům, ale také učitelům, sociálním pracovníkům, poradenským pracovníkům a dalším pomáhajícím profesionálům, jakož i manažerům a jednotlivým členům pracovních týmů účinně rozvíjet jejich komunikační dovednosti ve prospěch vývoje dětí, popř. ostatních účastníků komunikace. Prostřednictvím supervizorů se pak snaží rozvíjet a realizovat vzdělávací programy a tréninky pro široké spektrum pracovníků pomáhajících profesí. Nabízí supervize a vydává nejrůznější výukové materiály s cílem účinně a trvale rozvíjet odbornost a sebereflexi pracovníků pomáhajících profesí.
Občanské sdružení SPIN se stalo v roce 1998 členem mezinárodní asociace pracovišť, která se zabývají VTI, a jeho vzdělávací program odpovídá mezinárodním vzdělávacím standardům. Celý program rozvoje VTI v ČR získal podporu MPSV, později i MŠMT. SPIN získal první grant na podporu rozvoje této metody v ČR z programu PHARE EU. Díky této pomoci a také za významné podpory holandské vlády prostřednictvím programu MATRA vzniklo Národní centrum pro VTI, které se zabývá rozvojem a implementací metody do sítě psychosociálních služeb, školství i zdravotnictví v naší zemi a je v ČR jedinou autoritou s oprávněním udělovat certifikáty pro praxi s VTI (a splňující mezinárodní standardy výuky a supervize pro VTI).
Kontakty na jednotlivá centra a organizace pracující s metodou VTI i kontakty na samotné videotrenéry a supervizory lze najít na www.spin-vti.cz a spin@spin-vti.cz.

1 Sdružení pro videotrénink interakcí (VTI) v ČR.

Související dokumenty