Cílem článku je stručně popsat činnost školního psychologa z pohledu odborné kvalifikace, pracovní doby a podmínek činnosti.
Školní psycholog
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Jako
školního psychologa
označujeme psychologa -pedagogického pracovníka, který je zaměstnancem školy nebo školského zařízení a vykonává přímou pedagogickou činnost v rámci plnění vzdělávacího programu školy nebo školského zařízení.Většina informací obsažených v článku se vztahuje na veřejné, soukromé i církevní školy. V případě odlišností soukromých a církevních škol od škol veřejných je tato skutečnost uvedena.
V článku jsou uvedeny odkazy na následující právní předpisy:
zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění,
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění,
zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v platném znění,
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění,
vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
Odborná kvalifikace školního psychologa
Podle § 32 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících doplněného do zákona o pedagogických pracovnících s účinností od 1. 1. 2012 nelze psychologovi umožnit výkon přímé pedagogické činnosti bez předchozího dosažení předpokladu odborné kvalifikace.
Pracovní doba školního psychologa
V souladu s ustanovením § 22a odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících pedagogičtí pracovníci vykonávají v pracovní době přímou pedagogickou činnost a práce související s přímou pedagogickou činností. Uvedené ustanovení zakotvující výkon jak přímé pedagogické činnosti, tak práce s přímou pedagogickou činností související se vztahuje na pedagogické pracovníky, kteří jsou zaměstnanci veřejných, soukromých i církevních škol.
V případě
veřejné školy
(zřízené státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí) je týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti stanoven nařízením vlády č. 75/2005 Sb. V příloze nařízení vlády č. 75/2005 Sb. je stanoven týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti psychologa (bod 14.1) v rozpětí 20 až 24 hodin.V rámci uvedeného rozpětí by měl ředitel školy ve vnitřním platovém předpisu stanovit nebo v kolektivní smlouvě sjednat jednoznačně týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti. Jestliže např. ředitel školy ve vnitřním platovém předpisu stanoví týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti na 24 hodin, pak v rámci pracovní doby 20 hodin týdně (0,5 úvazku) bude psycholog vykonávat 12 hodin přímé pedagogické činnosti a 8 hodin bude vykonávat práce s přímou pedagogickou činností související.
V případě
církevní nebo soukromé školy
není týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanoven právním předpisem. Je stanoven vnitřním mzdovým předpisem dané neveřejné školy nebo je sjednán v kolektivní smlouvě.Podmínky činnosti školního psychologa
Dle § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, zákonní zástupci nezletilého žáka dávají souhlas s poskytováním poradenských služeb školního psychologa jejich dítěti (žákovi), nikoli souhlas s činností školního psychologa ve škole.
Dle § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění,
podmínkou poskytnutí psychologické nebo speciálně pedagogické poradenské služby je předání informace podle odstavce 3 a písemný souhlas žáka nebo jeho zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případech stanovených zvláštními právními předpisy.
V uvedeném ustanovení se definuje poradenská služba, jejíž poskytování je podmíněno předáním informace a udělením písemného souhlasu:
tato poradenská služba je psychologickánebo
speciálně pedagogická
, tj. služba, kterou poskytuje výhradně kvalifikovaný psycholog nebo speciální pedagog,uvedená služba je
poradenská.
Podle přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, školní psycholog vykonává činnosti, které jsou dále členěny do tří kategorií:
diagnostika, depistáž,
konzultační, poradenské a intervenční práce,
metodická činnost a vzdělávací činnost.
Problém spočívá v tom, jak věcně správně vyčlenit v činnostech školního psychologa
poradenskou činnost
a odlišit ji od jiných
neporadenských
činností.Dle mého názoru v tomto případě nelze pojem
poradenská služba
vykládat úzce gramaticky a chápat ji pouze jako některé (blíže přílohou neurčené) činnosti v kategorii konzultační, poradenské a intervenční práce. Zastávám názor, že pojem
poradenská služba
je nutné vykládat logicky v širším slova smyslu jako činnost se žáky, třídou, jejímž uskutečněným nebo potenciálním výsledkem je doporučení, poučení adresované zákonnému zástupci žáka. Odsud dovozuji, že k poradenské službě školního psychologa mohou patřit některé činnosti z kategorie
diagnostika a depistáž.
Pokud vyjdeme z výše uvedené úvahy, dospějeme k závěru: ke všem činnostem, prostřednictvím kterých školní psycholog poskytuje zákonným zástupcům doporučení nebo navozuje situace, ze kterých tato doporučení může vyvodit, je nutný souhlas zákonných zástupců žáka s poradenskou službou školního psychologa. Souhlas s uvedenou činností nelze nahradit popsáním činnosti školního psychologa ve školním vzdělávacím programu.
Naopak z logiky věci vyplývá, že činnosti školního psychologa v kategorii
metodická práce a vzdělávací činnost
nejsou činnostmi poradenskými ve smyslu činnosti, jejímž výsledkem je doporučení adresované zákonným zástupcům žáků. Jedná se o činnosti adresované zejména pedagogickým pracovníkům školy (např. pracovní semináře pro pedagogické pracovníky) nebo obecné osvětové činnosti určené zákonným zástupcům. S touto činností zákonní zástupci žáků nevyslovují souhlas a lze ji blíže specifikovat ve školním vzdělávacím programu.Oznamovací povinnost školního psychologa
V rámci své činnosti se může školní psycholog věrohodným způsobem dozvědět o spáchání trestného činu nebo přípravě trestného činu.
Na školního psychologa
(jako na jakoukoli jinou osobu)
se vztahuje:
obecná oznamovací povinnost dle trestního zákoníku,
speciální oznamovací povinnost dle zákona o sociálněprávní ochraně dětí.
Trestní zákoník uvádí
dvě skutkové podstaty
související s tím, že má někdo povědomí o trestné činnosti jiné osoby, a přitom neučiní odpovídající opatření:nepřekažení trestného činu (§ 367 trestního zákoníku),
neoznámení trestného činu (§ 368 trestního zákoníku).
Z obecné oznamovací povinnosti plyne, že i školní psycholog je povinen spáchaný trestný čin oznámit nebo připravovaný trestný čin překazit (nejčastěji tím, že připravovaný trestný čin oznámí). Neoznámení není trestné, pokud osoba nemohla učinit oznámení, aniž by sebe nebo osobu blízkou uvedla v nebezpečí smrti, ublížení na zdraví, jiné závažné újmy nebo trestního stíhání.
Školní psycholog jako poradenský pracovník má dále speciální oznamovací povinnost na základě zákona o sociálněprávní ochraně dětí. Uvedená povinnost školního psychologa vyplývá z povinnosti školy, školského zařízení oznámit bez zbytečného odkladu poté, co se o tom dozví, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že se jedná o děti uvedené v § 6 zákona o sociálně-právní ochraně dětí (§ 10 odst. 4 zákona o sociálně-právní ochraně dětí).
Současně musí mít školní psycholog na paměti, že dítě má právo požádat o pomoc i bez vědomí rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte (§ 8 odst. 1 zákona o sociálně-právní ochraně dětí).
ZÁVĚR
Vyžadování dosažení odborné kvalifikace školního psychologa jsou přísnější než v případě jiných pedagogických pracovníků, neboť školní psycholog nemůže vykonávat přímou pedagogickou činnost bez předchozího dosažení předpokladu odborné kvalifikace.
Pracovněprávní otázky rozsahu přímé pedagogické činnosti školního psychologa se řeší odlišně v případě veřejných a neveřejných škol.
Ke všem činnostem v rámci psychologické poradenské činnosti je nutný souhlas zákonných zástupců žáka s poradenskou službou školního psychologa. K činnostem „neporadenského“ charakteru souhlas zákonných zástupců není nutný.
Na školního psychologa se vztahuje obecná oznamovací povinnost dle trestního zákoníku i speciální oznamovací povinnost dle zákona o sociálně-právní ochraně dětí.