Šikana: mýty a realita - Mýtus devátý: Vždyť mu to kouká z očí!

Vydáno: 4 minuty čtení

Mýtus devátý: Vždyť mu to kouká z očí!

Šikana: mýty a realita
PhDr.
David
Čáp
psycholog, lektor projektu Minimalizace šikany
Vždyť mu to kouká z očí!
Vždyť ho dobře známe!
Je stejný jako jeho bratr!
To jsou věty, kterými se ujišťujeme, že náš dojem je správný. Ale zamysleme se.
Lidem běžně z očí nic nekouká. Často se nevyznáme sami v sobě, natož v žácích.
A žádní sourozenci se nechovají úplně stejně. Proč si ale taková ujištění říkáme, když je jasné, že jsou mylná? Protože si jimi vcelku lehce a příjemně nahradíme fakta, která nemáme. Dnešní mýtus by se mohl jmenovat třeba „Kouknu a vidím“ a abychom mu porozuměli, budeme se muset krátce vrátit k mýtům minulým.
Jak jsem již dříve napsal, s některými žáky vycházíme snadno a vnímáme je jako sympatické. U jiných je to složitější. To jsou třeba takoví žáci, s kterými míváme konflikty nebo nás něco v jejich chování dráždí.
Může se nám třeba stát, že při vstupu do třídy zahlédneme rvačku, hádku nebo něco rozbitého. Je velmi nebezpečné podlehnout dojmu, že je přeci jasné, kdo je viník.
Vždy je nejprve nutné zjišťovat fakta.
To si nejspíš uvědomujeme všichni, ale v reálné situaci je tak lákavé udělat rychlý závěr. Ten buď vychází z naší předchozí zkušenosti a nebo pouze z nějakého dojmu.
Lákavá na něm není pouze rychlost, s jakou nabízí řešení, ale také to, že nám zpětně potvrzuje náš názor na konkrétní žáky.
Ono totiž není vůbec jednoduché hájit „rváče“, zastat se „provokatéra“ nebo něco vytknout třídnímu premiantovi.
Je to dosti podobné písemce, ze které velmi dobrý žák dostane pětku a řekněme „slabší“ žák jedničku. Buďme k sobě upřímní, jak si asi jejich známky vysvětlíme? Ten dobrý měl prostě špatný den, nějak se mu to nepovedlo. A ten slabší? Prostě to opsal. A to je moment, na který se snažím upozornit.
Ať chceme nebo ne, nějakým způsobem si vždy vytváříme škatulky, do kterých jednotlivé žáky strkáme.
To nám sice usnadňuje orientaci v jinak velmi složitém světě, ale zároveň nám to znemožňuje být objektivní. A když nějaké chování do takové pěkné škatulky nezapadá, tak si pro něj rychle najdeme vysvětlení, které tu škatulku opět pěkně uzavře.
Někdy se nám ale může stát, že žáka do konkrétní škatulky prostě uvězníme, aniž bychom s ním měli jakoukoliv předchozí zkušenost.

Příklad
Do 8. třídy chodí chlapec, který je ke mně drzý, vyvolává konflikty a často se pere. Do 6. třídy má nastoupit jeho mladší bratr a ve sborovně se rozjede neformální diskuse na téma, jestli bude také tak „strašný“. Třídní učitelka 6. třídy pak na základě takto získaného dojmu hned první den ve škole nově nastupujícímu žákovi sdělí, že doufá, že se bude chovat jinak než jeho starší bratr. Jaké sdělení je to ale doopravdy? Já si na tebe dám pozor, jinak uvidíš. Tak tomu může zmiňovaný žák rozumět. Jisté ale je, že má pro něj paní učitelka připravenou škatulku a první projev jeho chování jí správnost takové škatulky bohužel jenom potvrdí.

Pojďme se ale vrátit k šikaně. Opravdu není jednoduché zbavit se škatulkování žáků, ale pro prevenci, rozpoznání a vhodné řešení šikany je to nezbytné.
Někdy totiž
můžeme být cíleně a vědomě slepí k tomu, že ostatním ubližuje premiant a náš oblíbenec.
Jindy zase potrestáme „zlobila“ a dále nepátráme. To je ale špatně. Musíme si uvědomit, že
obětí může být třeba ten „zlobil“ a agresorem můj oblíbenec.
Vzpomeňme si ještě na mýtus
„Stejně si za to může sám“
a postavme ho vedle mýtu „Vždyť mu to kouká z očí“. Jedná se o nebezpečný, nepřesný a krátkozraký koktejl dojmů, emocí a škatulek, který není ani náhodou založen na faktech a informacích. Z toho důvodu vždy
nejprve pozorujme, ptejme se a dělejme závěry pouze na základě faktů. Emoce si můžeme vyventilovat jinak a jinde.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí

Články

Šikana: mýty a realita - Mýtus sedmý: Může za to výchova!
Šikana: mýty a realita - Mýtus první: To se u nás stát nemůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus druhý: Stejně si za to může sám!
Šikana: mýty a realita - Mýtus desátý: Stejně nám nikdo nepomůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus šestý: Přísnost je nejlepší prevence
Šikana: mýty a realita - Mýtus pátý: Dvojka z chování to vyřeší!
Šikana: mýty a realita - Mýtus osmý: Musí si to vyřídit mezi sebou!
Šikana: mýty a realita - Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!
Šikana: mýty a realita - Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!