Rozvíjíme nadání na našich školách systematicky?

Vydáno:

Centrum rozvoje nadaných dětí Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, Jihomoravský kraj, město Brno a Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) pořádaly v Brně 14. 9. 2017 konferenci pro rozvoj nadání nazvanou zkráceně KORONA 2017. Jejím tématem byla identifikace nadání a jedním ze stěžejních závěrů poznatek, že vyhledávání a identifikace nadání samy o sobě nestačí.

 

Rozvíjíme nadání na našich školách systematicky?
Mgr.
Miroslav
Litavský,
metodik pro vzdělávání Talentcentra NIDV
Jako klíčové pro podporu nadání se jeví zvládnout následnou péči o jeho rozvoj. Otázka ale zní, jak má takový systém podpory nadání na škole vypadat. A kdo ho má vytvořit, nastavit a pečovat o jeho fungování?
Odpovědí je
školní koordinátor podpory nadání
. Člověk, který bude nadšený a znalý dané problematiky. Jedinec dostatečně tvořivý a s podporu vedení školy, aby mohl nastavit jednotlivé oblasti školského systému podpory nadání. Těmi jsou:
-
vyhledávání a identifikace nadaných žáků;
-
spolupráce se školskými poradenskými zařízeními za účelem diagnostiky, poradenství a nastavení plánů pedagogické podpory či individuálních vzdělávacích plánů pro nadané;
-
rozvoj vzdělávací a výchovné nabídky pro nadané v rámci školy;
-
orientace v mimoškolní nabídce pro podporu nadání a spolupráce s externími subjekty;
-
komunikace problematiky podpory nadání s odbornými pracovníky školy a vedením školy;
-
spolupráce a komunikace problematiky podpory nadání vůči zákonným zástupcům žáků;
-
zjišťování potřeb a zajištění vzdělávání zaměstnanců školy v problematice rozvoje nadání a péče o nadané;
-
zapojení školy do struktur zaměřených na podporu nadání, síťování, spolupráce;
-
zakotvení
relevantní
legislativy ve školních dokumentech, garance systému podpory nadání ve škole nebo školském zařízení (SVČ).
Za pozitivní můžeme považovat, že takoví lidé na některých školách už neoficiálně působí. Národní institut pro další vzdělávání proto ve spolupráci s Mensou ČR vytvořil cyklus vzdělávacích programů, které mají za úkol pokrýt jednotlivé oblasti péče o nadání na školách. Účastníci programů jsou systematicky připravováni na roli školních koordinátorů a Mensa ČR celou problematiku propaguje skrze projekt Supporting Gifted Children for the Future, který v rámci setkání s učiteli otevírá toto téma na školách a směruje účastníky k dalšímu rozvoji.
Školní koordinátor péče o nadání není zákonem ošetřená pozice, nicméně vytvořit ji je v kompetenci každého ředitele školy. Některé školy už koordinátory mají, a co to obnáší, nám mohou prozradit samotní pracovníci, kteří tuto roli na školách plní. Jednou z takových škol je například
Iveta Bassyová ze ZŠ nám. Curieových na Praze 1
nebo
Alena Vávrová ze ZŠ Karla Čapka, Kodaňská 16, Praha 10
.
Vaše škola se zaměřuje na vyhledávání a rozvoj nadání. Co to vaší škole přináší?
Alena:
V první řadě to přináší více práce. Ale hlavně tím hodně získají děti - nejen nadané, které podporujeme v rozvoji jejich schopností, ale i celý školní kolektiv, který to obohacuje. Děti se od sebe navzájem učí. Zlepšuje se obraz školy mezi rodiči i v okolí a máme úspěchy v soutěžích.
Iveta:
Výuka nadaných je v naší škole postavena na částečné segregaci učebního procesu, ale zaznamenáváme celkově pozitivní vliv, když se zaměřujeme na moderní pojetí školní výuky. I vyučující, kteří se nadaným věnují pouze integrovaně, využívají víceúrovňové úlohy, zapojují do výuky metody kritického myšlení, zaměřují se na propojení výuky a praxe. Ve škole je organizováno množství soutěží a nadstandardních vzdělávacích akcí, kterých se účastní nejen nadané děti, ale vrstevnickým učením dochází k obohacování všech žáků školy. Zároveň klademe vyšší nároky na pedagogické pracovníky, kteří musejí být připravení na výuku žáků s SPU, "běžných" žáků i žáků nadaných. Žádná skupina nesmí být zanedbávána, a učitelé si proto potřebují pravidelně doplňovat své znalosti a
kompetence
.
Jste koordinátorkou podpory nadání na vaší škole. Co to znamená a jak se na to dívají vaši kolegové z pedagogického sboru?
Alena:
Vzhledem k tomu, že se podařilo během let přesvědčit téměř celý pedagogický sbor o nutnosti podpory nadání na škole, je jejich podpora vůči mně bez výrazných problémů. Dokážeme se domluvit, kdo si vezme práci s talenty v jednotlivých ročnících, a vycházíme si vstříc, když se chci přijít podívat do hodin na práci nadaných dětí.
Iveta:
Role koordinátora podpory nadání vyplynula logicky z potřeb nadaných žáků školy a jejich pedagogů. Mým úkolem je pravidelně upravovat a aktualizovat část ŠVP pro nadané žáky, připravovat s kolegy skupinové i individuální vzdělávací plány pro ně, vyhledávat a organizovat vzdělávací akce pro nadané žáky, koordinovat způsob péče o nadané v kmenových třídách a poskytovat dostatek materiálů a nápadů do výuky všem vyučujícím. S novou legislativou, včetně způsobů poskytování podpůrných opatření nadaným žákům PPP, mi přibyla role nákupčího vhodných pomůcek nebo odborné literatury pro nadané žáky. Dále pak vyhledávání kompenzačních pomůcek pro žáky s dvojí výjimečností, vedení agendy a nakonec i vyúčtování přidělených finančních prostředků. Pravidelně připravuji metodická sdružení vyučujících mimořádně nadaných žáků, náslechy a praxe studentů Pedagogické fakulty UK nebo se snažím o propagaci našeho programu. Navíc každoročně sestavuji novou pedagogickou diagnostiku pro zápisové pohovory nadaných žáků do prvních tříd. Úkolů je mnohem víc, ale některé se částečně prolínají i s mými dalšími rolemi ve škole.
Co byste doporučila škole, která s podporou nadání chce začít?
Iveta:
Nejdůležitější je podpora vedení školy a smířlivý postoj zřizovatele k podpoře nadání. Většina vyučujících by měla být s myšlenkou podpory nadání v souladu a chápat její důležitost. Hlavní aktéři akce by měli mít dostatek odhodlání k překonávání překážek, základní znalosti o práci s nadanými dětmi nebo chápat jejich odlišnosti a charakteristiky. Měli by mít chuť učit se nové věci, improvizovat a být otevření ke všem výzvám, které při práci s nadanými přicházejí.
Alena:
Přesvědčení, že dělají správnou věc. Nadané děti potřebují někoho, kdo rozumí jejich zcela specifickému uvažování. Škola naopak potřebuje člověka, který práci s nimi nepovede proto, že to něj spadlo, ale z přesvědčení a bude mít podporu (jednoznačnou a bezpodmínečnou) vedení školy.
Další informace se dají najít na:
http://www.talentovani.cz/
http://http//www.koronabrno.cz/
http://deti.mensa.cz/index.php?pg=home-vzdelavani-ucitelu-supporting-gifted-children-for-the-future