Role ICT v kariérovém poradenství

Vydáno:

Doktorka Jaana Kettunen je zástupkyně ředitele a koordinátorka výzkumu ve Finském institutu pro výzkum ve vzdělávání na univerzitě v Jyväskylä. Ve své práci se zaměřuje na pedagogické využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v oblasti vzdělávání a práce. Ve svém současném výzkumu se zabývá úlohou ICT v poradenství a zejména rozvojem pedagogických metod založených na teorii a důkazech. Zajímá se rovněž o etické aspekty využívání sociálních sítí pro poradenství a o roli ICT ve vztahu k národním politikám celoživotního poradenství. Má rozsáhlé zkušenosti se školeními a spoluprací s odborníky a pracovníky v rozhodovacích pozicích po celé Evropě.

Role ICT v kariérovém poradenství
Silvie
Pýchová,
spoluzakladatelka Centra kompetencí, Expertní komory kariérového poradenství a výkonná ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání. Rozhovor vznikl díky jejímu dvouměsíčnímu studijnímu pobytu Erasmus v rámci doktorského studia na FSV UK
Jaká je vaše role v kariérovém poradenství ve Finsku?
Jako výzkumná pracovnice mám jako hlavní práci provádět výzkum, který může podporovat a poskytovat důkazní bázi při navrhování, provozování a hodnocení poradenských služeb. Moje působení se zaměřuje na využití informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství a na sociální média a dovednosti a kompetence potřebné pro efektivní využívání těchto technologií. Mé výzkumné aktivity jsou také cíleny na etické otázky, např. na etickou praxi na sociálních sítích a na úlohu ICT ve vztahu k národním politikám celoživotního poradenství. V tomto oboru jsem se podílela na vývoji kurikula, školeních a výzkumu, a to na národní i mezinárodní úrovni. Ve spolupráci s mezirezortní pracovní skupinou pro celoživotní poradenství rozvíjí náš výzkumný tým národní rámec pro zajištění kvality služeb celoživotního poradenství.
Jaké nástroje jsou k dispozici nebo ve vývoji pro kariérové poradenství ve Finsku? Jaké jsou trendy v této oblasti?
Poskytování veřejných poradenských služeb ve Finsku stále více závisí na online aplikacích a nástrojích. To je v souladu s národními strategickými cíli, co se týče zpřístupnění poradenských služeb všem cílovým skupinám. Online nástroje umožňují přístup ke službám v čase, místě a za použití metod, které jsou pro uživatele nejvhodnější. Existují internetové portály vytvořené finskými institucemi v oblasti vzdělávání nebo zaměstnanosti, obcemi, různými regionálními aktéry, informačními středisky pro mládež atd., které slouží k poskytování informací a poradenství jejich primárním skupinám klientů. Pracovníci mohou komunikovat s jednotlivci prostřednictvím e-mailu, chatu, telefonu či videokonference. Další možností, jak podpořit komunikaci, jsou různé nástroje ICT pro budování učících se komunit, jako například formou online komunikace, fungující na principu jeden na jednoho (one-to-one), jeden s mnohými (one-to-many) a mnoho s mnohými (many-to-many). Pokud jde o trendy, můžeme říci, že sociální média, jako jsou Facebook, LinkedIn a Twitter, začaly v posledních letech hrát v rámci odvětví kariérových služeb důležitější roli a staly se součástí každodenní praxe mnoha kariérových poradců. Sociální média jsou využívána jak k poskytování, tak k prodeji služeb a jsou označována jako rychlý, efektivní a levný nástroj pro rozšíření dosahu kariérového poradenství. Zároveň vytvářejí společenskou a sociální podporu pro skupiny s podobnými zájmy a potřebami. Finsko proto také zahájilo významnou iniciativu na posílení využívání technologií v poradenství. Cílem je vytvořit v letech 2014-2020 integrovaný vícekanálový informační a poradenský systém se společnou koncepcí jak v samotných internetových službách, tak na úrovni regionálních středisek. Internetový portál informačních a poradenských služeb spojuje stávající internetové služby do jednoho subjektu za účelem naplňování vznikajících potřeb občanů ve vztahu ke vzdělávání, školení, práci nebo pracovní rehabilitaci.
Jak se informační a komunikační technologie, včetně sociálních médií, používají v kariérovém poradenství ve školách ve Finsku?
Ve Finsku je v kurikulu povinný prvek kariérového vzdělávání a každý žák, který dokončí základní vzdělání, musí být seznámen se stávajícím online systémem informačních a poradenských služeb. Cílem je zprostředkovat mladým lidem možnost využívat služeb kariérového poradenství po skončení školy. Nejtypičtějším způsobem využívání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství u finských škol je práce s informačními zdroji nebo jejich použití jako prostředku k poskytování informací. V kariérovém vzdělávání je také kladen důraz na vedení mladých lidí k tomu, jak používat informace a jak vyhodnotit spolehlivost a platnost kariérních informací a jejich různých zdrojů s ohledem na rozvoj dovedností v oblasti řízení vlastní kariéry. Internet je také účinně využíván při koordinaci spolupráce mezi školami a firmami pomocí aplikace s názvem TET-tori. Tento nástroj poskytuje žákům informace o možnostech praxe ve firmách a o jejich vazbě na vzdělávací programy. Portál nabízí rovněž informace o nabídce pracovních míst a obsahuje nástroje pro kariérové poradce. Hlavním cílem je podporovat spolupráci a vztahy mezi světem práce, různými aktéry ve společnosti a vzdělávacími institucemi. Jinak je ve finských školách běžné, že se při výuce využívají online prostředky, jako jsou obraz, zvuk a video, stejně jako online platformy pro učení. Informační a komunikační technologie se také běžně ve škole používají pro komunikační účely. Schopnost sdílet texty, video a zvuk v reálném čase skýtá mnoho nových příležitostí k interakci a možností reagovat na potřeby mladých lidí. Technologie se také používají k podpoře procesů spolupráce v profesním učení v rámci skupiny.
Jaké jsou výhody a nevýhody používání ICT v kariérovém poradenství?
Mezi potenciální přínosy využívání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství patří větší přístup ke kariérovým službám a informacím, dostupnost služeb poradenství na dálku a lepší efektivita nákladů. Používání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství umožňuje kariérovému poradci poskytovat své služby jednotlivcům, pro které není vhodný osobní kontakt v důsledku zeměpisných vzdáleností nebo zdravotního postižení, což omezuje jejich mobilitu. Mohou také sloužit osobám, které jednoduše upřednostňují výhodu vzdálené podpory. Potenciální limity využívání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství se mohou týkat takových otázek, jako jsou validita zpětné vazby a informací dostupných na internetu a na sociálních sítích, nedostatečná poradenská podpora jednotlivcům využívajícím online poradenské zdroje a další problémy související s dálkovými službami. Zatímco někteří jednotlivci mohou vhodně využívat online zdroje v oblasti poradenství, jiní si bez pomoci poradce neporadí s využitím zpětné vazby a informací, které jsou k dispozici online. Většina webových stránek zatím neposkytuje doporučení ohledně okolností, kdy je pro vás taková pomoc nevhodná a je potřeba kontakt s poradcem.
Jak jsou kariéroví poradci seznámeni s ICT a sociálními médii ve Finsku?
Kariéroví poradci ve Finsku jsou obecně velmi dobře obeznámeni s ICT a mají přehled o stávajících online službách v oblasti kariérového poradenství. Všichni poradci mají zkušenosti s ICT, avšak v různé míře. Poslední výzkumy nabízejí vhled do toho, nakolik si poradci dokážou poradit s relativně novým fenoménem - sociálními médii. V nejužším pojetí slouží tyto technologie jako nástroj pro distribuci informací bez příležitostí pro komunikaci nebo interakci. V nejširší formě se používají pro budování společných znalostí a smysluplnou společnou diskusi o kariérních otázkách.
Jak jsou poradci a učitelé vyškoleni v používání internetu a sociálních médií pro kariérové poradenství?
V této oblasti fungují dobré iniciativy, ale stále je co vyvíjet. Schopnosti a kompetence v používání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství jsou stále často považovány za druhotné, a proto jsou nedostatečně rozvíjeny v počátečním i dalším vzdělávání. Abychom podpořili rozvoj kurikula a dovedností v tomto směru, realizujeme mezinárodní intenzivní kurz o ICT v kariérovém poradenství zde na Univerzitě v Jyväskylä. Kurz byl vyvinut v rámci spolupráce severských zemí a poskytuje teoretický rámec založený na důkazech o využití ICT v poradenství. Jakýkoliv odborník z kterékoliv země se tohoto kurzu (na úrovni 5 ETC kreditů) může zúčastnit. Během tohoto srpna jsme měli 26 účastníků z devíti různých zemí, kteří se podíleli na vzájemném učení a sdílení znalostí. Další takový kurz proběhne v polovině srpna 2019.
Co dělat, pokud ještě nejsou v nějaké zemi vyvinuty podobné nástroje?
Internetové služby by měly být rozvíjeny ve spolupráci s ministerstvy odpovědnými za poskytování kariérových služeb. Kromě informací o kariéře je potřeba vyvinout nástroje na podporu dovedností v oblasti kariérního rozvoje. A vzdělávací instituce by měly odborníkům poskytnout příležitosti k dalšímu vzdělávání v používání internetu pro účely kariérového poradenství. Mezinárodní výměna informací o aktivitách, metodách a nástrojích je také velmi doporučována. Takové aktivity mohou pomoci odborníkům z praxe, koordinátorům služeb, tvůrcům politik a dalším zúčastněným stranám porozumět tomu, jak úspěšně integrovat ICT do kariérových služeb a získat argumenty pro vývoj nových modelů služeb.
Rozhovor vedla a z angličtiny přeložila Silvie Pýchová, spoluzakladatelka Centra kompetencí, Expertní komory kariérového poradenství a výkonná ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání. Rozhovor vznikl díky jejímu dvouměsíčnímu studijnímu pobytu Erasmus v rámci doktorského studia na FSV UK.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Narušování online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Windows 10 pro učitele
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Splnění zákonné povinnosti posoudit, zda některé systémy školy jsou významnými informačními systémy dle zákona o kybernetické bezpečnosti
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Maturitní a závěrečná zkouška podzim 2021, opravná a náhradní maturitní zkouška, opakování ročníku
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků

Poradna

Smlouva
Ubytování v internátu
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dobrovolnická práce
IVP
IT technika do výuky a nákup z dotace