Doktorka Jaana Kettunen je zástupkyně ředitele a koordinátorka výzkumu ve Finském institutu pro výzkum ve vzdělávání na univerzitě v Jyväskylä. Ve své práci se zaměřuje na pedagogické využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v oblasti vzdělávání a práce. Ve svém současném výzkumu se zabývá úlohou ICT v poradenství a zejména rozvojem pedagogických metod založených na teorii a důkazech. Zajímá se rovněž o etické aspekty využívání sociálních sítí pro poradenství a o roli ICT ve vztahu k národním politikám celoživotního poradenství. Má rozsáhlé zkušenosti se školeními a spoluprací s odborníky a pracovníky v rozhodovacích pozicích po celé Evropě.
Role ICT v kariérovém poradenství
Silvie
Pýchová,
spoluzakladatelka Centra kompetencí, Expertní komory kariérového poradenství a výkonná ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání. Rozhovor vznikl díky jejímu dvouměsíčnímu studijnímu pobytu Erasmus v rámci doktorského studia na FSV UK
Jaká je vaše role v kariérovém poradenství ve Finsku?
Jako výzkumná pracovnice mám jako hlavní práci provádět výzkum, který může podporovat a poskytovat důkazní bázi při navrhování, provozování a hodnocení poradenských služeb. Moje působení se zaměřuje na využití informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství a na sociální média a dovednosti a kompetence potřebné pro efektivní využívání těchto technologií. Mé výzkumné aktivity jsou také cíleny na etické otázky, např. na etickou praxi na sociálních sítích a na úlohu ICT ve vztahu k národním politikám celoživotního poradenství. V tomto oboru jsem se podílela na vývoji kurikula, školeních a výzkumu, a to na národní i mezinárodní úrovni. Ve spolupráci s mezirezortní pracovní skupinou pro celoživotní poradenství rozvíjí náš výzkumný tým národní rámec pro zajištění kvality služeb celoživotního poradenství.
Jaké nástroje jsou k dispozici nebo ve vývoji pro kariérové poradenství ve Finsku? Jaké jsou trendy v této oblasti?
Poskytování veřejných poradenských služeb ve Finsku stále více závisí na online aplikacích a nástrojích. To je v souladu s národními strategickými cíli, co se týče zpřístupnění poradenských služeb všem cílovým skupinám. Online nástroje umožňují přístup ke službám v čase, místě a za použití metod, které jsou pro uživatele nejvhodnější. Existují internetové portály vytvořené finskými institucemi v oblasti vzdělávání nebo zaměstnanosti, obcemi, různými regionálními aktéry, informačními středisky pro mládež atd., které slouží k poskytování informací a poradenství jejich primárním skupinám klientů. Pracovníci mohou komunikovat s jednotlivci prostřednictvím e-mailu, chatu, telefonu či videokonference. Další možností, jak podpořit komunikaci, jsou různé nástroje ICT pro budování učících se komunit, jako například formou online komunikace, fungující na principu jeden na jednoho (one-to-one), jeden s mnohými (one-to-many) a mnoho s mnohými (many-to-many). Pokud jde o trendy, můžeme říci, že sociální média, jako jsou Facebook, LinkedIn a Twitter, začaly v posledních letech hrát v rámci odvětví kariérových služeb důležitější roli a staly se součástí každodenní praxe mnoha kariérových poradců. Sociální média jsou využívána jak k poskytování, tak k prodeji služeb a jsou označována jako rychlý, efektivní a levný nástroj pro rozšíření dosahu kariérového poradenství. Zároveň vytvářejí společenskou a sociální podporu pro skupiny s podobnými zájmy a potřebami. Finsko proto také zahájilo významnou iniciativu na posílení využívání technologií v poradenství. Cílem je vytvořit v letech 2014-2020 integrovaný vícekanálový informační a poradenský systém se společnou koncepcí jak v samotných internetových službách, tak na úrovni regionálních středisek. Internetový portál informačních a poradenských služeb spojuje stávající internetové služby do jednoho subjektu za účelem naplňování vznikajících potřeb občanů ve vztahu ke vzdělávání, školení, práci nebo pracovní rehabilitaci.
Jak se informační a komunikační technologie, včetně sociálních médií, používají v kariérovém poradenství ve školách ve Finsku?
Ve Finsku je v kurikulu povinný prvek kariérového vzdělávání a každý žák, který dokončí základní vzdělání, musí být seznámen se stávajícím online systémem informačních a poradenských služeb. Cílem je zprostředkovat mladým lidem možnost využívat služeb kariérového poradenství po skončení školy. Nejtypičtějším způsobem využívání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství u finských škol je práce s informačními zdroji nebo jejich použití jako prostředku k poskytování informací. V kariérovém vzdělávání je také kladen důraz na vedení mladých lidí k tomu, jak používat informace a jak vyhodnotit spolehlivost a platnost kariérních informací a jejich různých zdrojů s ohledem na rozvoj dovedností v oblasti řízení vlastní kariéry. Internet je také účinně využíván při koordinaci spolupráce mezi školami a firmami pomocí aplikace s názvem TET-tori. Tento nástroj poskytuje žákům informace o možnostech praxe ve firmách a o jejich vazbě na vzdělávací programy. Portál nabízí rovněž informace o nabídce pracovních míst a obsahuje nástroje pro kariérové poradce. Hlavním cílem je podporovat spolupráci a vztahy mezi světem práce, různými aktéry ve společnosti a vzdělávacími institucemi. Jinak je ve finských školách běžné, že se při výuce využívají online prostředky, jako jsou obraz, zvuk a video, stejně jako online platformy pro učení. Informační a komunikační technologie se také běžně ve škole používají pro komunikační účely. Schopnost sdílet texty, video a zvuk v reálném čase skýtá mnoho nových příležitostí k interakci a možností reagovat na potřeby mladých lidí. Technologie se také používají k podpoře procesů spolupráce v profesním učení v rámci skupiny.
Jaké jsou výhody a nevýhody používání ICT v kariérovém poradenství?
Mezi potenciální přínosy využívání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství patří větší přístup ke kariérovým službám a informacím, dostupnost služeb poradenství na dálku a lepší efektivita nákladů. Používání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství umožňuje kariérovému poradci poskytovat své služby jednotlivcům, pro které není vhodný osobní kontakt v důsledku zeměpisných vzdáleností nebo zdravotního postižení, což omezuje jejich mobilitu. Mohou také sloužit osobám, které jednoduše upřednostňují výhodu vzdálené podpory. Potenciální limity využívání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství se mohou týkat takových otázek, jako jsou validita zpětné vazby a informací dostupných na internetu a na sociálních sítích, nedostatečná poradenská podpora jednotlivcům využívajícím online poradenské zdroje a další problémy související s dálkovými službami. Zatímco někteří jednotlivci mohou vhodně využívat online zdroje v oblasti poradenství, jiní si bez pomoci poradce neporadí s využitím zpětné vazby a informací, které jsou k dispozici online. Většina webových stránek zatím neposkytuje doporučení ohledně okolností, kdy je pro vás taková pomoc nevhodná a je potřeba kontakt s poradcem.
Jak jsou kariéroví poradci seznámeni s ICT a sociálními médii ve Finsku?
Kariéroví poradci ve Finsku jsou obecně velmi dobře obeznámeni s ICT a mají přehled o stávajících online službách v oblasti kariérového poradenství. Všichni poradci mají zkušenosti s ICT, avšak v různé míře. Poslední výzkumy nabízejí vhled do toho, nakolik si poradci dokážou poradit s relativně novým fenoménem - sociálními médii. V nejužším pojetí slouží tyto technologie jako nástroj pro distribuci informací bez příležitostí pro komunikaci nebo interakci. V nejširší formě se používají pro budování společných znalostí a smysluplnou společnou diskusi o kariérních otázkách.
Jak jsou poradci a učitelé vyškoleni v používání internetu a sociálních médií pro kariérové poradenství?
V této oblasti fungují dobré iniciativy, ale stále je co vyvíjet. Schopnosti a kompetence v používání informačních a komunikačních technologií v kariérovém poradenství jsou stále často považovány za druhotné, a proto jsou nedostatečně rozvíjeny v počátečním i dalším vzdělávání. Abychom podpořili rozvoj kurikula a dovedností v tomto směru, realizujeme mezinárodní intenzivní kurz o ICT v kariérovém poradenství zde na Univerzitě v Jyväskylä. Kurz byl vyvinut v rámci spolupráce severských zemí a poskytuje teoretický rámec založený na důkazech o využití ICT v poradenství. Jakýkoliv odborník z kterékoliv země se tohoto kurzu (na úrovni 5 ETC kreditů) může zúčastnit. Během tohoto srpna jsme měli 26 účastníků z devíti různých zemí, kteří se podíleli na vzájemném učení a sdílení znalostí. Další takový kurz proběhne v polovině srpna 2019.
Co dělat, pokud ještě nejsou v nějaké zemi vyvinuty podobné nástroje?
Internetové služby by měly být rozvíjeny ve spolupráci s ministerstvy odpovědnými za poskytování kariérových služeb. Kromě informací o kariéře je potřeba vyvinout nástroje na podporu dovedností v oblasti kariérního rozvoje. A vzdělávací instituce by měly odborníkům poskytnout příležitosti k dalšímu vzdělávání v používání internetu pro účely kariérového poradenství. Mezinárodní výměna informací o aktivitách, metodách a nástrojích je také velmi doporučována. Takové aktivity mohou pomoci odborníkům z praxe, koordinátorům služeb, tvůrcům politik a dalším zúčastněným stranám porozumět tomu, jak úspěšně integrovat ICT do kariérových služeb a získat argumenty pro vývoj nových modelů služeb.
Rozhovor vedla a z angličtiny přeložila Silvie Pýchová, spoluzakladatelka Centra kompetencí, Expertní komory kariérového poradenství a výkonná ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání. Rozhovor vznikl díky jejímu dvouměsíčnímu studijnímu pobytu Erasmus v rámci doktorského studia na FSV UK.