Projekt PrePIn

Vydáno:

Legislativa České republiky prostřednictvím školského zákona č. 561/2004 Sb. zaručuje v § 2 rovný přístup ke vzdělání všem občanům České republiky nebo jiného členského státu EU bez rozdílu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana a se zohledněním vzdělávacích potřeb každého jednotlivce.

Projekt PrePIn
Prevence, poradenství, inkluze
PhDr.
Kamila
Balharová
 
speciální pedagog, ZŠ Táborská, Praha
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále jen „RVP ZV“) charakterizuje v části D, kdo je žákem se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná o žáky se zdravotním postižením, včetně specifických poruch učení, ale také o žáky se zdravotním a sociálním znevýhodněním. RVP ZV stanovuje odpovídající
podmínky pro vzdělávání těchto žáků
a je východiskem pro tvorbu školního vzdělávacího programu (dále jen „ŠVP“).
Jednou z forem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je jejich individuální integrace do běžných tříd. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ je na ZŠ Táborská v Praze 4 koncepčně rozmyšleno a zařazeno do ŠVP.
Na 2. stupni nám však chybí peníze na podpůrná opatření. Proto jsme se přihlásili k výzvě OPPA a vypracovali projekt, ve kterém jsme popsali potřeby, které potřebujeme v rámci 2. stupně ZŠ řešit.
 
Specifické poruchy učení
nejsou záležitostí pouze 1. stupně, jejich nápravě a případně kompenzaci je potřeba se věnovat i na 2. stupni ZŠ.
 
Poruchy pozornosti s hyperaktivitou
výrazně ovlivňují vzdělávací proces jedince i jeho zařazení do kolektivu.
 
Žáci se sociálním znevýhodněním
často potřebují doučování, pomoc při přípravě na výuku, aby zvládli požadavky, které jsou stanoveny ŠVP. To jim však rodina v dostatečné míře není schopna poskytnout.
 
Žáci s lehkou mentální retardací
mají stejně jako ostatní právo vzdělávat se v základní škole v místě jejich bydliště, pokud si to rodiče přejí.
Projekt
PrePIn
již svým názvem indikuje cíl, o který se v průběhu jeho trvání budeme snažit. Vytvořit takovou podporu, která by byla v budoucnu udržitelná a zároveň pomohla žákům, učitelům i rodičům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už se jedná v našem případě o žáky se specifickými poruchami učení, nebo žáky s lehkým mentálním postižením.
Specifické poruchy učení na 2. stupni potřebují obdobnou odbornou péči jako na 1. stupni.
Tato péče bývá však komplikovanější vzhledem k období dospívání, kdy již mnozí nechtějí nic dělat, neboť jsou unavení. Proto je potřeba
nabídnout jim takové aktivity, které by je zaujaly
a zároveň je nasměrovaly k činnostem spojeným s budoucím, pro ně skutečným životem, za což školu v tomto období nepovažují.
Proto jsme se rozhodli, že se pokusíme
nabídnout zájemcům z jejich řad:
 
kurz Instrumentálního obohacení Ravena Feuersteina,
 
program
Já na to mám!
určený pro žáky od 9. třídy,
 
možnost pomoci s oborovou prací, která se na naší škole odevzdává na konci každého ročníku a je hodně založena na práci s textem, což žákům s dyslexií dělá velké obtíže,
 
individuální konzultace s psychologem zaměřené na motivaci, plánování a zvládání učiva, podporu zařazení do kolektivu spolužáků.
Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsme vytvořili skupinu osobního růstu, která se pod vedením psycholožky a metodika prevence věnuje
nácviku komunikačních a sociálních dovedností s využitím vrstevnického efektu.
Do spolupráce jsou v rámci konzultací před a po skončení běhu skupiny zapojeni i rodiče těchto žáků. V rámci projektu také
vyhledáváme žáky s tzv. dvojí výjimečností
a s rodiči konzultujeme, jak je dále možné rozvíjet jejich nadání.
Pro žáky se sociálním znevýhodněním
jsme vytvořili prostor, kdy mohou zůstat ve škole a pod dohledem učitele vypracovat úkoly, připravovat se na výuku, požádat o vysvětlení nejasností.
Kurz Feuersteinova instrumentálního obohacení probíhá ve třech skupinách.
Dvě skupiny tvoří žáci se specifickými poruchami učení a aktivitu navštěvují mimo vyučování. Jednu skupinu tvoří žáci s lehkým mentálním postižením. Ti mají kurz zařazen do předmětu komunikační výchova.
Největším problémem se jevil
přechod žáků s lehkým mentálním postižením
(dále jen „LMP“) individuálně integrovaným z 1. stupně na 2. stupeň. Zde se na výuce podílí již velké množství učitelů, kteří nemají zkušenosti s takovýmto typem zdravotního postižení. Jako důležité se realizačnímu týmu zdálo
vzdělávání všech pedagogických pracovníků,
nejen těch, kteří se v aktuálním roce budou na vzdělávání žáků s LMP přímo podílet. To považujeme za důležité i z důvodu udržitelnosti projektu, neboť ten bude trvat jeden rok, ale žáci budou na 2. stupni několik let. To, co se v rámci projektu vyzkouší a osvědčí, mohou využívat v budoucnu například jejich další sourozenci s LMP, kteří na 2. stupeň budou postupně přicházet.
Proto byl uskutečněn v přípravném týdnu výjezd pedagogických pracovníků, který byl této problematice věnován. Pedagogové procházejí postupně školeními zaměřenými na problematiku práce s cílovou skupinou.
Jedná se o akreditované programy:
 
Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, který absolvovali všichni pedagogičtí pracovníci školy,
 
Integrace žáků s lehkým mentálním postižením na 2. stupni základní školy, který je určen pro pedagogické pracovníky, kteří jsou přímo zapojeni do projektu a vyučují žáky s LMP.
Ve spádové oblasti naší základní školy je totiž
sociálně znevýhodněná rodina
s několika dětmi. Zatím se u všech dětí, které na naši školu nastoupily, projevila lehká mentální retardace. Rodiče nechtějí, aby se jejich děti vzdělávaly na základní škole praktické a požadují individuální integraci v základní škole. ŠVP pro 1. stupeň máme vypracovaný a v rámci projektu má vzniknout ŠVP ZV -příloha pro žáky s lehkým mentálním postižením pro 2. stupeň.
Školní speciální pedagog spolu s oborovými učiteli sestaví výstupy pro jednotlivé ročníky.
Výřez z rozvrhu třídy s integrovanými žáky s LMP
Část ŠVP je již vypracována. V přípravné fázi bylo nutné skloubit učební plán ŠVP a ŠVP přílohu pro žáky s LMP. Dodržet minimální časovou dotaci jednotlivým vzdělávacím oborům nebylo vůbec jednoduché, neboť oba RVP se v dotacích výrazně liší.
Jak jsme postupovali:
 
Základem plánu byly ty předměty, ve kterých se dotace shoduje.Z toho bylo třeba vycházet, doplňovat a ubírat na obou stranách. Dodržet přitom maximální povolenou dotaci hodin týdně a celkový počet odučených hodin za 2. stupeň.
 
Z těchto plánů vycházely požadavky na vytvoření úvazků jednotlivým učitelům, se kterými bylo třeba tuto skutečnost projednat.
 
Sestavení rozvrhu v programu Bakalář t
aké nebylo zcela jednoduché. Bylo nutné nastavovat jednotlivé skupiny. Žáci s LMP (v 7. ročníku jsou 3) jsou jako jedna výuková skupina označeni „s“ (jako speciální, viz obr.), ostatní žáci jako druhá skupina. Ne vždy bylo možné, vzhledem k rozdílné časové dotaci jednotlivých předmětů, aby obě skupiny měly stejný předmět. Zajímavé je pro nás zjištění, že není možné vytvořit v rámci Bakalářů dvě skupiny, které v rámci jedné hodiny vyučuje stejný vyučující. Tento podnět jsme tvůrcům programu zadali k řešení, neboť nám komplikuje zapisování dvou různých výstupů v rámci jednoho vzdělávacího oboru. Pokud se jedná o jinou skupinu vyučovanou jiným vyučujícím, není to problém.
V současnosti již podle rozvrhu učíme. Učitelé oborových předmětů tedy již nejen teoreticky vědí, jaké mohou očekávat individuální zvláštnostmi těchto dětí, ale v praxi se s tím setkávají v hodinách. Například
dvě hodiny českého jazyka
(konkrétně slohovou a literární výchovu) mají žáci s LMP společně s ostatními žáky. Jazyk a jazyková výuka se natolik liší, že tuto část předmětu mají samostatně. Mapujeme, za jakých podmínek je toto uspořádání možné.
Jednou měsíčně se konají setkání speciálního pedagoga s oborovými učiteli, na kterých si vyměňují své zkušenosti a řeší případné problémy. Velkým pomocníkem při výuce se jeví notebooky, které žáci v některých hodinách používají pravidelně, v jiných si na jejich využití učitelé teprve zvykají.
Odborní pracovníci projektu vypracovali v rámci přípravné části metodiky obsahující postup a aktivity, které v rámci projektu budou a nyní již jsou k dispozici. Jejich součástí je postup, jak vytvořit individuální plán. Pro budoucí uživatele jsme zde popsali i
postup vzniku ŠVP
od učebního plánu, daného přílohou RVP ZV pro žáky s LMP, přes propojení se školním vzdělávacím programem pro běžné žáky až k sestavení rozvrhů a jejich skloubení. V současnosti připravujeme druhou část metodik, ve kterých již popisujeme zkušenosti z konkrétních vyučovacích hodin. Po skončení projektu bychom měli mít již kompletní ŠVP i s přílohou pro žáky s LMP, tematické plány pro 2. stupeň a zároveň metodiky pro učitele, kteří se budou nově podílet na vzdělávání a integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Aktuální informace o průběhu projektu najdete na .