Primární prevence v Praze

Vydáno:

Jsem přesvědčená, že hlavní město Praha má k dispozici dostatek nástrojů, kterými lze předcházet rizikovým jevům včetně šikany na školách. V případě kauzy Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze 10 se jednoznačně jednalo o pochybení jednotlivců z řad vedení školy, kteří důsledně nevyužívali dostupné nástroje a neřídili se stanovenými postupy.

Primární prevence v Praze
Ing. Mgr.
Irena
Ropková,
zastupitelka hlavního města Prahy, bývalá radní hlavního města Prahy pro oblast školství a sociální politiky
Škála opatření prevence šikany v Praze je velmi široká a snaha zkvalitňovat primární prevenci trvalá. Pochybení tak lze připisovat zejména nedostatečnému využívání těchto opatření a dostupných nástrojů vedením školy, což byl podle všeho právě případ vedení školy Na Třebešíně. Rozšiřování dostupných podkladů pro řešení problematiky šikany není v současné situaci příliš žádoucí, neboť problém nespočíval v jejich nedostatku, ale v jejich nevyužívání. Proto se hlavní město bude v nadcházejícím období zabývat dalším zefektivněním implementace dostupných nástrojů do povědomí škol a jejich vedení.
Prevence rizikového chování se v Praze řídí Koncepcí primární prevence rizikového chování dětí a mládeže pro roky 2014-2020 a prováděcím akčním plánem. Jen v roce 2016 bude rozděleno přibližně 1,2 milionu Kč pro akreditované vzdělávání pedagogických pracovníků v celkem 98 programech. Cílem těchto programů je vedle vzdělávání pedagogických pracovníků i realizace konkrétních opatření přímo na školách.
V Praze funguje Pražské centrum primární prevence, kde působí šest kvalifikovaných pracovníků věnujících se právě této problematice. Pražské školy dlouhodobě spolupracují s městskou policií a pedagogicko-psychologickými poradnami. Právě v rámci poraden, které jako jediné v celé České republice monitorují situaci v oblasti prevence rizikového chování, působí metodici prevence pro školy v regionu, kteří disponují dostatečnou průpravou v oblasti metodické pomoci školám v případě výskytu tohoto druhu chování. Praha dále pořádá pravidelné porady s metodiky prevence, a to minimálně čtyřikrát v průběhu kalendářního roku. Na našem webu jsou k dispozici legislativní, koncepční a strategické materiály, kontakty na metodiky prevence a současně odkazy na odborné certifikované organizace působící v oboru. Praha dále pravidelně aktualizuje Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hlavního města Prahy. V současné době je připraven ke schválení ZHMP dlouhodobý záměr pro roky 2016-2020, který v rámci svých priorit v oblasti prevence rizikového chování stanovuje snižování výskytu sociálně patologických jevů a zlepšování sociálního klimatu ve školách.
V roce 2015 hlavní město Praha zorganizovalo celou řadu akcí zaměřených na školení v oblasti prevence. Konkrétně se jednalo o dvoudenní konferenci Nebezpečná škola a pro koho? (ve spolupráci s klinikou adiktologie), dále o fórum primární prevence Agrese a agresivní chování, kterého se vedle přibližně dvou set škol z hlavního města účastnili i metodici pedagogicko-psychologických poraden a zástupci neziskových organizací, semináře Šikana a práce ve školních skupinách za účasti přibližně padesáti pedagogických pracovníků, pravidelný podzimní seminář Krok za krokem tvorba preventivního programu a celou řadu dalších akcí. Po celý rok dále probíhal program Minimalizace šikany.
V roce 2016 pokračuje program Minimalizace šikany, určený pro školy na území hlavního města, a to za pravidelné účasti ředitele školy, širšího vedení, metodika prevence a pedagogů, přičemž tento program se rozpadá na tři moduly simulující problémové situace ve škole. V průběhu března a dubna se konají porady s řediteli všech škol na téma šikany, mj. za účasti Pražského centra primární prevence. Právě centrum na konci února otevřelo online dotazník pro pedagogické pracovníky na téma agresivního chování žáků vůči učitelům, v průběhu měsíce března byla sbírána data a v dubnu budou závěry rozpracovány. V listopadu tohoto roku předpokládáme zpřístupnění obdobného dotazníku pro žáky.
Pro rok 2017 předpokládáme rozšíření školských poradenských pracovišť na všech středních školách. Tato pracoviště by měla disponovat výchovným poradcem, školním psychologem a metodikem prevence.