Příklad z praxe: školní poradenské pracoviště

Vydáno:

Ráda bych se podělila o zkušenosti s naším školním poradenským pracovištěm, které je zřízeno při Základní škole Dr. Edvarda Beneše na Praze 9.

Příklad z praxe: školní poradenské pracoviště
Mgr.
Jana
Češková
zástupkyně ředitele, koordinátorka ŠPP ZŠ
Dr.
Edvarda Beneše, Praha 9
Školní poradenské pracoviště (dále „ŠPP“) může plnit důležitou funkci v profilaci školy. Aktivita a rozsah služeb ŠPP významně přispívají k hladkému chodu života ve škole. Zřízení ŠPP záleží na rozhodnutí ředitele školy, který musí rovněž promyslet, zda zvolí základní sestavu zaměstnanců pracoviště (výchovný poradce a metodik prevence), nebo dá přednost rozšířené variantě a základní tým posílí o školního speciálního pedagoga či psychologa, případně o obě pozice.
Za vznikem našeho ŠPP stojí vize současného ředitele školy Mgr. Martina Střelce, který již několik let před zavedením inkluze do praxe škol zřídil pozici školní speciální pedagožky a navázal spolupráci s psycholožkou. Vize ředitele se opírá o mainstreamový přístup ve vzdělávání podporující kreativitu, přirozenost a pohodu dítěte ve škole. V roce 2015 tedy zřídil ŠPP ve složení výchovná poradkyně, metodička prevence, školní speciální pedagožka a školní psycholožka. V současné době je původní tým ŠPP rozšířen o další dvě pozice školních speciálních pedagožek, a to v důsledku narůstajícího počtu klientů (škola má 1 100 žáků).
Organizační struktura školy
Na začátku působení ŠPP jsme se snažili o zavedení rozšířených služeb do běžné školní praxe. Měli jsme velkou výhodu z předešlých let, neboť nám cestu prošlapaly kolegyně působící na pozici speciální pedagožky. Za cíl jsme si kladli nastavení partnerského vztahu s pedagogickými pracovníky školy a propagaci ŠPP mezi žáky, zákonnými zástupci a přáteli školy.
V září 2016, kdy se do praxe uváděla inkluze, tak došlo víceméně jen k administrativní změně, reflektující platnou legislativu. Se zřízením ŠPP ředitel školy jmenoval koordinátorku ŠPP, která má na starosti složení týmu, rozdělení kompetencí a koordinaci služeb včetně zodpovědnosti za správné vykazování údajů v rámci inkluze. Jak se ŠPP integruje do běžného chodu školy, dochází k rozšiřování jeho služeb. Nové impulzy dostáváme od pedagogů, ale i od nových posil týmu ŠPP, který nyní zahrnuje psychologa, dva etopedy, speciálního pedagoga a logopeda.
Koordinace a fungování celého týmu ŠPP nestojí a nepadá s jediným člověkem. Jde o týmovou práci. Každý pracovník přináší do celého fungování svůj punc originality. Tým ŠPP by měl táhnout za jeden provaz, pak si může získat důvěru kolegů i svého okolí. Významnou úlohu přitom hrají pravidelná setkání, jejichž nedílnou součástí je plánování práce s třídními kolektivy.
V týmu je důležité si navzájem důvěřovat, pracovat se sebereflexí a neustrnout na místě. Naším cílem je bezpečné prostředí pro všechny – žáky, pedagogy a zákonné zástupce. Smyslem našeho působení není svou péčí klienta zahltit, radit se s ním o každém jeho kroku a víceméně za něj rozhodovat, ale rozvinout jeho potenciál do té míry, aby mohl fungovat samostatně a spokojeně.
Příjemné pro mě bylo zjištění, že každý z týmu zosobňuje jinou podobu poradenství. V současnosti se nám již stává, že klienti formulují svou zakázku s konkrétní představou svého facilitátora. V některých případech volíme víceoborový přístup, protože si jsme vědomi svých profesních, ale i osobních limitů. Každý klient si také podle sebe odměřuje čas, který potřebuje – někteří jsou v systémové péči od počátku vzniku ŠPP, někteří se zastaví jen na pár setkání.
Svůj tým ŠPP se snažím vést v duchu Carla Rogerse a naplňovat tak některé z nevyhnutelných podmínek konstruktivní změny.
Výhody týmu ŠPP na škole:
-
časová flexibilita – pracovník ŠPP může řešit krizovou situaci pružněji než pedagog se zodpovědností přímé pedagogické práce;
-
partnerství – pracovník ŠPP může být pedagogům partnerem při práci s kolektivem, řešení nestandardních situací;
-
kompetentnost školy ve vzdělávání – škola může vytvořit podmínky pro vzdělávání širokého spektra žáků.
V současnosti na naší škole nabízíme tyto služby:
Žáci
-
podpora žáků s podpůrnými opatřeními – reedukační skupiny pro klienty s SPU, systémová práce se žáky s SPCH, pedagogické intervence jako prevence neúspěchu
-
podpora žáků nadaných – skupiny pro klienty s doporučením, ale i pro klienty podstoupivší testování Menzy
-
podpora žáků s OMJ – skupinová i individuální péče
-
podpora žáků sociálně znevýhodněných – převažuje individuální péče
-
preventivní činnosti pro žáky
-
profesní příprava na budoucí povolání, volba střední školy
-
podpora žáků v nestandardních životních situacích – změny rodinné situace, přechod z jiné školy, zdravotní komplikace
-
podpora žáků v rozvoji – programy Maxík, KUPOZ, dynamická LPAD diagnostika
-
Maxík: simulační cvičení pro děti předškolního a mladšího školního věku; jeho cílem je rozvoj a nácvik nových dovedností a rozvoj dílčích funkcí podporující proces učení
-
KUPOZ: program na rozvoj pozornosti pro děti mladšího školního věku; nejdůležitější složkou je práce doma pod dozorem proškoleného odborníka
-
LPAD: komplexní dynamické vyšetření zaměřené na učební potenciál klienta; poskytuje komplexní pohled na učební strategie klienta
Pedagogové
-
podpora při zavádění podpůrných opatření
-
depistáž a konzultace podporující diferenciaci ve výuce
-
spolupráce na tvorbě plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu
-
konzultace s prvky supervize
-
konzultace s prvky mentoringu pro nově příchozí a začínající pedagogy
-
zavedení asistenta pedagoga do výuky
-
podpora při nestandardní komunikaci se zákonnými zástupci
-
workshopy a vzdělávací programy – např. Žák s dyslexií ve třídě, Jak se bránit manipulaci atd.
Zákonní zástupci
-
konzultace k podpůrným opatřením
-
konzultace k metodické domácí přípravě
-
řešení nestandardních situací (ve škole i mimo školu)
-
mediace
mezi školou a zákonnými zástupci
-
pomoc při hledání podpory u externích organizací