Pozitivní podpora chování žáků ve třídě

V minulém článku s názvem Pozitivní podpora chování žáků ve škole jsme představili tříúrovňový systém podpory chování PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports). Jedná se o implementační rámec, který využívá výzkumy ověřené principy a intervenční postupy podporující vhodné chování, zlepšující školní klima a akademické výsledky žáků školy (srov. např. Bradshaw, Mitchell, Leaf, 2010; Bradshaw, Mitchell, Leaf, 2008). Podpora chování je poskytována na třech úrovních intenzity, reagujících na aktuální potřeby žáků.

Pozitivní podpora chování žáků ve třídě
Mgr.
Lenka
Hečková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Mgr.
Anna
Kubíčková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
První, preventivní úroveň podpory je poskytována všem žákům školy a vyžaduje minimální časovou investici ze strany učitelů. Naopak z dlouhodobé praxe a dostupných dat vyplývá, že zavedení preventivní úrovně PBIS na škole pomáhá snížit intenzitu a četnost nevhodného chování žáků, čímž umožňuje pedagogům věnovat více času výuce (srov. např. Algozzine, Algozzine, 2007; Horner et al., 2009; Lassen, Steele, Sailor, 2006). Druhá úroveň cílené podpory reaguje na zvýšenou potřebu podpory žáků především v socioemoční oblasti a/nebo potřebu pozornosti a zpětné vazby. Podpora druhé úrovně probíhá v krátkých intervalech před začátkem a na konci vyučovacího dne anebo v menších skupinách jednou až dvakrát týdně. Třetí úroveň podpory chování je vysoce individualizovaná a reaguje na komplexní potřeby žáků, které jsou adresovány v rámci multidisciplinárního týmu. Jedná se obvykle o žáky se závažnými a přetrvávajícími problémy v chování a jejich podpora je postavena na funkční analýze chování (FACH). Pokud jsou úrovně podpory ve škole dobře nastaveny, pak má preventivní úroveň pozitivní vliv na všechny žáky školy a zároveň postačuje k zajištění dostatečné podpory pro přibližně 80 % z nich. Druhá úroveň pak zajistí dostatečnou podporu pro zhruba 15 % žáků školy a přibližně 5 % žáků bude vyžadovat k naplnění svých potřeb nejvyšší úroveň podpory (Evers, 2017; Fuchs, Fuchs, 2006).
Podpora chování žáků ve škole
Ověřeným postupem k nastavení preventivní úrovně podpory chování ve škole je především sjednocení tří až pěti pozitivn&