Poradenská podpora žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni základních škol a metodická podpora jejich učitelů

Vydáno:

Od července 2013 realizuje DYS-centrum® Praha o. s. projekt, který je financován z Operačního programu Praha Adaptabilita.

Poradenská podpora žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni základních škol a metodická podpora jejich učitelů
Mgr. et Mgr.
Zuzana
Bodnárová
 
katedra psychologie FF UK v Praze, DYS-centrum® Praha o. s.
Projekt je zaměřen na žáky 2. stupně základních škol, jimž byly diagnostikovány specifické poruchy učení (tj. dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie; dále také SPU), a jejich učitele. Jedná se o cílové skupiny, jimž je v současné době věnována dosti malá pozornost. Po přestupu na 2. stupeň základní školy žáci často ztrácejí možnost kontinuální a intenzivní podpory ve vzdělávacím procesu, což je nezbytnou podmínkou jejich školní úspěšnosti. Rovněž učitelé 2. stupně, zejména pak učitelé jiných vyučovacích předmětů, než je český jazyk, nemají s problematikou specifických poruch učení dosti zkušeností a nejsou dostatečně informováni o výukových postupech vhodných pro tyto žáky. To vede ke zhoršení školních výsledků, ohrožení školní neúspěšností a snížení možností na přestup na kvalitní střední školu u žáků, jejichž potenciál je zpravidla mnohem vyšší, než který je využit v průběhu jejich vzdělávání na 2. stupni základní školy.
Projekt si klade za cíl naplnit tři klíčové aktivity, které jsou vzájemně úzce provázány a tvoří komplexní systém podpory žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni základní školy. První aktivita je zaměřena na diagnostickou, poradenskou, konzultační a reedukační práci se žáky se SPU, která je realizována přímo v jejich školách nebo v DYS-centru Praha o. s. Druhá aktivita navazuje na první zmíněnou. Na základě dlouhodobých zkušeností realizátora projektu a příkladů dobré praxe získaných v rámci první klíčové aktivity budou vytvořeny metodické materiály pro učitele jednotlivých vyučovacích předmětů 2. stupně, které jim poskytnou základní informace, jak optimálně vzdělávat žáky se SPU. Následně budou materiály rozeslány do všech základních škol na území hlavního města Prahy. V neposlední řadě třetí klíčová aktivita je věnována vzdělávání učitelů 2. stupně a poskytování konzultací v oblasti SPU. Vzhledem ke vzdělávání učitelů a vytvoření metodických materiálů je předpokládán dlouhodobý dopad projektu na výuku žáků se SPU na 2. stupni.
Ve školním roce 2013/2014 byla navázána spolupráce s pěti základními školami, které se nacházejí v městské části Praha 8. Do těchto škol docházejí pravidelně jednou týdně poradenští pracovníci – speciální pedagogové a psycholog, kteří pracují se žáky se SPU na 2. stupni a jejich učiteli formou reedukací, intervencí a konzultací v době výuky nebo po ukončení vyučování. Klienti 2. stupně z různých pražských škol a jejich rodiče navštěvují také přímo DYS-centrum® Praha o. s.
V současné době pracujeme s 85 žáky.
V rámci vzdělávání učitelů 2. stupně realizujeme vzdělávací aktivity, které je možné absolvovat v DYS-centru Praha o. s., nebo je uskutečnit pro pedagogický sbor 2. stupně přímo v sídle základní školy.
Vzdělávací akce jsou určeny rovněž pro pedagogické pracovníky, kteří se věnují žákům 2. stupně, tedy školní speciální pedagogy a psychology.
Jedná se o tyto
semináře:
 
Jak na něj? Individuální vzdělávací plán pro žáky se SPUCH
(rozsah 6 hodin)
 
Dyslexie a dysortografie prakticky
(rozsah 6 hodin)
 
Jak efektivně pracovat v hodinách českého jazyka se žáky 2. stupně se SPUCH
(rozsah 6 hodin)
 
SPU na 2. a 3. stupni
(rozsah 10 hodin)
 
Pomoz mi naučit se číst! Rozvoj čtenářské gramotnosti u dyslektiků
(rozsah 6 hodin)
 
Vyučování cizím jazykům u žáků se SPU
(rozsah 6 hodin)
Pokud budete mít zájem získat více informací o projektu, navštivte naše webové stránky
www.dyscentrum.org.