Počítačový program "Jazyky bez bariér" pomáhá při výuce angličtiny nejen dětem s dyslexií

Vydáno:

Jsem dyslektička a výuka jazyků mi vždycky dělala potíže. Také moje dvě děti se potýkaly s dyslexií i s výukou jazyků. Proto jsem vytvořila program, který zajišťuje zrakovou, sluchovou a významovou koordinaci. Obsahuje speciální hry, které dětem pomáhají se zapamatováním učiva, a také tzv. plnič, který slouží rodičům nebo učitelům k ukládání toho učiva, které je pro děti v dané chvíli aktuální.

Počítačový program „Jazyky bez bariér“ pomáhá při výuce angličtiny nejen dětem s dyslexií
Ing.
Dagmar
Rýdlová
 
autorka speciálních výukových pomůcek pro děti s dyslexií
Pořádáme pro učitele informační zaškolovací semináře ( jak s programem pracovat) a také žákovské konference. Těch se účastní děti s dyslexií i děti bez dyslexie.
Program je zajímavý pro děti bez ohledu na jazykovou vyspělost a dispozice.
Žákovské konference jsou protiváhou soutěží.
Probíhají tak, že vyhlásíme téma, které zpracují děti z různých škol v
programu Jazyky bez bariér.
Pak se společně sejdeme a děti prezentují hotové soubory i postup práce.
Jedním z témat bylo „Anglie očima dětí z Prahy 6“. V roce 2011 jsme měli téma „Komunikace v situacích řádných i mimořádných“. Letošní žákovská konference se bude konat v listopadu a už se na ni těšíme.
Ze žákovské konference jsme pořídili reportáž. Diváci zde uvidí praktické možnosti využívání programu pro školní výuku i domácí přípravu (www.jazyky-bez-barier.cz).
WEBOVÁ KNIHOVNA
Webová knihovna je rubrika na stránkách www.jazyky-bez-barier.cz a přístup sem má každý bez omezení. Kdo se chce jen podívat, může využít náhledy v běžném formátu PDF. Kdo si chce program „Jazyky bez bariér“ vyzkoušet, program si stáhne.
Souborů máme více než 350 a dělíme je na tři oblasti:
 
adaptované učivo,
 
zájmové soubory,
 
metodická inspirace.
Program Jazyky bez bariér byl třikrát oceněn na mezinárodních soutěžích inovací.
V roce 2010 to byla stříbrná medaile na výstavě IENA v Norimberku, v roce 2011 pak stříbrná medaile na soutěži v Kaoshiungu naTaiwanu a zlatá plaketa v chorvatském Zagrebu.
Informačními a zaškolovacími semináři prošly stovky pedagogů a program používají desítky škol.
PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE OD ING. HELENY PÁLENSKÉ
Angličtinu učím 12 let na 1. a 2. stupni základní školy. Program „Jazyky bez bariér“ využívám a zde nabízím své zkušenosti kolegyním a kolegům.
1.
Slovíčka a cvičení z učebnic
V první řadě program nabízí širokou škálu „ready made“ slovíček z učebnic angličtiny pro 1. i 2. stupeň. Stačí se jen podívat do kategorie adaptované učivo a vybrat si tu správnou učebnici. Pro 1. stupeň jsou zde základní slovíčka z učebnic Chit Chat 1 a 2 a pro 2. stupeň jsou zde kompletní slovíčka z učebnic Project.
2.
Zaměření na témata a gramatiku
Za druhé máme k dispozici
obrovské množství vytvořených souborů na různá témata a probíranou gramatiku.
To často propojuji s aktuálním obsahem vyučovacích hodin. Žákům s dyslexií je tak možné zpřístupnit probírané učivo.
3.
Projektové a významné dny
Za třetí je tu možnost využití programu na projektové nebo významné dny, které na školách získávají stále větší popularitu.
4.
Procvičování poslechu a výslovnosti
Za čtvrté tu najdeme soubory, které slouží k procvičování podobné výslovnosti. Např. „water“ je voda a „weather“ je počasí. Nebo „tower“ je věž a „towel“ je ručník. Je zde i soubor „Žirafa zrychluje“ – stejný text v pomalém tempu řeči a běžném tempu řeči. Stejná pomoc je např. i v souborech „PBS Velká Bíteš“, „Vazba There is/are“ nebo „Zkratky“.
5.
Tvoříme soubory zábavné i užitečné
V neposlední řadě editor v programu Jazyky bez bariér umožňuje vytvářet spoustu zábavných souborů. Ráda připravuji nové soubory sama i s dětmi. Celkem jich máme 25. Moje první soubory byly na téma Praha 6. Poslední dva soubory pomáhají dětem zvládnout členy a nepočitatelná podstatná jména. Budoucí čas jsme s dětmi procvičili v souboru „Budoucnost“ a minulý čas v souborech „Domeček“ a „Co jsme dělali na horách“.
Děti velmi baví soubory namlouvat
a rozhodně to není ztracený čas, protože se snaží a zlepšují si výslovnost.
6.
Žákovské konference
Třešničkou na dortu jsou pak
žákovské konference, které umožňují žákům prezentovat jejich práci před učiteli a žáky z jiných škol a pozvanými hosty.
Ve škole se učitelé běžně zaměřují na chyby. Zde dospělí i děti nejprve říkají, co se jim na prezentovaných souborech líbí, co je pobavilo, co je obohatilo. Teprve pak je čas na případné rezervy a možnosti zlepšení.
Děti si tak posilují sebevědomí a sebeúctu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení

Poradna

Výuka Aj
Počet žáků ve třídě
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Náhrada druhého cizího jazyka
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon