Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku

Vydáno:

Článek shrnuje základní aktivity výchovného poradce a školního metodika prevence působících v základní a střední škole, a to v jednotlivých měsících 2. pololetí školního roku 2017/2018.

 

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Právním předpisem, který je nutno zdůraznit ve vztahu k činnostem výchovného poradce ve 2. pololetí 2017/2018, je vyhláška č. 270/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Uvedená novela vyhlášky již v některých bodech nabyla účinnosti ke dni 1. 9. 2017, v některých bodech jí nabyla 1. 12. 2017 a v jednom bodě 1. 9. 2018.
Základní změny, které musí brát výchovný poradce v potaz, jsou následující:
-
Plán pedagogické podpory
zpracuje škola, nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání, a to za podmínek stanovených v příloze č. 1 k této vyhlášce (§ 10 odst. 1). Změna nabyla účinnosti 1. 9. 2017.
-
Od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018 školská poradenská zařízení vydávají zprávu a doporučení do 30 dnů ode dne ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka, nejpozději však
do čtyř měsíců
ode dne přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci školským poradenským zařízením (§ 13 odst. 3).
-
Příloha č. 1
(Přehled podpůrných opatření) byla novelizována s účinností od 1. 12. 2017,
příloha č. 2
(Individuální vzdělávací plán) byla novelizována s účinností od 1. 9. 2017 a
příloha č. 5
(Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole/školském zařízení) byla novelizována s účinností od 1. 12. 2017.
-
Podle
přechodných ustanovení
vyhlášky č. 270/2017 Sb. platí:
Poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě doporučení vydaného přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a jejich normovaná finanční náročnost se řídí dosavadními právními předpisy.
V průběhu všech měsíců období školního vyučování
V závislosti na konkrétních podmínkách vzdělávání žáků výchovný poradce:
-
zajišťuje zpracování
plánu pedagogické podpory
(§ 10 odst. 1 vyhlášky č. 27/2017 Sb., ve znění pozdějších předpisů), resp. se na něm podílí, zajišťuje
vyhodnocení
, resp. se podílí na vyhodnocení (nejpozději po třech měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory), zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů (§ 10 odst. 5 vyhlášky č. 27/2017 Sb., ve znění pozdějších předpisů);
-
zajišťuje
vyhodnocování poskytování podpůrných opatření
prvního až pátého stupně (§ 10 odst. 5, § 16 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů), resp. se na něm podílí;
-
zajišťuje spolupráci se zákonnými zástupci nezletilých žáků nebo se zletilými žáky, v rámci které se
doporučuje využití poradenské pomoci
š
kolského poradenského zařízení
, neboť stávající podpůrná opatření druhého až pátého stupně nevedou k naplnění stanovených cílů nebo již nejsou potřebná (§ 16 odst. 5 vyhlášky č. 27/2017 Sb., ve znění pozdějších předpisů);
-
zajišťuje
projednání se školským poradenským zařízením
v situaci, kdy do čtyř měsíců od vydání doporučení není doporučené podpůrné opatření žákovi poskytnuto (§ 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Činnost metodika prevence probíhá v kontextu ustanovení školského zákona, která
-
zakotvují podmínky
povinného vyloučení žáka ze školy
(§ 31 odst. 2 a 3 školského zákona),
-
vymezují povinnost ředitele školy
oznámit orgánu sociálně-právní ochrany dětí
, jde-li o nezletilého, a
státnímu zastupitelství
skutečnost, že se žák dopustil zvláště hrubého opakovaného slovního a úmyslného fyzického útoku vůči zaměstnancům školy nebo vůči ostatním žákům, a to do následujícího pracovního dne poté, co se o tom dozvěděl (§ 31 odst. 5, odst. 3 školského zákona).
Je zřejmé, že role školního metodika prevence z tohoto úhlu pohledu spočívá zejména v adekvátním a včasném předávání informací řediteli školy.
ÚNOR
V průběhu února
uchazeči o vzdělávání ve střední škole podávají přihlášky
a výchovný poradce působící na základní škole obvykle pomáhá žákům přihlášky vyplnit, případně doložit odpovídajícími dokumenty.
V této souvislosti je vhodné, aby výchovný poradce zdůraznil:
-
MŠMT zveřejnilo tiskopisy přihlášek platné od školního roku 2017/2018; pro školní rok 2017/2018 lze použít do vyčerpání zásob tiskopisy přihlášek platných pro školní rok 2016/2017, u kterých budou doplněny údaje stanovené v tiskopisech nových;1)
-
počet přihlášek, které lze podat v prvním kole přijímacího řízení (až dvě přihlášky na obory vzdělání s talentovou zkouškou a až dvě přihlášky na obory vzdělání bez talentové zkoušky) a v dalších kolech přijímacího řízení (počet přihlášek není omezen);
-
konkrétní informace spojené s vyplněním přihlášky (např. pořadí škol uvedených na přihláškách), specifickou situaci uchazeče, který se hlásí na obor vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou;2)
-
s účinností od 1. 9. 2017 vyhláška č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, zařadila k dokladům, které mohou být součástí přihlášky, výpis z vysvědčení vydaný v pololetí posledního ročníku nebo jeho úředně ověřenou kopii (§ 1 odst. 3);
-
na základě novely § 20 odst. 4 školského zákona účinné od 1. 9. 2017 mohou nově požádat o prominutí přijímací zkoušky z českého jazyka, pokud je součástí přijímací zkoušky, osoby, které získaly předchozí vzdělání ve škole mimo území ČR (nikoli již pouze osoby, které nejsou státními občany ČR);
-
aktuální informace spojené s přijímacím řízením MŠMT shrnulo do materiálu Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2017/2018 (č.j.: MSMT-18744/2017-1)3).
BŘEZEN-DUBEN
V březnu a dubnu obvykle výchovní poradci působící na základních a středních školách pomáhají zákonným zástupcům nezletilých uchazečů a zletilým uchazečům o vzdělávání ve střední škole najít odpovědi na následující otázky:
-
Lze podat přihlášku ke vzdělávání ve střední škole 1. března?
-
Kolikrát lze vzít zpět a následně znovu odevzdat zápisový lístek?
Podle § 60a odst. 5 školského zákona uchazeč odevzdá řediteli střední školy přihlášku pro první kolo přijímacího řízení do 1. března. V této souvislosti je vhodné připomenout:
-
správní řízení je dle § 44 odst. 1 správního řádu zahájeno dnem, kdy je žádost doručena škole (právnické osobě vykonávající činnost školy);
-
termín pro podání žádosti se považuje za splněný, pokud byla poslední den lhůty poštovní zásilka obsahující žádost podána u držitele poštovní licence [§ 40 odst. 1 písm. d) správního řádu]; to znamená, že rozhodující je razítko pošty na obálce poštovní zásilky; jestliže je např. přihláška ke vzdělávání na střední škole pro první kolo přijímacího řízení bez talentové zkoušky odeslána poštou a na obálce je uvedeno razítko pošty s datem 1. 3., pak je lhůta zachována.4)
Ustanovení § 60g odst. 7 školského zákona stanoví následující pravidlo:
Zápisový lístek může uchazeč uplatnit jen jednou; to neplatí v případě, že uchazeč chce uplatnit zápisový lístek na škole, kde byl přijat na základě odvolání. Uchazeč může vzít zpět zápisový lístek uplatněný v přijímacím řízení podle § 62 nebo 88, pokud byl následně přijat do oboru vzdělání, na který se nevztahuje § 62 nebo 88; na další postup uchazeče se použijí věty první a druhá.
To znamená, že uchazeč může uplatnit zápisový lístek víckrát než jednou (tj. odevzdat zápisový lístek ve škole, ve které byl přijat ke vzdělávání, vzít jej zpět a znovu jej odevzdat na jiné škole), a to v následujících případech:
1)
uchazeč chce uplatnit zápisový lístek na škole, kde byl přijat na základě odvolání;
2)
uchazeč může vzít zpět zápisový lístek uplatněný v přijímacím řízení do oborů vzdělání s talentovou zkouškou (tj. podle § 62 školského zákona) nebo v konzervatoři (tj. podle § 88 školského zákona), pokud byl následně přijat do oboru vzdělání bez talentové zkoušky (tj. do oboru vzdělání, na který se nevztahuje § 62) nebo do jiného oboru vzdělání, než je obor vzdělání konzervatoře (tj. do oboru vzdělání, na který se nevztahuje § 88 školského zákona).
Je zřejmé, že může dojít k souběhu výše uvedených případů (způsobů, kdy lze vzít zpět zápisový lístek). Např.:
Řízení školy online
V případě souběhu způsobů, kdy lze vzít zpět zápisový lístek podle § 60g odst. 7 školského zákona, lze uvést údaje o zápisu uchazeče na další školu v zápisovém lístku na druhé straně tiskopisu (§ 17 odst. 6 vyhlášky č. 353/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Dále výchovní poradci, kteří působí na základní škole,
-
obvykle poskytují informace spojené s
odkladem povinné školní docházky
,
-
nově budou zřejmě poskytovat informace související s
plněním povinné školní docházky dítětem, které plní povinnou školní docházku v zahraničí a které nemá kmenovou školu v ČR
.
V souvislosti s odkladem povinné školní docházky je žádoucí, aby při zápisu k povinné školní docházce zaměstnanci školy (včetně výchovného poradce) shodně informovali zákonné zástupce uchazečů o základní vzdělávání o následujícím:
-
zákonný zástupce dítěte může požádat o odklad povinné školní docházky dítěte od 1. do 30. dubna,
-
v případě povolení odkladu povinné školní docházky musí zákonný zástupce dítěte za rok znovu přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to ve škole dle svého výběru (tj. příští rok zákonný zástupce dítěte nemusí podávat přihlášku na té škole, která odklad povolila).5)
Nová činnost výchovného poradce navazující na zápis k povinné školní docházce a plnění povinné školní docházky je (společně s dalšími zaměstnanci školy) vztažena k dětem, které ji budou plnit
-
ve škole mimo území České republiky [§ 38 odst. 1 písm. a) školského zákona],
-
ve škole zřízené při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu České republiky [§ 38 odst. 1 písm. b) školského zákona],
-
v evropské škole působící na základě Úmluvy o statutu Evropských škol [§ 38 odst. 1 písm. d) školského zákona] nebo
-
formou individuální výuky v zahraničí (§ 38 odst. 2 školského zákona).
Od 1. 9. 2017 se v případě těchto dětí povinnost být současně žákem kmenové školy v ČR změnila na možnost být současně žákem kmenové školy v ČR. Lze očekávat, že zákonní zástupci uvedených dětí budou konzultovat podmínky plnění povinné školní docházky v některé ze škol v ČR. Tehdy je úkolem výchovného poradce (nebo jiného určeného zaměstnance školy) informovat zákonné zástupce
-
o tom, že uvedené dítě může, ale nemusí být současně žákem kmenové školy v ČR,
-
o povinnostech zákonného zástupce dítěte vůči MŠMT v případě, že dítě nebude současně žákem kmenové školy v ČR (viz § 18e vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů),
-
o dokumentech a informacích zveřejněných na webových stránkách MŠMT věnovaných vzdělávání žáků v zahraničí (např. doporučený formulář určený k oznámení začátku, změny a ukončení plnění povinné školní docházky žáka bez kmenové školy, příklad vyplnění uvedeného formuláře, přílohy připojené k formuláři, způsob doručení dokumentů MŠMT).5a)
Ve středních školách výchovný poradce obvykle v dubnu pomáhá některým žákům vyjasnit odpověď na otázku, zda tito žáci
mohou, nebo nemohou konat určité maturitní zkoušky v jarním zkušebním období
. V této souvislosti je nutné vyjít ze školského zákona a uvědomit si následující:
-
společná část maturitní zkoušky: podle § 78a odst. 4 školského zákona může žák konat dílčí zkoušky konané formou didaktického textu a ústní formou, pokud úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání;
-
profilová část maturitní zkoušky: podle § 79 odst. 5 školského zákona žák koná obhajobu maturitní práce podle odstavce 4 písm. a) a zkoušky konané formou ústní zkoušky podle odstavce 4 písm. b) po úspěšném ukončení posledního ročníku vzdělávání; žák může konat profilovou část maturitní zkoušky i v případě, že nevykonal společnou část maturitní zkoušky úspěšně.
Zúročením předchozí činnosti výchovného poradce je případná úprava podmínek a způsobu konání zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura u společné části maturitní zkoušky v případě osob, které se vzdělávaly alespoň čtyři roky v přecházejících osmi letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území České republiky (§ 20 odst. 4 školského zákona, § 5 odst. 4 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů).
V březnu nebo dubnu probíhá jednání
pedagogické rady
. Stejně jako v případě pedagogických rad v jiných měsících výchovný poradce a školní metodik prevence projednávají v pedagogické radě např. možné nástroje prevence školní neúspěšnosti nebo prevence záškoláctví, navrhují další postup školy v těchto oblastech.
Lze očekávat, že zejména v březnu a dubnu se budou výchovní poradci a metodici prevence (spolu s ostatními pedagogickými pracovníky)
-
podílet na objasnění případných změn při zpracování osobních údajů žáků školou, které budou vyvolány aplikací nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), často označovaného zkratkou
GDPR
(GDPR - General Data Protection Regulation),
-
připravovat na použití GDPR ve své praxi, a to od 25. května 2018.
KVĚTEN-ČERVEN
V květnu a červnu narůstá rozsah činnosti výchovného poradce spojené s důsledky školní neúspěšnosti. V této souvislosti je nutné, aby výchovný poradce mimo jiné
-
odlišoval hodnocení žáka v náhradním termínu (§ 52 odst. 3, § 69 odst. 6 školského zákona), konání opravné zkoušky žákem (§ 53, § 69 odst. 7 školského zákona) a přezkoumání výsledků hodnocení žáka (§ 52 odst. 4 a 5, § 69 odst. 9 a 10 školského zákona),
-
neztotožňoval plnění povinné školní docházky (§ 36 školského zákona) a získání stupně základního vzdělání (§ 45 odst. 1 školského zákona),
-
rozlišoval případy, kdy se žák přihlašuje k maturitní zkoušce v podzimním zkušebním období v „řádném termínu“ (v případě, že nebyl připuštěn k maturitní zkoušce v jarním zkušebním období), v „opravném nebo náhradním termínu“ (v případě, že žák u některé zkoušky/dílčí zkoušky v jarním zkušebním období nebo v předchozích maturitních termínech neuspěl nebo byl ze zkoušky/dílčí zkoušky omluven ředitelem školy),
-
jednoznačně určil, kdy žák přestává být žákem školy (§ 54 odst. 2, § 75 odst. 3, § 81 odst. 10 školského zákona).
Při jednání
pedagogické rady
v závěru druhého pololetí školního roku výchovný poradce a školní metodik prevence mimo jiné sledují, aby bylo správně odlišováno hodnocení chování žáků a ukládání kázeňských opatření (např. důtky třídního učitele).
ČERVENEC-SRPEN
Podle § 7 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, škola zpracovává program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností mimo jiné výchovného poradce a školního metodika prevence, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
V závěru školního roku výchovný poradce a metodik prevence vyhodnocují, zda a nakolik se v průběhu školního roku podařilo program poradenských služeb naplnit. V návaznosti na to zpracovávají program poradenských služeb pro následující školní rok.
Shrnutí
Nové aspekty činnosti výchovného poradce souvisejí zejména s:
-
rozšířením okruhu osob, kterým se na žádost promíjí přijímací zkouška z českého jazyka,
-
vymezením okruhu osob, které mají právo na úpravu podmínek a způsobu konání zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura u společné části maturitní zkoušky,
-
plněním povinné školní docházky dítětem v zahraničí, které nemá kmenovou školu v ČR.
1 Tiskopisy přihlášek ke vzdělávání ve středních školách a v konzervatořích ve školním roce 2017/2018.
MŠMT
[online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/tiskopisy-prihlasek-ke-strednimu-vzdelavani-a-vzdelavaniv-1; Poznámky k přihláškám (platné od školního roku 2017/2018).
MŠMT
[online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/tiskopisy-prihlasek-ke-strednimu-vzdelavani-a-vzdelavani-v-1
2 Viz Poznámky k přihláškám (platné od školního roku 2017/2018) .
MŠMT
[online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/tiskopisy-prihlasek-ke-strednimu-vzdelavani-a-vzdelavani-v-1; Informace k přijímacímu řízení v oborech vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou v prvním kole přijímacího řízení.
MŠMT
[online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://sdv.msmt.cz/file/44310/
3 Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2017/2018. MŠMT. [online]. [cit. 2017-12-17]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/informace-pro-prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore-ve
4 Další podrobnosti viz PUŠKINOVÁ, M. a F. RIGEL.
Správní
ří
zení v praxi
š
kol a
š
kolských zařízení
. Praha: Wolters Kluwer, 2017, s. 72 a násl.
5 Tamtéž, s. 301 a násl.
5a Viz Dokládání povinné školní docházky žákem bez kmenové školy.
MŠMT
[online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/dokladani-plneni-povinne-skolni-dochazky-zakem-bez-kmenove

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

500/2004 Sb. správní řád
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)