Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2018/2019

Vydáno:

Článek shrnuje tradiční činnosti a základní nové aspekty činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence působících v základní a střední škole, a to v jednotlivých měsících 2. pololetí školního roku 2018/2019.

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2018/2019
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právník a specialista na školskou legislativu
Opakující se činnosti a novely vyhlášek
Výčet opakujících se činností výchovného poradce a školního metodika prevence je dále přiřazen k jednotlivým obdobím (měsícům). Podrobnější informace o nich jsou uvedeny v plánu činnosti ve 2. pololetí školního roku, který byl zveřejněn v čísle 1/2018 Školního poradenství v praxi.
Činnost výchovného poradce ve 2. pololetí školního roku 2018/2019 je nově ovlivněna novelou
-
vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, která je účinná od 1. 11. 20181),
-
vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, která je účinná od 1. 11. 20182),
-
vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, která je účinná od 1. 11. 20183).
V průběhu všech měsíců období školního vyučování
V průběhu všech měsíců období školního vyučování ve 2. pololetí školního roku 2018/2019 se výchovný poradce nebo školní metodik prevence podílejí na následujících činnostech:
-
zpracování plánu pedagogické podpory a jeho vyhodnocení;
-
vyhodnocování poskytování podpůrných opatření prvního až pátého stupně, doporučení využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení, pokud stávající podpůrná opatření druhého až pátého stupně nevedou k naplnění stanovených cílů nebo již nejsou potřebná,
-
projednání situace, kdy do čtyř měsíců od vydání doporučení není doporučené podpůrné opatření žákovi poskytnuto, se školským poradenským zařízením,
-
dodržení školským zákonem a správním řádem stanoveného postupu v případě možného a povinného vyloučení žáka ze školy, plnění oznamovací povinnosti vůči orgánu sociálně-právní ochrany dětí a státnímu zastupitelství.
Ani ve 2. pololetí školního roku nelze vyloučit případ přijetí žáka do vyššího ročníku dle § 63 školského zákona. Pro tento případ novelizovaná vyhláška č. 353/2016 Sb. s účinností od 1. 11. 2018 v § 17 odst. 7 jednoznačně stanoví, že při přijímání do vyššího ročníku podle § 63 školského zákona a § 18 vyhlášky č. 353/2016 Sb. se neuplatňuje zápisový lístek.
Pokud výchovný poradce podává informace o možnostech vykonání jednotlivé zkoušky, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce společné části maturitní zkoušky, vychází z novelizovaného ustanovení § 48 vyhlášky č. 177/2009 Sb. Zásadní změna účinná od 1. 11. 2018 spočívá v tom, že uchazeč se ke zkoušce přihlašuje prostřednictvím informačního systému Centra.
Dále je vhodné, aby výchovný poradce zdůraznil, že konkrétní termíny jednotlivé zkoušky, která svým obsahem a formou odpovídá profilové části maturitní zkoušky, jsou ředitelem školy zveřejněny na webových stránkách školy (viz novelizované ustanovení § 49 vyhlášky č. 177/2009 Sb.).
Únor
Výchovní poradci na základních školách v únoru tradičně pomáhají žákům a jejich zákonným zástupcům vyplnit přihlášku ke vzdělávání ve střední škole v případě oborů vzdělání bez talentové zkoušky a řádně ji podat.
V souvislosti s přijímacím řízením ve školním roce 2018/2019 (pro školní rok 2019/2020) MŠMT na webových stránkách sděluje, že informace k přijímacímu řízení v roce 2018/2019 bude zveřejněna po novelizaci vyhlášky č. 353/2016 Sb.4) Dále MŠMT na webových stránkách v části Tiskopisy přihlášek ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři – školní rok 2018/2019 odkazuje na „tiskopisy přihlášek ke vzdělávání ve středních školách a v konzervatořích ve školním roce 2017/2018 a 2018/2019“5).
Výchovný poradce působící na základní škole i výchovný poradce působící na střední škole by v případě potřeby měli být nápomocni uchazečům se speciálními vzdělávacími potřebami a informovat je o změnách vyhlášky č. 353/2016 Sb. souvisejících s podáním přihlášky.
Pro uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami je důležitá informace vycházející z pravidla uvedeného v § 1 odst. 1 písm. h) vyhlášky č. 353/2016 Sb., v platném znění: Součástí přihlášky ke vzdělávání (dále jen „přihláška“) jsou tyto doklady nebo jejich ověřené kopie, pokud dále není stanoveno jinak: doporučení školského poradenského zařízení obsahující podpůrná opatření pro nezbytné úpravy přijímacího řízení, jde-li o uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami.
Nově na uvedené pravidlo navazuje úprava vyhlášky č. 353/2016 Sb. účinná od 1. 11. 2018:
a)
vzor formuláře doporučení školského poradenského zařízení pro úpravu podmínek přijímání ke vzdělávání je stanoven v příloze č. 2; současně však vyhláška č. 244/2018 Sb. v přechodném ustanovení stanoví, že pro uzpůsobení podmínek pro přijímací řízení ke střednímu vzdělávání lze do 31. srpna 2019 využít i platná doporučení vydaná podle dosavadních právních předpisů;
b)
klíčový obsah doporučení školského poradenského zařízení se odvíjí od přílohy č. 1, Úprava podmínek přijímání uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami a kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky;
c)
příloha č. 1 obsahuje rozdělení uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami s nárokem na úpravu podmínek přijímacího řízení a uzpůsobení konání přijímací zkoušky do kategorií podle druhu znevýhodnění; každé z pěti kategorií (ZP_A, ZP_B, ZP_BR, SP, O) je přiřazena
-
charakteristika uchazečů, na něž se uzpůsobení vztahuje,
-
přípustné úpravy zkušební dokumentace jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky (např. zvětšení písma, vynětí a nahrazení některých úloh),
-
přípustná uzpůsobení pro konání jednotné zkoušky nebo školní přijímací zkoušky podle druhu a míry znevýhodnění uchazeče (např. navýšení časového limitu, využití služeb podporující osoby6)).
Pro efektivní komunikaci výchovných poradců, zákonných zástupců uchazečů a školských poradenských zařízení je důležité, aby výchovní poradci měli povědomí o novele vyhlášky č. 27/2016 Sb. V příloze č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. je s účinností od 1. 11. 2018 uveden výslovný odkaz na vyhlášku č. 353/2016 Sb. jako na „jiný právní předpis“, který upravuje pravidla pro uzpůsobení podmínek pro přijímací řízení ke střednímu vzdělávání a vzor doporučení školského poradenského zařízení. U níže uvedených podbodů přílohy č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. je stanoveno následující pravidlo:
I----------I-------------------------------------------------------------------------------I 
I II. 7 A I Pravidla pro uzpůsobení podmínek pro přijímací řízení ke střednímu vzdělávání I
I----------I a příslušný vzor doporučení školského poradenského zařízení je stanoven jiným I
I III. 8 A I právním předpisem. I
I----------I I
I IV. 8 A I I
I----------I I
I V. 8 A I I
I----------I-------------------------------------------------------------------------------I
Dle § 13 odst. 3 vyhlášky č. 353/2016 Sb., v platném znění, se doporučení školského poradenského zařízení, na základě kterého má dojít k úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání, vydává uchazeči, a to ve dvou vyhotoveních.
Je účelné, aby výchovní poradci informovali uchazeče o následujícím:
a)
Na doporučení je vyznačena jeho platnost („Platnost doporučení do ………………“).
b)
Doporučení obsahuje návrhkonkrétních úprav podmínek přijímání ke vzdělávání. Na návrh navazují určité činnosti, které jsou popsány v § 13 odst. 9 vyhlášky č. 353/2016 Sb., v platném znění.
-
Nutným předpokladem úpravy podmínek přijímacího řízení a uzpůsobení konání jednotné zkoušky je předchozí informovaný souhlas zletilého uchazeče nebo zákonného zástupce uchazeče.
-
Text informovaného souhlasu s navrženými úpravami podmínek je uveden v doporučení školského poradenského zařízení pro úpravu podmínek přijímání ke vzdělávání.
Březen–duben
V březnu a dubnu se výchovní poradci nebo školní metodici prevence tradičně zapojují do zajištění následujících činností:
-
informování o dodržení lhůty při podání přihlášky ke vzdělávání ve střední škole,
-
informování o možnostech zpětvzetí zápisového lístku a následném dalším uplatnění zápisového lístku,
-
informování o podmínkách odkladu povinné školní docházky,
-
informování o podmínkách plnění povinné školní docházky v zahraničí,
-
informování o podmínkách, které musejí být splněny, aby žák střední školy konal společnou část maturitní zkoušky a profilovou část maturitní zkoušky,
-
informování o možnosti podat žádost o nahrazení zkoušky z cizího jazyka výsledkem standardizované zkoušky dle § 19a vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění,
-
projednání základních momentů činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v pedagogické radě.
Lze také doporučit, aby v uvedeném období výchovní poradci informovali žáky, kteří budou konat maturitní zkoušku, o změnách souvisejících s organizací a průběhem maturitní zkoušky počínaje maturitní zkouškou v jarním zkušebním období v roce 2019:
-
Konkrétní termíny ústních zkoušek společné části a zkoušek profilové části jsou nově zveřejněny na webových stránkách školy (viz § 2 odst. 7 vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění).
-
Žákovi podle § 20 odst. 4 věty třetí školského zákona (tj. osobě, která se vzdělávala alespoň čtyři roky v předcházejících osmi letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území České republiky) se nově na jeho žádost prodlužuje doba konání didaktického testu z matematiky o 10 minut a umožňuje se při konání didaktického testu použít překladový slovník (viz § 9 vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění).
-
Uzpůsobení podmínek pro konání zkoušek společné části maturitní zkoušky, které vyplývá z doporučení vydaného školským poradenským zařízením, se přiměřeně uplatní i pro uzpůsobení podmínek pro konání zkoušek profilové části maturitní zkoušky (§ 20 odst. 2 vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění).
-
Podle § 20 odst. 4 vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění, stále platí, že podmínky pro konání maturitní zkoušky se upraví žákovi vždy, pokud z doporučení vyplývá, že znevýhodnění trvá k termínu odevzdání přihlášky déle než jeden rok. S účinností od 1. 11. 2018 se v témže ustanovení jednoznačně stanoví, že v případech, kdy znevýhodnění s výjimkou žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky se specifickými poruchami učení zařazených do kategorie a skupiny SPUO-1 podle přílohy č. 2 trvá kratší dobu než jeden rok nebo nastane v době od odevzdání přihlášky do termínu konání maturitní zkoušky, uzpůsobí podmínky pro konání maturitní zkoušky ředitel školy v dohodě s daným školským poradenským zařízením s přihlédnutím k pravidlům uzpůsobení maturitní zkoušky pro žáky se znevýhodněním uvedeným v příloze č. 3 k této vyhlášce. V příloze č. 2 jsou v kategorii a skupině SPUO-1 nově uvedeni např. žáci chronicky nemocní s cílenou medikací. Jak se uvádí v odůvodnění novely vyhlášky, „je znění § 20 odst. 4 vstřícnější k žákům kategorie SPUO-1, resp. subkategorie ‚O – ostatní‘ (např. diabetici, epileptici s cílenou medikací, která může mít tlumící účinek), kdy je jim umožněno 25procentní navýšení času i v případě, že jsou jejich specifické vzdělávací potřeby identifikovány při lékařském vyšetření i v době kratší než 1 rok před podáním přihlášky k MZ“.7)
-
Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek a zákonný zástupce tohoto nezletilého žáka jsou prokazatelně seznámeni s přiznaným uzpůsobením podmínek a zákonný zástupce s úpravami podmínek a způsobu konání zkoušek nejpozději jeden měsíc před konáním první zkoušky nebo části zkoušky maturitní zkoušky, příp. bez zbytečného odkladu (viz § 20 odst. 6 vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění).
-
Žáci mají právo uplatnit připomínky k průběhu zkoušky v učebně (viz § 51 odst. 4 vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění), případné připomínky žáka k průběhu zkoušky se zaznamenávají do protokolu o průběhu maturitní zkoušky v učebně [viz § 27 odst. 4 písm. b) vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění].
Květen–červen
K obvyklým činnostem v květnu a červnu, na kterých se podílí výchovný poradce nebo metodik prevence, patří:
-
hodnocení žáka v náhradním termínu a přezkoumání výsledků hodnocení žáka;
-
přihlašování k maturitní zkoušce v podzimním zkušebním období; jednoznačné komunikaci školy a žáka přispěje, pokud výchovný poradce upozorní žáka na skutečnost, že konkrétní termíny ústních zkoušek společné části a konkrétní termíny povinných a nepovinných zkoušek profilové části stanoví ředitel školy pro podzimní zkušební období nejpozději do 25. srpna před konáním maturitní zkoušky a zveřejní je na webových stránkách školy (viz ustanovení § 2 odst. 7 vyhlášky č. 177/2009 Sb. účinné od 1. 11. 2018);
-
určení dne, kdy žák přestává být žákem školy;
-
projednání hodnocení chování žáka a ukládání kázeňských opatření v pedagogické radě;
-
spolupráce při hodnocení chování žáka za druhé pololetí a při udělování pochval nebo ukládání kázeňských opatření.
Změněné pravidlo § 10 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, které musejí brát střední školy v potaz od 1. 9. 2018, spočívá v tom, že učitelé odborného výcviku nemohou ani udělovat pochvaly, ani ukládat napomenutí nebo důtku.
Červenec–srpen
Období hlavních prázdnin je obvykle určeno vyhodnocení stávající činnosti a naplánování činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v novém školním roce.
Shrnutí
Ve 2. pololetí školního roku 2018/2019 se objevují nové momenty činnosti výchovného poradce, a to zejména v souvislosti s poskytováním informací o úpravě podmínek přijímání ke střednímu vzdělání uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami a uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
1) Vyhláška č. 244/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 243/2017 Sb., a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 244/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 243/2017 Sb., a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
3) Vyhláška č. 232/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
4) Viz Informace k přijímacímu řízení ve školním roce 2018/2019 (pro přijetí pro školní rok 2019/2020). MŠMT [online]. [cit. 2018-11-14]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore
5) Viz Tiskopisy přihlášek ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři – školní rok 2018/2019. MŠMT [online]. [cit. 2018-11-14]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/tiskopisy-prihlasek-ke-strednimu-vzdelavani-a-vzdelavani-v-1
6) Institut podporující osoby je nově vymezen v § 13a vyhlášky č. 353/2016 Sb., v platném znění.
7) Odůvodnění. III.2, Úpravy v konání maturitní zkoušky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků, kteří se dlouhodobě vzdělávali ve škole mimo území ČR. Aplikace o/dok [online]. [cit. 2018-11-14]. Dostupné z: https://apps.odok.cz/veklep-history-version?pid=KORNB45NXTTN

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Školní psycholog na základní škole
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti výchovných poradců
Výchovný poradce
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
177/2009 Sb. o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou