O knize Metody a postupy poznávání žáka aneb význam pedagogické diagnostiky v současné době

Vydáno:

Prožíváme dobu, která je ve školství, respektive ve vzdělávání charakterizována řadou legislativních změn především v oblasti pedagogické práce s dětmi a žáky se specifickými poruchami učení i chování, ale koneckonců i s dětmi a žáky nadanými. Dominantně se jedná o tzv. společné vzdělávání neboli inkluzi. Jsou vzděláváni lektoři pro další vzdělávání učitelů v problematice inkluze.

Chystají se „velké“ peníze na zajištění podpory dětí a žáků s různými druhy či kombinacemi podpůrných opatření, dále pak na financování asistentů pedagoga, kteří představují jedno z podpůrných opatření. Hovoříme o tom, že je třeba respektovat osobnostní dispozice dětí a žáků, hledat odpovídající výukové strategie i vhodné formy hodnocení. A zde se ukazuje, že nejde jen o to, aby lektoři a učitelé znali literu zákona a vyhlášek A rozuměli jim, ale aby je dokázali zejména v praxi naplňovat každodenní pedagogickou prací. Můžeme tedy konstatovat, že je to právě pedagogická diagnostika, která je základem a východiskem pro kvalitní pedagogickou činnost, a to v první řadě v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření prvního stupně, která stanovuje škola a také za ně v plném rozsahu odpovídá. Je otázkou, do jaké míry a hloubky zvládají současní učitelé jednu z klíčových učitelských disciplín - pedagogickou diagnostiku - a do jaké míry jsou v tomto směru připravováni budoucí učitelé.

V návaznosti na výše uvedené s velkým potěšením přijímám publikaci Metody a postupy poznávání žáka. Autoři nám jejím prostřednictvím představují učebnici diagnostiky, a to nejen pedagogické, ale i s některými přesahy do diagnostiky psychologické. Současně poukazují na vazby a do jisté míry prolínání diagnostických metod a postupů. Nicméně dominantně se jedná o diagnostiku pedagogickou.
Řízení školyNa publikaci velmi oceňuji její dobře a logicky strukturovaný obsah:
Hlava I - Obecné principy poznávání dítěte, kde považuji za velmi důležité Základní principy pedagogické diagnostiky a Etické zásady používání diagnostických metod.
Hlava II - Základní diagnostické postupy - zejména Učební potenciál a jeho diagnostika ve škole a Směry formativní diagnostiky například Diagnostika založená na autentických projevech žáků nebo Diagnostika vycházející z vyučování.
Hlava III - Diagnostika jednotlivých oblastí; Díl 1: Žák -výuková témata, Jak se žáci učí, Učební a kognitivní styly, Diagnostika specifických poruch učení, problematika Školní zralosti...; Díl 2: Žák - výchovná problematika, Školní sebepojetí žáků a školní úspěšnost, Výchovné potíže a poruchy chování; Díl 3: Třída - Klima třídy, Vztahy ve třídě významně v souvislosti s Diagnostikou šikany a Odolnost školní třídy; Díl 4: Učitel - zejména Principy evaluace činnosti učitele (toto je stále slabinou učitelské práce - reflexe a sebereflexe), Vztah žáka a učitele a možnosti jeho poznávání (další velmi důležitá aktivita učitele) a Díl 5: Diagnostika rodiny z hlediska všech typů podmínek dítěte nebo žáka pro vzdělávání.
Hlava IV - Legislativa - velmi důležitá je dobrá znalost Právních aspektů pedagogické diagnostiky.
Velmi významným pozitivem je, že publikace zpracovává téma pedagogické diagnostiky v celistvosti. Stává se tak nepostradatelným zdrojem odborných velmi srozumitelně podaných informací s velkým citem pro cílovou skupinu a její možnosti maximálního využití. Publikace je tak určena širokému spektru učitelů na všech vzdělávacích stupních regionálního školství. pro začínající učitele je uceleným vhledem do pedagogické diagnostiky včetně velmi cenných konkrétních příkladů z praxe a pro praxi, které usnadňují orientaci v problematice a současně mají i návodný charakter. Přispívají tím nejen ke snadnějšímu pochopení podstaty a principů pedagogické diagnostiky, ale slouží také jako inspirace, jak řešit určité situace s možností nabídnutá řešení podle konkrétní potřeby modifikovat. Zkušeným učitelům praktikům pak umožní nejen doplňovat si odborné informace v potřebných souvislostech a vazbách celistvosti, ale propojovat i své dosavadní zkušenosti, analyzovat a zdůvodňovat si řešení situací a jevů, se kterými se v každodenní praxi setkávají.
Za pozornost rovněž stojí, že ač se tato publikace svým odborným obsahem zabývá jednou z klíčových učitelských disciplín, bohužel se jí v přípravě budoucích učitelů nepřikládá potřebný význam, a to obecně a hlavně u oborových studijních programů učitelské přípravy pro druhý a třetí stupeň. Publikace současně přispívá k efektivnějšímu využívání pomoci a podpory školních poradenských pracovišť (ŠPP) učiteli a rodiči / zákonnými zástupci a také ke zkvalitňování spolupráce škol a učitelů se školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ).
Zamyslím-li se nad využitelností publikace ve školském prostředí, docházím jednoznačně k závěru a doporučení, že by:
a)
měla být součástí odborné pedagogické knihovny každé školy a dostupná všem,
b)
měla být k dispozici jak na každém školním poradenském pracovišti školním psychologům, školním speciálním pedagogům, výchovným poradcům, tak i v každém školském poradenském zařízení;
c)
nebylo od věci, kdyby byla využívána i na učitelských fakultách v přípravě budoucích učitelů jako jeden z klíčových studijních materiálů a též i pro cvičné řešení modelových situací či kazuistik v seminářích.
Závěrem je namístě zmínit, že také prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc., považuje tuto publikaci za velmi kvalitní prezentaci a zpracování tématu pedagogické diagnostiky.