Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany, 2. část

Vydáno: 7 minut čtení

Přinášíme druhou část příspěvku o důležitých obsahových momentech nového Metodického pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci šikany ve školách a školských zařízeních a chceme tím přispět k jejich využití v praxi škol a školských zařízení.1)

PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialistka na školskou problematiku
Právní odpovědnost školy (čl. 9)
Metodický pokyn nově uvádí jak právní kontext odpovědnosti školy za zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů, tak právní kontext odpovědnosti zaměstnavatele zajistit BOZP zaměstnanců (a to včetně prevence šikany zaměřené na učitele). Metodický pokyn vyčleňuje stejně jako dosud případy, kdy se v souvislosti s výskytem šikany „aktivuje“ informační povinnost školy:
a)
vůči zákonnému zástupci žáka-agresora a současně vůči zákonnému zástupci žáka-oběti šikany,
b)
vůči OSPOD; přitom nově výslovně uvádí obecné pravidlo, podle kterého škola ohlašuje OSPOD dítě tehdy, když ohrožení dítěte trvá po takovou dobu nebo nabývá takové intenzity, že nepříznivě ovlivňuje jeho vývoj anebo je či může být příčinou jeho nepříznivého vývoje; nově se též stručně komentuje jeden z nástrojů práce OSPOD - případová konference -, zdůrazňují se povinnosti zástupce školy, který byl účasten na konferenci (zachování mlčenlivosti, nepřenášení informací sdělených v průběhu konference do prostoru školy) a doporučení spojená s výstupy konference (pokud je jedním z výstupů konference přijetí konkrétního opatření za účelem úpravy podmínek ve školním prostředí, není nezbytné na půdě školy sdělovat, že konkrétní opatření je přijímáno jako jeden z výstupů případové konference, aby se předešlo případné stigmatizaci dítěte),
c)
vůči Policii ČR (v případě jednání, které naplňuje znaky přestupku nebo trestného činu) nebo státnímu zastupitelství (podání trestního oznámení); nově se popisuje
status
školy jako „oznamovatele“, který má právo na vyrozumění do jednoho měsíce od podání oznámení; nově se zdůrazňuje, že oznámení může podat také zákonný zástupce dítěte.
Trestněprávní hledisko šikany (čl. 10)
Trestněprávnímu hledisku šikany je nově věnován speciální článek metodického pokynu. V předchozím metodickém pokynu byly tyto informace zařazeny do části Odpovědnost školy chránit děti před šikanou. Vedle skutečnosti, že protiprávní jednání s prvky šikany může být kvalifikováno jako trestný čin, se nově výslovně uvádí, že protiprávní jednání s prvky šikany může být kvalifikováno jako přestupek (nejčastěji přestupek proti občanskému soužití). K rychlé základní orientaci v problematice přispívá, že je v metodickém pokynu výslovně uvedeno, že za přestupek je odpovědná osoba starší 15 let.
Metodický pokyn stejně jako dosud uvádí trestné činy, jejichž skutkové podstaty může vykazovat závažnější forma šikany2) a kyberšikana.3) Nově je zdůrazněna případná souvislost s trestným činem hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob, případně i podněcování nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod. Nově se stručně uvádějí podmínky trestní odpovědnosti a základní postupy v případě spáchání činu jinak trestného, které jsou dále schematicky vyjádřeny.
Řízení školy
Jak bylo uvedeno v první části článku, nově se výslovně uvádí skutečnost, že s účinností od 1. 12. 2016 se škola jako právnická osoba může dopustit trestných činů nepřekažení trestného činu a neoznámení trestného činu, pokud například úmyslně zatajuje, že u ní dochází k trestným činům uvedeným v § 367 trestního zákoníku4) a § 368 trestního zákoníku.5) Metodický pokyn správně uvádí, že každý (nikoli jen pedagogický pracovník, jak bylo uvedeno v předchozím metodickém pokynu) má v případě trestných činů uvedených v § 367 a § 368 trestního zákoníku povinnost dané jednání překazit nebo o něm informovat státního zástupce nebo policejní orgán.
Podávání podnětů, stížností a oznámení (čl. 11)
Dobré sociální klima školy a otevřená komunikace ve škole předpokládá, že je školou jasně deklarováno, že škola přijímá podněty, stížnosti týkající se šikany a že se jimi zabývá. Dalším krokem je vytvoření jasných pravidel školou, která stanovují:
a)
kam a jak podnět či stížnost podat,
b)
jak bude s podnětem či stížností naloženo - kde, kdy a jakým způsobem,
c)
jak postupovat v případě nespokojenosti s vypořádáním.
Metodický pokyn popisuje možnosti navazující na skutečnost, že pedagogičtí pracovníci (včetně metodika prevence nebo výchovného poradce) neřeší šikanu bezodkladně a uspokojivě.
V tomto případě se lze postupně obrátit na ředitele školy, na zřizovatele nebo ČŠI. Ohledně stížností podaných ČŠI se zdůrazňuje, že pokud stěžovatel požádá o utajení své totožnosti, ČŠI anonymitu při prošetření zaručuje.
Závěrem
Nový metodický pokyn evidentně reaguje na jev šikany zaměřené na učitele a formuluje konkrétnější pravidla (postupy), která se školám a školským zařízením doporučují v případě prevence a řešení šikany a kyberšikany. Je zřejmé, že uvedená pravidla jsou pro školy a školská zařízení důležitá a užitečná. Současně je jasné, že většinu doporučených pravidel musí škola nebo školské zařízení spojit s konkrétním obsahem vycházejícím z jedinečných podmínek školy nebo školského zařízení.
1 První část příspěvku naleznete ve Školním poradenství v praxi 6/2016.
2 Například trestné činy proti zdraví: § 145 Těžké ublížení na zdraví; § 146 Ublížení na zdraví; trestné činy proti svobodě a právům na ochranu osobnosti, soukromí a listovního tajemství: § 171 Omezování osobní svobody; § 173 Loupež; § 175 Vydírání; § 177 Útisk; trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti: § 185 Znásilnění; § 186 Sexuální nátlak; § 187 Pohlavní zneužití; § 191 Šíření pornografie; § 192 Výroba a jiné nakládání s dětskou pornografií; trestné činy proti majetku: § 205 Krádež; § 228 Poškození cizí věci; trestné činy narušující soužití lidí: § 353 Nebezpečné vyhrožování; § 354 Nebezpečné pronásledování.
3 Například trestné činy nebezpečné pronásledování (tzv. stalking, § 354 trestního zákoníku), účast na sebevraždě (§ 144 trestního zákoníku), porušení tajemství dopravovaných zpráv (§ 182 trestního zákoníku), pomluva (§ 184 trestního zákoníku), šíření pornografie dle § 191 trestního zákoníku, výroba a jiné nakládání s dětskou pornografií (dítětem se rozumí osoba mladší 18 let) dle § 192 trestního zákoníku.
4 Povinnost překazit páchání nebo spáchání trestného činu (§ 367 trestního zákoníku) má ten, kdo se hodnověrným způsobem dozví, že jiný připravuje nebo páchá trestné činy v tomto ustanovení (tj. v ustanovení § 367 trestního zákoníku) vyjmenované. Jestliže to neudělá a nebránily mu v tom okolnosti v tomto ustanovení vyjmenované, sám spáchal trestný čin nepřekažení trestného činu a vystavuje se tím trestnímu postihu. Překazit trestný čin lze i jeho včasným oznámením státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu. V případě šikany by se mohlo jednat například o následující trestné činy: vražda (§ 140), zabití (§ 141), těžké ublížení na zdraví (§ 145), zbavení osobní svobody (§ 170), loupež (§ 173), vydírání (§ 175), znásilnění (§ 185), pohlavní zneužití (§ 187), krádež (§ 205).
5 Kdo se dozví, že jiný spáchal trestné činy vyjmenované v § 368 trestního zákoníku, je povinen to bez odkladu oznámit státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu. Jestliže to neudělá a nebránily mu v tom okolnosti v tomto ustanovení vyjmenované, sám spáchal trestný čin neoznámení trestného činu a vystavuje se tím trestnímu postihu. V případě šikany by se mohlo jednat například o následující trestné činy: vražda (§ 140), těžké ublížení na zdraví (§ 145), zbavení osobní svobody (§ 170).

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Články

Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany

Zákony

40/2009 Sb. trestní zákoník