Neuroandragogika. Nudná teorie, nebo efektivní pomocník ve vzdělávání dospělých?

Vydáno:

O důležitosti soustavného vzdělávání a osobního rozvoje v průběhu celého profesního života už dnes nikdo nepochybuje. Jak se ale vyrovnat se stále rostoucím objemem informací i rychlostí změn, se kterými je třeba si informace průběžně osvojovat? Jaká je dnes hlavní role vzdělavatelů? Jak učit efektivně? Jak k učení motivovat? Jednou z cest, jak zodpovědět tyto otázky, mohou být i poznatky z neuroandragogiky, oblasti, která spojuje poznatky z výzkumu chování lidského mozku s andragogikou.

Neuroandragogika. Nudná teorie, nebo efektivní pomocník ve vzdělávání dospělých?
Mgr.
Hana
Erlebachová
projektová manažerka, EDUcentrum, z. ú.
Andragogika je relativně mladá disciplína. Vzdělávání dospělých se po dlouhou dobu nacházelo na okraji zájmu teoretiků i praktiků v pedagogice; první metodický výzkum týkající se tohoto tématu začal až v 19. století. Také nejnovější trendy a strategie ve vzdělávání pronikají většinou nejprve do pedagogické teorie a praxe zaměřené na práci s dětmi a mládeží a až poté do oblasti andragogiky. A tak i když se neuropedagogika, disciplína stavějící proces výuky a učení se na poznatcích o fungování lidského mozku a neurovědě obecně, dynamicky rozvíjí po více než 10 let, aplikace neurobiologických poznatků do oblasti vzdělávání dospělých neboli neuroandragogika je poměrně novou a relativně neprozkoumanou oblastí výzkumu. V kontextu znalostí a didaktických kompetencí učitelů a školitelů dospělých není neuroandragogika revolucí ani neodmítá většinu dosavadních úspěchů v oblasti vzdělávání dospělých. Místo toho je spojuje a umisťuje v kontextu současných poznatků z výzkumu mozkových funkcí zodpovědných za učební procesy.
Neurovědy nabízejí učitelům i dospělým studentům základní znalosti týkající se fungování mozku a průběhu kognitivních funkcí. V praxi vše stojí na informacích, které jsou sice obecné, ale podle M. Spitzera pro proces učení klíčové, a to zejména ve způsobech, jak mozek dostává podněty ze svého okolí, jak je zpracovává a následně ukládá, v procesech zapamatování (nebo zapomínání) informací, jejich ukládání, vybavování a využívání k řešení problémů, a faktorech, které usnadňují či zpomalují zpracování, zapamatování a využití údajů nashromážděných v mozku. Takové vědomosti a především schopnost je uplatnit v praxi v situacích souvisejících s učením, prací a vypořádáváním se s běžnými problémy mají pravděpodobně význam pro každého dospělého.
Stejně jako by administrativní pracovník měl umět obsluhovat kopírku nebo skener a vědět například, jak se v jeho firmě postupuje při zasílání úřední korespondence, si musí být učitel či školitel vědom toho, jak probíhá proces učení v mozku dospělého studenta, aby tento proces dokázal vhodně stimulovat. Odborníci na neurodidaktiku tvrdí, že každý člověk má v sobě dokonce až tucet verzí svého „potenciálního já“. O tom, do jaké podoby se jednotlivec nakonec vyvine či jaké schopnosti, dovednosti, postoje k životu a lidem se u něj rozvinou a co bude utlumeno, rozhodují geny pouze z poloviny – druhou polovinu vlivů tvoří prostředí, kde člověk vyrůstá, nahromaděné zkušenosti a činnosti, jež daný člověk provádí.
Výzkum mozku umožnil zcela vyvrátit názory skeptiků, kteří tvrdí, že lidské schopnosti učení se s věkem snižují, nebo dokonce zcela mizí – jako ve rčení „starého psa novým kouskům nenaučíš“. Neurobiologie nám poskytuje informace o tom, k jakým změnám struktury mozku a jeho kognitivních funkcí dochází v průběhu života člověka. Nelze oddiskutovat, že ke změnám opravdu dochází, což ovlivňuje a mění naše schopnosti se učit; nikdy je ale neztrácíme. Tyto poznatky přenesené do oblasti vzdělávání pomohou učitelům přizpůsobit pedagogické metody a nástroje specifickým podmínkám fungování mozků lidí různého věku, s rozličnými „kognitivními návyky“ a odlišnou úrovní předchozího vzdělání. Díky neuroandragogice si můžeme být jistí, že starý pes se novým kouskům naučí, pokud se mu dostane nového tréninku s použitím vhodných metod a bude-li správně motivován.
Pokud vás téma zaujalo a chcete se o projektu dozvědět více, navštivte webové stránky www.neuroandragogy.eu, kde jsou průběžně zveřejňovány také všechny zpracované materiály.
Poznámka redakce: Tento článek byl publikován v Řízení školy 12/2018.