Nepromarněná šance

Vydáno:

Začátkem dubna mě oslovili rodiče budoucích prvňáků s žádostí o schůzku, na které by dostali odpovědi na otázky související s výukou v naší škole. Jejich aktivitu jsem ocenil a do školní kavárny pozval nejen rodiče, ale i zástupce školské rady, učitele a děti ze školní samosprávy. Sešli jsme se a diskuse začala.

Nepromarněná šance
Mgr.
Pavel
Škramlík,
ředitel SSZŠ Litvínov, spolupracovník Akademie Libchavy
„O vaší škole víme málo, můžete nám říct nějaké základní principy, na kterých si zakládáte?“ obrátila se na mě v úvodu jedna z maminek.
Začal jsem trochu formálně: „Naším cílem je, aby se u nás žáci cítili dobře, aby získávali znalosti, dovednosti i kompetence a aby se uplatnili v tom, co umějí a co je baví. Chceme, aby se vzdělávali v bezpečném a motivujícím prostředí, snažíme se pracovat vždy ve prospěch žáků a jejich výsledků. Chceme, aby se rozvíjeli podle svého potenciálu a rozuměli světu kolem sebe, dokázali si vytvořit svůj názor, domluvili se s cizinci, využívali ICT technologie...“
„Počkejte, to si můžeme přečíst na webu. V čem jste tedy jiní?“ přichází doplňující otázka.
„Nevím, jestli jiní, ale dáváme dětem důvěru a vyžadujeme osobní zodpovědnost. Uplatňujeme respektující přístup a usilujeme o to, najít a využít potenciál každého dítěte. Uplatňujeme svobodné principy a neorientujeme se prioritně na výkon.
 
Důležité je, že každý ve školním společenství školu vytváří a ovlivňuje její chod.“
„Jak si vybíráte učitele?“
„Vybíráme si. To byl ještě před několika lety problém, ale od té doby, co byla na pedagogických fakultách zavedena reflektivní praxe a následná jedn