Nepřipusťme zánik školních poradenských pracovišť

Vydáno:

V září roku 2005 se do školského slovníku začal vkrádat pojem školní poradenské pracoviště. Díky projektu tehdejšího Institutu pedagogicko-psychologického poradenství dostaly školy šanci zřídit pozici školního speciálního pedagoga nebo školního psychologa. Projekt se dostal do povědomí odborné pedagogické veřejnosti i rodičů a žáků pod názvem VIP (Vzdělávání - Informace - Poradenství). Měl několik pokračování, a proto ustálená zkratka byla doplňována římskými číslicemi. U zrodu těchto projektů byl tým vedený dr. Zapletalovou.

Nepřipusťme zánik školních poradenských pracovišť
Mgr.
Petr
Došek
 
ředitel ZŠ Velvary
Z nesmělého vkrádání se postupně vytvořily stálice. Nejedna škola si dnes bez služeb školních poradenských pracovišť nedokáže představit svou existenci.
Školní psychologové
a
speciální pedagogové
pomohli s řešením mnoha složitých situací. Poskytují komplexní služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Tito odborníci díky svému působení přímo na školách mají možnost okamžitě reagovat na reálné potřeby škol. V tom je jejich síla a nezastupitelnost.
Školní speciální pedagog na ZŠ Velvary
Školní poradenské pracoviště bylo zřízeno ve školním roce 2008/2009. V rámci projektu VIP I ve škole začala působit speciální pedagožka, nejdříve na půl, později na celý úvazek. Pro její práci byl uvolněn jeden kabinet a menší třída. Tato pracoviště byla postupně vybavena počítačovou technikou a služebním telefonem.
Věnuje se především žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Provádí reedukace pro děti se SPU. Dětem s jinými speciálními vzdělávacími potřebami se věnuje skupinově nebo individuálně, a to přímo ve třídě nebo mimo ni. Činnost školního speciálního pedagoga ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Přítomnost tohoto odborníka na škole je zapracována do školního řádu.
Proto, aby školní speciální pedagog mohl poskytovat žákům i rodičům své služby, je nutný tzv. individuální souhlas zákonných zástupců. Protože při jeho práci dochází také ke zpracování osobních údajů a osobních citlivých údajů žáků ve smyslu zákona č. 101/2002 Sb., rodiče podepisují také souhlas se zpracováním těchto dat.
Nejvíce času stráví školní speciální pedagog řešením školní neúspěšnosti žáků. S tím souvisí hledání příčin neúspěchu, navrhování podpůrných opatření včetně spolupráce s poradenskými pracovišti v okolí. Často jedná s rodiči těchto žáků, kdy hlavním tématem bývá nepřipravenost na vyučování. K takovým jednáním jsou zváni podle potřeby třídní učitelé, vyučující jednotlivých předmětů, výchovný poradce nebo preventista. O každém jednání jsou vedeny písemné zápisy, které se stávají součástí pedagogické dokumentace žáků.
Do popisu práce tohoto pracovníka patří také řešení neomluvené nebo nadměrné absence žáků, včetně tzv. skryté absence. Ve spolupráci s třídním učitelem hledá důvody, které vedou žáky k tomu, aby se neúčastnili vyučování. V případě potřeby konzultuje jednotlivé případy s pracovníky OSPODu, sociálními kurátory nebo Policií ČR.
Řešení nevhodného chování žáků
je také v kompetenci školního speciálního pedagoga včetně okamžité krizové intervence. Právě možnost okamžitého řešení mimořádné situace je velkým ulehčením pro učitelský sbor. Žák, který z jakéhokoli důvodu brání výuce či je indisponován, pokračuje ve vzdělávání mimo skupinu ostatních spolužáků. Jejich výuka je tedy narušena minimálně.
Výňatek z popisu práce speciálního pedagoga:
 
Spolupracuje s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.
 
Vede třídnické hodiny ve spolupráci s třídním učitelem.
 
Poskytuje úvodní poradenskou konzultaci dítěti, které ho samo vyhledá.
 
Poskytuje krizovou intervenci dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci.
 
Vytváří podmínky k maximálnímu využití potenciálu dítěte.
 
Provádí opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole.
 
Provádí anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole (vztah žáků k vyučovacím předmětům, výskyt sociálně nežádoucích jevů apod.) a konzultuje zjištěné údaje s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, a to při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření a průzkumů účastnili.
 
Informuje rodiče na třídních schůzkách či mimořádným písemným sdělením o výsledcích anonymních šetření a průzkumech.
Z výše uvedeného popisu práce je pochopitelné, že školní speciální pedagog nevykonává žádné nadstandardní práce, ale svou činností ulehčuje práci třídním učitelům i vedení školy. Z naší zkušenosti můžeme konstatovat, že
je styčnou osobou mezi zákonnými zástupci a vyučujícími nebo vedením školy.
Často působí také jako
prostředník mezi učitelem a žákem
v okamžiku, kdy žák cítí křivdu nebo nespravedlnost. Pro přívětivé klima ve škole je důležité takové situace rozebrat. Problémem může být časové vytížení učitelů. Vzniklé situace bývají rozebírány jak individuálně, tak na třídnických hodinách. Vyučující tak dostávají zpětnou vazbu na své hodiny i na to, zda žáci přijímají nastavení klasifikace.
V posledních třech školních letech zastřešuje individuální výchovné programy, a to jak po stránce administrativní, tak po stránce praktické. Organizuje jednotlivé schůzky žáků, rodičů a vyučujících, stará se o vedení záznamů z těchto schůzek i o další nezbytnou komunikaci.
Zprávu o své činnosti předkládá školní speciální pedagog každé pedagogické radě.
V ní upozorňuje na možná rizika a nebezpečí jak v oblasti vzdělávací, tak kázeňské.
A jak to bude dál?
Přestože působení školních poradenských pracovišť na školách je považováno za nový úspěšný trend v současném systému školství a školy po službách školních speciálních pedagogů a psychologů volají, není dořešeno jejich financování, a tedy pokračování jejich existence. Projekty financované z evropských strukturálních fondů z Operačního programu pro konkurenceschopnost a s finančním přispěním MŠMT bohužel skončily. Bylo jich postupně několik, které na sebe s různými přestávkami navazovaly. Pracovníci, kteří působí na školách, se mnohokrát ocitli v situacích, kdy jim končila pracovní smlouva a navazující byla v nedohlednu. Po školách zapojených do projektů kolovaly petice se žádostí o vyřešení návaznosti. Ti odborníci, kteří na školách působí od spuštění prvního projektu, žijí téměř deset let v pracovní nejistotě, zda po ukončení nějakého období budou moci svou práci vykonávat dále. Podobná situace se opět blíží.
Současný podpůrný programMŠMTkončí k 31. 12. 2015. Školy nevědí, zda a za jakých podmínek budou školní poradenská pracoviště existovat od 1. 1. 2015.
Někteří osvícení zřizovatelé proto hledají vlastní řešení, např. v rámci svých rozpočtů nebo zapojením do grantových výzev. Tak tomu ale není všude, zejména školy zřizované menšími obcemi toto štěstí nemají.