Ministerstvo pokračuje v metodické podpoře společného vzdělávání

Vydáno:

Ve snaze o co nejhladší implementaci společného vzdělávání dle stavu účinného k 1.9.2016 ministerstvo připravilo tzv. Informační balíček stručných metodických a výkladových textů, které se vážou k oblasti společného vzdělávání a ke změnám v organizaci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami od 1. září 2016.

Ministerstvo pokračuje v metodické podpoře společného vzdělávání
Mgr. et Mgr.
Dana
Prudíková,
Ph. D.,
náměstkyně ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
Informační balíček má za cíl zajistit základní informace pro rodiče, učitele, ředitele škol i zřizovatele k plynulému zavedení změn, které garantují pedagogickou, organizační i finanční podporu dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami jak v hlavním vzdělávacím proudu, tak ve školách nebo třídách samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Materiály se dotýkají některých otázek, které vyplynuly z návštěv konkrétních škol či jejich zřizovatelů v regionech, nebo z dotazů na informačních a vzdělávacích akcích, které pravidelně pořádáme. Materiály obsahují přehledného průvodce pro ředitele školy tak, aby i sami pedagogičtí pracovníci mohli informovat rodiče o změnách, které mohou jejich děti při organizaci vzdělávání očekávat. Materiál shrnuje doporučený postup ředitele školy, jak postupovat při realizaci společného vzdělávání, uvádí jednotlivé kroky, které je třeba učinit pro získání podpůrného opatření, a věnuje se také tomu, jaké od září nastanou rozdíly oproti současnému stavu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Jsou jimi zejména:
a)
Žáka se speciální vzdělávací potřebou podporujeme ve vzdělávání podle skutečných potřeb, není nezbytné jej tedy zařazovat do některé z diagnostických skupin.
b)
Podpora žáků integrovaných do běžných škol je na rozdíl od předchozího období zajištěna tak, aby školy dosahovaly na podporu vzdělávání těchto žáků v rozsahu, který byl dříve možný pouze pro žáky ve speciální škole.
c)
Zákon ponechává v odůvodněných případech možnost vzdělávat žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, s vážnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení a chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem ve speciálních školách, třídách (ZŠ), odděleních (konzervatoř) nebo skupinách (střední školy).
d)
Předpokládá se, že se vzhledem k posílení podpory vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách navýší počty žáků, kteří se mohou v těchto školách vzdělávat, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje.
Materiály z informačního balíčku se dále také věnují možnostem, které mají dosavadní školy praktické od 1.9.2016. Materiál shrnuje, že škola, potažmo její zřizovatel, musí v každém konkrétním případě zvažovat, zda bude vzhledem k výše uvedenému schopna dostát všem povinnostem, které se na školu v různých režimech - běžná škola, běžná škola se „speciální“ třídou, škola zřízená podle § 16 odst. 9 - vztahují. Ať už je to skladba žáků či pedagogického sboru, stanovení školského obvodu, nebo změna zřizovacích listin.
Velká diskuse se na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy vedla kolem způsobu úpravy školních vzdělávacích programů, aby byly uvedeny do souladu s upraveným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, který bude od 1. 9. 2016 účinný. Tomu se věnuje další pomůcka obsažená v informačním balíčku. Rozsah změn se bude lišit podle toho, zda byl ŠVP v souladu s RVP ZV nebo s Přílohou 2 RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP.
a)
Školy, které dosud vyučovaly podle ŠVP v souladu s RVP ZV (účinným od 1. 9. 2013), mají zapracovat změny do svých ŠVP do 1. 9. 2016. Přepracovat text ŠVP bude třeba zejména v části, která popisuje zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to zejména co do popisu pravidel a průběhu tvorby, realizace a vyhodnocení plánu pedagogické podpory (dále též „PLPP“) a individuálního vzdělávacího plánu (dále též „IVP“) žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (v souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb.) s využitím Metodiky pro nastavování podpůrných opatření k vytváření PLPP; více na http://www.nuv.cz/ bloky-titulka/zvyraznena-aktualita/t5.
Co do zapracování minimálních doporučených úrovní pro úpravy očekávaných výstupů vzdělávání žáků s LMP nově uvedené v RVP ZV do ŠVP si školy mohou vybrat dle svých preferencí (zejména pak dle skladby svých žáků) zapracování jedním z následujících způsobů:
-
rozpracují se do obsahů vzdělávacích oblastí ročníků přímo v ŠVP, nebo
-
v kapitole Charakteristika ŠVP škola popíše způsob, kterým využije minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů, nebo
-
uvedou se v kapitole Charakteristika ŠVP jen jako odkaz na RVP ZV.
V případě doporučení školského poradenského zařízení (dále též „ŠPZ“) k úpravě výstupů vzdělávání a vytvoření IVP u žáka s LMP (od 3. stupně podpory) vychází škola, která nemá rozpracované minimální ročníkové výstupy v ŠVP, při tvorbě IVP z doporučené minimální úrovně výstupů v upraveném RVP ZV s přihlédnutím ke speciálním vzdělávacím potřebám žáka a využívá přitom metodického průvodce www.rvp.cz/ pruvodce, ve kterém bude vypracována metodická podpora pro stanovení obsahů očekávaných výstupů pro každý ročník.
b)
Školy, které dosud vzdělávaly podle ŠVP vytvořeného na základě Přílohy č. 2 RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP, musí své ŠVP uvést do souladu s RVP ZV (účinným od 1. 9. 2016) nejpozději do 1. 9. 2018. Zásadní změna oproti úpravám ŠVP škol, které vzdělávaly podle RVP ZV, je v části Učební osnovy. ŠVP musí v souladu s RVP ZV (účinným od 1. 9. 2016) obsahovat rozpracované očekávané výstupy, včetně minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.
Informační balíček zahrnuje též metodické doporučení pro případy, kdy rodič nekoná v zájmu dítěte ve spojitosti se vzděláváním, informace o financování společného vzdělávání a o informačních a vzdělávacích seminářích pro ředitele škol a pro pedagogy. Obsahuje rovněž informace k akreditaci vzdělávacích programů zaměřených na témata Společného vzdělávání.
Texty uvedené v Informačním balíčku jsou výsledkem konzultací s odbornými asociacemi a též s Platformou pro společné vzdělávání Asociace krajů, Svazu měst a obcí a Sdružení místních samospráv. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je bude průběžně doplňovat v návaznosti na případné další podněty z praxe (ať už ze strany škol, zřizovatelů, či rodičů). Kompletní text Informačního balíčku je ke stažení na: www.msmt.cz/o-webu-msmt/spolecne-vzdelavani.
Cílem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je zajistit kontinuální fungování systému regionálního školství, k čemuž doufám přispějí i zpracované metodické pomůcky. Případné další podněty můžete směřovat na adresu spolecnevzdelavani@nuv.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání