Metoda dobrého startu - ucelený koncept přípravy na školu

Vydáno:

V době, kdy dítě dosáhne věku pěti až šesti let, stojí rodiče i učitelky mateřských škol před závažným rozhodnutím: je dítě skutečně zralé pro vstup do základní školy? Bude úspěšné? Většina dětí se do „velké“ školy těší. Metoda dobrého startu (MDS) nabízí cestu, jak je na tento významný krok v jejich životě dobře připravit.

Metoda dobrého startu - ucelený koncept přípravy na školu
Bc.
Petra
Filipiová,
učitelka ve speciální třídě pro děti s PAS, MŠ Strojařů, Chrudim
Většinu své dlouholeté pedagogické praxe pracuji s dětmi s běžnými i hlubšími poruchami vývoje. I tyto děti však chtějí být přijímané, chtějí poznávat nové věci, kamarádit se, hrát si, být oceňované a úspěšné. Metoda PhDr. Swierkoszové mě zaujala vedle propracované metodiky především individuálním přístupem k dítěti, respektem k potřebě dětí učit se hrou i možností učitelky uplatnit svou vlastní kreativitu. V roce 1999 jsem se zúčastnila výcvikového kurzu a s nadšením se pustila do práce. Dnes s úsměvem vzpomínám na první skupinu 12 dětí a jejich rodičů, která se scházela v odpoledních hodinách - již unavené děti povzbuzované k bezchybným výkonům svými rodiči, kteří mnohdy sami nezvládali rytmická a pohybová cvičení. Byla spousta legrace, ale občas tekly i slzičky.
Tuto náročnou a málo efektivní formu vedení skupiny jsem už nikdy nezopakovala. Spolupráci s rodiči však považuji za velmi důležitou. Již řadu let proto nabízím spolu s kolegyněmi, které v naší škole MDS také vedou, rodičům na začátku školního roku netradiční ukázkovou hodinu. Po krátké teoretické části se maminky a tátové stávají dětmi a sami projdou jednou z 25 lekcí MDS. Zájem je velký.
V posledních 10 letech pracuju se skupinou maximálně 12 předškolních dětí či dětí s odkladem školní docházky jednou týdně v době odpoledního odpočinku. Jedna lekce trvá 45 minut a má jasně danou strukturu. Zahájení vnímáme jako společenskou událost, kdy se děti vzájemně pozdraví, představí, mají možnost říci něco o sobě, o svých zážitcích, zájmech i starostech. Využívám ráda různé kontaktní hry, dotek považuju stejně jako autorka metody za základní psychickou potřebu, která je v dnešní moderní době často málo saturována. Hodně dětí zpočátku nedokáže nahlas zřetelně říci ani své jméno, mnohé opakují jen slova svých kamarádů, jsou nejisté ve svém projevu, mají strach veřejně projevit svůj názor. Je velmi uspokojující pozorovat v průběhu lekcí postupné uvolnění psychického napětí a vytváření zdravého sebevědomí dětí.
Vlastní práci uvádí lidová písnička. Audiokazetu, která je součástí souboru MDS, využívám pouze k úvodnímu poslechu. Při následujících činnostech pak doprovázím zpěv dětí hrou na piano, často jen zpíváme v tempu, které nám vyhovuje. Lidové písně často obsahují dnešním dětem již neznámá slova. Kdo je dudák, listonoš, husopaska, rarášek? Zde se opět otevírá prostor pro komunikaci, vyjádření vlastních názorů, postojů i emocí. Děti milují hry se slovy: hru na básníka, hádanky, opaky slov, zdrobněliny, významy stejně znějících slov, hláska na začátku atd. Nebylo zřejmě primárním cílem autorky MDS zajistit uchování našich krásných národních lidových písní pro příští generace, pro mě je to nicméně milý bonustéto metody.
V další části lekce se formou hry procvičuje zrakové a sluchové vnímání, představa tělesného schématu, prostorová orientace. Metodická příručka obsahuje řadu doporučení k činnostem, nechává však prostor pro vlastní iniciativu a tvořivost učitelky, která musí respektovat potřeby a možnosti dětí. Při pohybových cvičeních vstupují do hry další faktory - soustředění, dodržování pravidel, přesnost provedení. I to jsou osobnostní předpoklady pro úspěšnou práci ve škole.
Další dvě fáze propojují percepční vnímání s motorikou. Píseň se spojí s pohybem v často i složité rytmické hry a tanečky. Děti vyžadují jejich opakování, vzájemně se podporují a jsou nadšené z perfektního výkonu kolektivu, jehož jsou součástí. A pak je tu část pro „školáky“, psaní a kreslení do pracovních listů, a to za zpěvu písně. Je pro mě dojemné pozorovat snahu dětí, soustředění a následné sebehodnocení - podívej, tohle se mi povedlo, tohle moc ne. Loučíme se, každý byl v něčem úspěšný, každý někoho pochválil, každý se stal trochu lepším člověkem. Věřím, že se mým dětem bude dařit ve škole i v životě.
Jsem přesvědčena, že MDS je stále moderní a vysoce efektivní forma nejen prevence a redukce nerovnoměrného psychomotorického vývoje dětí, příprava dětí na úspěšný vstup do základní školy, ale i metoda, která formuje celou osobnost dítěte. V neposlední řadě umožňuje jeho důkladné poznání, je podkladem pro pedagogickou diagnostiku a následnou individuální práci. MDS jistě najde uplatnění v každé mateřské škole.

Související dokumenty

Pracovní situace

Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě