Metoda dobrého startu jako dobrý základ

Vydáno:

V naší mateřské škole praktikujeme metodu dobrého startu (MDS) již minimálně deset let. Přestože přicházejí nové trendy ve vzdělávání, přístup k dítěti se hodně individualizuje, MDS pro nás stále zůstává stejně důležitým metodickým materiálem při snaze o rozvoj a podporu předškolních dětí. Věříme, že dobrý start je pro děti to nejdůležitější.

Metoda dobrého startu jako dobrý základ
Bc.
Radana
Kempová,
zástupkyně ředitelky pro odloučené pracoviště MŠ Sněženka, Frýdek-Místek
Základem je absolvování kurzu MDS
Nově příchozí pedagogové do praxe naší školy automaticky absolvují kurz MDS u PhDr. Jany Swierkoszové, což je pro ně základ pro práci s touto metodou. Dalším důležitým aspektem je možnost vidět, jak ji používají kolegyně, jak na ni děti reagují, a mimo jiné také možnost sledovat její výsledky. V letošním roce probíhá výuka formou MDS v šesti třídách předškolních dětí, zpravidla jednou týdně. Možností pro konzultace o průběhu jejího vedení a předávání zkušeností mezi sebou navzájem mají tudíž pedagogové dostatek.
Osvědčila se nám práce učitelky se stále stejnou skupinou dětí. Nejideálnější je, když se jedná o učitelku, která je s dětmi ve třídě (ne tedy například o jedinou učitelku v celém zařízení, která MDS vede). Pokud zjistíme, že je zapotřebí se na některou oblast u dítěte více zaměřit, může se tomu daná učitelka věnovat individuálně i mimo lekci. Stejně tak, jak popisuje PhDr. Swierkoszová v metodice, se nám osvědčil počet osmi dětí ve skupině, nejvyšší počet je dvanáct.
Pro nás je pravidlem stanovení pevného dne v týdnu, kdy bude MDS probíhat. Děti se tak orientují nejen v denním, ale i v týdenním režimu a na tento den se vždy těší. Od počátku docházky do mateřské školy se každodenní součástí dne stává zpěv písní a hra. Proto je koncepce MDS pro děti přirozenou a nenásilnou formou „hry“, která v sobě skrývá velké množství podnětů k rozvoji psychomotoriky.
Při zahájení každé lekce je důležité pozitivní naladění pedagoga, který dokáže dát všem dětem pocit úspěchu. Hodina tak dostane spád a všechna cvičení na sebe krásně navazují. S každou písní dochází u dětí k rozvoji a posílení jazykových kompetencí a komunikativních dovedností. Pedagog má možnost pracovat s fantazií dětí a také odhalit osobnostní rysy dítěte - například jestli je snaživé, prosazuje se, nebo je spíše tiché, pozoruje, zkoumá, vnímá okolí - a s těmito se naučit pracovat.
Úvodní nastartování podporuje pohybové cvičení, které je pro některé uvolněním, ale také náročnou činností. Jde třeba o seberealizaci a rozvoj představ a fantazie při pohybovém ztvárnění písně jakožto významu jejích slov nebo sladění rytmu a pohybu. Možná je také práce ve dvojicích. K rozvoji rytmického cítění, propojení zpěvu a pohybu dochází také při práci s polštářky, při níž má každé dítě dva k dispozici. Tato část je důležitá pro rozvoj základů čtenářské gramotnosti, rozvoj rytmu a tempa řeči, správnou výslovnost.
Při aplikaci grafického vzoru na tabuli a ve vzduchu je důležitým průvodcem učitelka. Dále pak děti pracují samy v pracovních sešitech. Zde se již rozvíjí jejich samostatnost, učitelka pouze usměrňuje a pozoruje. Vedlejším aspektem je vytvoření představy o tom, že ve škole již část výuky vede učitelka a v určité chvíli děti pracují samostatně a do sešitu.
Metodika se nám jeví jako dobře zpracovaná, pedagogové ji využívají ke každé lekci. Zároveň však mají prostor v oblasti vytvoření modelové situace, mohou se zaměřit na prvky, kde se děti potřebují více rozvíjet - například ve tvoření rýmu, v procvičování výslovnosti, prostorové orientace, přirovnání, rozvoji fantazie a představivosti. Pedagog, který má již zkušenosti s vedením MDS, dokáže správně diagnostikovat potřeby určité skupinky dětí a na rozvoj jejich schopností a dovedností se zaměřit.
MDS je pro předškolní děti prestižní záležitostí. Vážnost jí dodává fakt, že je jen pro děti, které půjdou do školy. Každá lekce u nich svým obsahem a uspořádáním navozuje pocit výjimečnosti. Kromě bezděčného upevňování morálních vlastností, získávání a zdokonalování nejrůznějších dovedností jim přináší pocit úspěchu a radosti. Pro děti je to příležitost zapojit se dle vlastních možností. V průběhu školního roku pozorujeme, jak se postupně stávají samostatnějšími a odvážnějšími. Na konci lekce se vyjadřují ke svým výkonům, pocitům a je milé pozorovat rozzářené tváře a poslouchat, jak bez obav hodnotí, co se jim povedlo či nepovedlo, a to nás těší.

Související dokumenty

Pracovní situace

Povinné předškolní vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Poradna: Úplata za předškolní vzdělávání v době uzavření MŠ
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Odpovědnost mateřských škol po 1. 6. 2020

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě