Linka bezpečí není pouze telefon a sluchátko

Vydáno:

Téměř všichni si při představě Linky bezpečí vybavíme místnost, kde zvoní telefony a konzultanti mají na uších sluchátka. Málokdo však tuší, že Linka bezpečí poskytuje své služby také přes internet. E-mailová poradna a chat nabízejí vedle telefonu klientům další komunikační kanály, přes které mohou děti probírat své problémy. Na Linku bezpečí se tak mohou obrátit i děti a dospívající s poruchami sluchu a řeči, ti, kteří mají obavu z mluveného projevu, či ti, kteří jsou v zahraničí a na českou Linku bezpečí by se nedovolali. Jak Linka bezpečí přes e-mail a chat funguje, jsme se zeptali vedoucí on-line služeb Mgr. Kateřiny Liškové.

Linka bezpečí není pouze telefon a sluchátko
Mgr.
Kateřina
Lišková
 
vedoucí online služby Linky bezpečí
Můžete nám stručně přiblížit, jak probíhá komunikace s dítětem přes e-mail?
Dítě může e-mailovou poradnu kontaktovat přes e-mailovou adresu
pomoc@linkabezpeci.cz
nebo přímo přes formulář na stránkách www.linkabezpeci.cz. Po přijetí dotazu zasíláme klientovi hlášku, že jsme dotaz obdrželi a že mu odpovíme do tří pracovních dnů. Pro případ, že by potřeboval pomoc rychleji, posíláme mu také odkaz na telefonickou Linku bezpečí a chat. Dítě se může obracet na e-mailovou poradnu opakovaně, nemusí uvádět žádné osobní údaje, pouze e-mailovou adresu, na kterou chce obdržet odpověď na svůj dotaz. E-mail pak předávám ke zpracování některé z našich poradkyň. Klientům nabízíme vedle pochopení a přijetí také různé varianty řešení jeho situace. Výběr necháváme na klientovi. Držíme pravidlo, že každou odpověď vidí dva páry očí. Když mi tedy poradkyně zpracovanou odpověď pošle, podívám se na ni a po její kontrole a případném doplnění ji zasílám klientovi.
Kdo v e-mailové poradně pracuje?
V e-mailové poradně pracuje aktuálně 11 poradkyň (sociální pracovnice, psycholožky a lékařka) z řad současných i bývalých konzultantek Linky bezpečí, které navíc absolvovaly výcvik v internetovém poradenství.
Čím je e-mailová poradna jiná, výjimečná?
U e-mailové poradny funguje to, čemu říkáme „deníkový efekt“. Dítě si už v průběhu psaní svého dotazu svou situaci strukturuje, a to mu přináší určitou úlevu. Deník si píšeme proto, abychom se lidově řečeno „vypsali“. Dotazy od dětí často končí větou, že jsou rády, že mohly své trápení někomu napsat a poslat. I kdybychom jim neodpověděli, ulevilo se jim. E-maily jsou výhodné pro děti, pro něž je komunikace s někým obtížná, nezvládají rychle reagovat, stydí se apod. Na e-mail mají tolik času, kolik si ho samy udělají. K odpovědi se mohou opakovaně vrátit, stále tak mají k dispozici potřebné informace.
V e-mailové poradně řešíme oproti telefonům mnohem častěji problematické rodinné vztahy a syndrom CAN (týrání a zneužívání). V mnohých případech je pro děti zřejmě snadnější o bolestných tématech psát než mluvit. Často se podaří je motivovat, aby o všem začaly mluvit, takže jsme pro ně takový odrazový můstek.
A jak to probíhá na chatu?
Rozhovor s dítětem se odehrává v chatovací místnosti, kde je v danou chvíli pouze náš konzultant a klient. Nikdo další z venku se tam v okamžiku jejich komunikace nedostane. Na chat se klienti mohou přihlásit přes webové stránky www.linkabezpeci.cz či přes rozhraní x-chatu. V provozu je každý den od 15 do 19 hodin a o víkendech od 9 do 13 hodin. Konkrétnímu klientovi se v průběhu jednoho dne můžeme věnovat nejdéle 90 minut. Rozdíl oproti telefonu je v tom, že písemný kontakt je výrazně pomalejší (co se stihne v telefonu říct za deset minut, po chatu trvá i 1 hodinu). Nelze pracovat s projevy hlasu. Prožívané emoce jsou klienty naznačovány pomocí emotikonů. Práce proto vyžaduje vysoce vyvinutou schopnost empatie a adekvátního písemného projevu.
Co témata hovorů na chatu? Liší se nějak?
Na chatu Linky bezpečí se nejčastěji potkáváme s těžkými tématy, jako jsou zneužívání, sebevražedné myšlenky nebo sebepoškozování. Myslíme si, že právě chat vnímají děti oproti telefonům jako bezpečnější (anonymnější), proto si zde mnohem častěji dovolí otevřít svá největší tajemství. Ovšem zůstává jim volba, že i prostřednictvím e-mailu či chatu si mohou říct o pomoc tím, že nám o sobě sdělí osobní údaje. Následně je zprostředkována odborná pomoc u jiné organizace nebo instituce.
Potřebuji se zeptat ještě na sociální sítě. Je Linka bezpečí na Facebooku?
Ano, máme i facebookový profil. Najdete nás na www.facebook.com/Linkabezpeci. Pokud nás označíte jako „to se mi líbí“, můžete se dozvídat o Lince bezpečí nejnovější informace.

Související dokumenty