KURIKULUM G je jedním z Individuálních projektů národních M·MT, který v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost realizuje od roku 2009 Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP, od 1. 7. 2011 divize Národního ústavu pro vzdělávání). V letošním roce bude projekt ukončen a hlavní výsledky a výstupy budou představeny na závěrečné národní konferenci.
KURIKULUM G – Podpora učitelů gymnázií
Mgr.
Zdeňka
Švecová
manažerka projektu KURIKULUM G, Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP
PROČ BYL TAKOVÝ PROJEKT POTŘEBA?
Projekt zahájil svou činnost v době, kdy gymnázia dokončovala své školní vzdělávací programy (ŠVP), tedy v období, které pro mnoho škol nebylo jednoduché. Příprava ŠVP byla pro řadu učitelů časově i obsahově náročná, část pedagogů kvůli nedostatečné informovanosti podstatu reformy nepřijala a nerozuměla tomu, proč je potřeba vytvářet nové programy – navíc bez zajištění odpovídajících finančních podmínek. V této situaci bylo hlavní cílem projektu podpořit gymnaziální učitele a koordinátory ŠVP na gymnáziích a usnadnit jim přechod k realizaci nových vzdělávacích programů.
Projektový tým měl za úkol připravit, ověřit a nabízet učitelům takové aktivity a služby, při kterých by získali kompetence potřebné pro kvalitní realizaci ŠVP. Prostřednictvím nabízených aktivit se projekt snažil vytvářet příležitosti k profesnímu rozvoji učitelů, jejich vzájemnému setkávání a výměně zkušeností, upevňování či formování nových vazeb mezi školami.
Vedle zajištění metodické podpory učitelů a poradenských a konzultačních služeb bylo velmi důležitým úkolem projektu vyhodnotit úspěšnost zavádění kurikulární reformy na gymnáziích. Proto byl realizován rozsáhlý výzkum Kvalitní škola, který hledal odpovědi na otázky, jak učitelé na gymnáziích kurikulární reformu hodnotí, jaké faktory tvorbu ŠVP ovlivnily či jak se reforma promítá do života ve škole i ve třídě. Na výzkumu Kvalitní škola spolupracoval VÚP s Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
O JAKÉ AKTIVITY MĚLI UČITELÉ NEJVĚTŠÍ ZÁJEM?
Učitelé gymnázií využívali hojně nabídky vzdělávacích aktivit, při kterých se mohli osobně setkat s kolegy z ostatních škol, vzájemně si vyměňovali zkušenosti, osvědčené materiály a postupy a získali také aktuální informace ke školské problematice. Mezi takové aktivity patřily například oborové semináře, vzájemné návštěvy koordinátorů ŠVP na hostitelských školách či regionální konference.
Velký zájem byl rovněž o aktivity, které ve školním prostředí nebyly dosud příliš využívány a cestu mezi učitele teprve hledaly. Mezi takové aktivity projektu patřilo koučování. Koučování je forma osobního rozvoje jedince, při které kouč pomáhá klientovi hledat východiska ze situací, které klient považuje za problematické a chtěl by je změnit. Službu využívali zejména koordinátoři ŠVP a vedoucí pracovníci gymnázií, kteří chtěli zdokonalit své dovednosti při vedení lidí, zlepšit způsob komunikace s kolegy či nadřízenými, osvojit si nové metody práce nebo se potřebovali naučit lépe organizovat svůj čas a práci.
Řada z nich po absolvování pětiměsíčního cyklu konzultací, které probíhaly především po Skypu, oceňovala, že koučování jim pomohlo obnovit či posílit jejich motivaci k práci a umožnilo jim na chvíli se zastavit a podívat se na problémy z nadhledu. Určitě také ocenili, že službu, která je obvykle finančně nákladná, mohli v projektu, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem České republiky, využít bezplatně.
Populární nejen mezi učiteli z gymnázií byly a jsou také
virtuální hospitace. Ty umožňují učitelům sledovat prostřednictvím internetu, konkrétně na Metodickém portálu
www.rvp.cz, videozáznamy vyučovacích hodin z gymnázií a diskutovat o nich online s dalšími návštěvníky a s odborníky na vzdělávání.
Virtuální hospitace kromě záznamu vyučovací hodiny sestávají z písemné autoevaluace hodiny a především pak z odborné analýzy, kterou po zhlédnutí videozáznamu připravuje oborový didaktik z vysoké školy. Mezi experty, kteří hodiny analyzovali, byly především vysokoškolští pedagogové s bohatými zkušenosti s profesní přípravou budoucích učitelů.
Sledování záznamů vyučovacích hodin umožňuje pozorovateli nejen získat inspiraci a zjistit, jak učí kolegové na jiných školách, ale také porovnat si svůj styl práce s prací kolegy a přemýšlet o efektivitě vlastní výuky. Následné online diskuze pak mohou přispět k hlubšímu porozumění vyučování, umožnit učitelům sdílet zkušenosti či získat od odborníků a kolegů odpovědi na nejrůznější otázky, týkající se výuky.
Pro realizační tým projektu bylo v souvislosti s virtuálními hospitacemi velmi pozitivní, že učitelé z gymnázií našli odvahu předstoupit před kamery a umožnili ostatním kolegům nahlédnout do své výuky, a to s vědomím, že na internetu si záznam jejich hodiny bude moci pustit kdokoliv. Velmi kladně lze hodnotit také spolupráci s experty z vysokých škol, díky nimž s těmito videozáznamy pracuje několik fakult připravujících budoucí učitele.
O tom, zda projekt byl smysluplný a nabízené aktivity pro učitele přínosné, vypovídá nejen stále se zvyšující zájem učitelů o vzdělávací nabídku projektu, ale především hodnocení samotných učitelů v průběhu a po skončení jednotlivých setkání. Většina z nich uvádí, že by podobné služby a metodickou podporu uvítali i v budoucnu.
Cílem projektu bylo zprostředkovat informace o výstupech aktivit co nejširší skupině gymnaziálních učitelů, proto jsou všechny materiály a publikace umístěny na Metodickém portálu
www.rvp.cz, kde budou přístupné i po skončení projektu.