Když se škole daří

Vydáno:

Specializovaných základních škol pro žáky se specifickými poruchami učení není v České republice mnoho. V posledních letech jich navíc ještě ubývá. Základní škola profesora Zdeňka Matějčka je ale trochu „jiná káva". Má se k světu, rok od roku rozšiřuje své aktivity a nabízí vzdělávání stále širšímu spektru žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výčet činností školy, zaujetí učitelů i množství projektů, na nichž se škola podílí, jsou ohromné. Čím to, že se škole tak daří? Odpověď je třeba hledat u paní ředitelky - PhDr. Hany Ajmové. Ta stála před více než dvaceti lety za vznikem školy. Už tehdy svým elánem a zapálením pro myšlenku školy nakazila mnoho zkušených učitelů i dalších odborníků ve svém okolí. A nadšení i ochota dále školu rozvíjet ve prospěch dětí i dospívajících ji neopustily ani po desítkách let. O aktivitách školy, její minulosti, současnosti i budoucnosti jsme si s ní povídali na sklonku školního roku 2014/2015.

Když se škole daří
PhDr.
Hana
Ajmová,
ředitelka ZŠ profesora Zdeňka Matějčka, Most
ZŠ profesora Zdeňka Matějčka vznikla před více než dvaceti lety, nabízí se tedy otázka: Jak to všechno začalo?
Před více než dvaceti lety jsem byla učitelkou v dyslektické třídě jedné běžné základní školy v Mostě. Dnes se tomu říká skupinová integrace. Přestože byla ředitelka milá, osvícená, s aprobací matematika a fyzika, necítila jsem se ve své práci podporována. Nikoho nezajímalo, co a proč ve třídě dělám. Nejdůležitější bylo, abych nebyla se svými malými dětmi v době jejich nemoci doma. Neměla jsem přístup k odborné literatuře, neměla jsem možnost sdílet své poznatky o zvláštnostech a problémech svých žáků. Cítila jsem, že mi naprosto chybí komunita lidí, kteří mají společný zájem. Přestože byla moje třída umístěna uprostřed školy, byla jsem ještě s kolegyní z druhé dyslektické třídy naprosto oddělena od kolektivu učitelů, bez zájmu o nás, naše problémy a bez jakékoli opory. Směla jsem pouze jednou za měsíc vyjíždět na semináře pana profesora Matějčka, který měl tehdy ještě v rámci logopedické společnosti pravidelné středeční přednášky.
Čím tě pan profesor zaujal?
Jeho přednášky pro mě byly zdrojem síly na další měsíc. Jemu jsem se svěřila se svou nespokojeností a s nápadem vybudovat školu, která všechny uvedené nedostatky odstraní a předejde stejným problémům u dalších učitelů na běžných základních školách. Svěřila jsem se mu s vizí školy, která bude podpůrným centrem pro budoucí nezadržitelný proces integrace–inkluze. Pan profesor Matějček mne velmi podpořil a povzbuzoval v mé budoucí práci.
Co bylo dál?
V důsledku kritiky stávajícího stavu na dané škole jsem musela školu opustit. Do dyslektické třídy přijali nekvalifikovanou učitelku a já jsem si našla práci ve zvláštní škole. Zde jsem si ověřila, jak může taková škola, kde jsou všichni odborníci, mají znalosti, vědomosti a dovednosti, pomoci. Vůbec neříkám, že vzdělávat tyto žáky lze pouze v konkrétní specializované škole. Navíc by všechny žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tyto školy nepobraly, ale budeme-li tyto žáky vzdělávat v běžných základních školách, musejí mít jejich učitelky konkrétní podporu a pomoc právě v odborných a podpůrných pracovištích, ve která se mohou např. transformovat i některé současné školy praktické. Ukázkou takové praxe je právě naše škola, která byla původně zřízená pro žáky se specifickými poruchami učení a specifickými poruchami chování.
Pokračovala jsi ve spolupráci s panem profesorem Matějčkem?
Jak jsem již v úvodu řekla, s panem profesorem Zdeňkem Matějčkem jsem spolupracovala velmi intenzivně. Podporoval mě především laskavým slovem, radou a velkým obdivem toho, s jakou energií se vrhám do jednání s úředníky magistrátu a ministerstva školství. Od prvního roku naší existence ve školním roce 1993/1994 k nám začal do Mostu pravidelně dojíždět na velmi milé a povznášející přednášky.
A kteří další odborníci zanechali stopu u vás ve škole?
Vzhledem k tomu, že vznikla ve své podstatě skutečně exkluzivní škola, kdy jsme v České republice předběhli dobu nejméně o 15 až 20 let, měli jsme tu čest setkávat se s vynikajícími odborníky a zvát je do naší školy. Prvním z nich byl doktor Václav Mrštík, který u nás přednášel už ve školním roce 1993/1994. Celé roky máme akreditaci MŠMT jako vzdělávací pracoviště a pořádáme nikoli pravidelné, ale mimořádné přednášky na různá témata vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Ze zahraničních odborníků je nejvýznamnější přítelkyní naší školy profesorka Marta Bogdanowicz z Polska, která byla v 90. letech prezidentkou Evropské dyslektické společnosti a přijala naši školu za mimořádného člena této společnosti, což je nám velkou ctí. Dále se o naši školu zajímala společnost Dyslexia International v čele s paní Judith Sanson, která mne pozvala v roce 2010 na první světový kongres této organizace v Paříži. Tady byl prezentován celý film o naší škole. V letošním roce jsem byla pozvána na druhý světový kongres do Rio de Janeira. S těmito organizacemi je pak spojeno mnoho kontaktů s dalšími evropskými, ale i světovými odborníky. Lze říci, že přítelem naší školy je i doktor Gavin Reid, který má velmi podobnou školu v Edinburghu, jezdí po celém světě jako odborník na problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zakládá poradenská centra. Z našich odborníků zanechal v naší škole významnou stopu vedle pana profesora Matějčka pan doktor Jaroslav Šturma, který je dodneška naší významnou duchovní posilou, na což jsme velmi pyšní. Další z řady významných jmen jsou doktor Václav Mertin, docentka Olga Zelinková, docentka Vanda Hájková a další. Všechny bych ani nevyjmenovala a nechci na někoho zapomenout. Za všechny kontakty s nimi jsem velmi vděčná.
V čem je vaše škola výjimečná? Učení je samozřejmě důležité, ale vy toho děláte, pokud vím, mnohem více.
Jak už jsem v úvodu řekla, založením školy jsem předběhla dobu o 20 let. To je ta výjimečnost. Jde o koncepci a vizi školy, která nejenom vzdělává svých 200 žáků, kteří nemohli být z různých důvodů integrováni ve svých školách (např. spádová škola neuměla integrovat, rodiče si to nepřáli, odborníci doporučovali specializovanou školu), ale především poskytuje podporu a ukázku cesty, jak pečovat o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, o jeho rodinu, o učitelky. Jde o budování týmu ve škole, kde je vzděláváno toto dítě, o tvorbu „duše“ pracoviště, ve kterém bude všem dobře.
Jak žáci a rodiče reagují?
Velmi rychle se ukázalo, že tito žáci mají velkou schopnost empatie a velmi dobře přijímají mezi sebe děti s dalším postižením, ať už tělesným, smyslovým, nebo s psychiatrickými diagnózami. Stejně jako se vyvíjí vše kolem nás, také naše škola tento vývoj přijala za svůj a dnes máme ve škole pestrou škálu dětí s různými diagnózami. V současné době škola velmi účinně pomáhá všem vřazeným dětem a dobře prosperuje. Vyučujeme podle RVP ZV jako v běžné základní škole. O školu je velký zájem ze strany rodičů, zdaleka nemůžeme uspokojit poptávku.
Měli jste hodně projektů, mnohé i mezinárodní. Co je podle tebe jejich hlavním přínosem?
Účast ve všech projektech byla vždy pro všechny žáky, učitele a jejich rodiče důležitá. Do projektů vstupujeme především s Pedagogickou fakultou UK Praha. V minulých letech u nás třeba probíhala praxe pro studenty doktorandského studia z třetích zemí. Bylo to např. v rámci projektu „Erasmus Mundus“. Naši školu opakovaně navštěvovali pod vedením docentky Černé a současné děkanky PedF UK Praha docentky Radky Wildové studenti z Indie, Nového Zélandu, Bhútánu, Austrálie, Japonska atd. Každou nabídku podobného projektu velmi vítáme, protože je to vždy obohacením a naplněním naší koncepce. Chceme být „laboratoří“, kde bychom si ověřovali nejnovější poznatky a především přínos pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
A další aktivity?
Mimořádné aktivity probíhají celé roky i v rámci DYS-centra Most. Všechny nadstandardní činnosti mimo vyučování jsou pořádány DYS-centrem, které funguje při naší škole. V posledních deseti letech (také to je mimořádné, že právě tak dlouho) u nás probíhá Hravé čtení s babičkami a dědečky. Jde o aktivitu seniorů (bývalých učitelek z Mostu a jednoho dědečka našeho žáka), kteří čtou s našimi dětmi pravidelně každé pondělí. Klub Čteme s babičkou a dědečkem jsme nominovali na cenu SENIOR ROKU 2013 v kategorii Nejlepší senzační klub seniorů – NADACE CHARTY 77 a získali jsme 2. místo! Zároveň jsme při této příležitosti nafotili a vydali kalendář s fotografiemi babiček, dědečků a dětí při čtení. S našimi dětmi čtou již mnoho let i studentky středních škol z Mostu.
A jaké jsou nejčerstvější novinky ze školy? Vím, že každý rok s něčím přijdete, něco inovujete. Do čeho jste se vrhli letos?
Myslím si, že vrcholnou akcí každého roku je pořádání jarní konference pod záštitou České společnosti „Dyslexie“. Vždy zveme jednoho významného odborníka, věnujeme se konkrétnímu tématu a zároveň probíhají ukázkové hodiny se zaměřením na aktuální problematiku, např. využití metody CLIL, Feuersteinovo instrumentální obohacení ve výuce, rodič jako učitel, využití tabletů ve výuce, optimální spolupráce asistenta pedagoga s učitelem atd. V loňském roce profesor Štech seznámil posluchače s výsledky své patnáctileté výzkumné práce. V přednášce analyzoval jednak zkušenosti týkající se chování rodičů ve vztahu ke škole, jednak problémy související s prací učitelů. Letos byl hostem této konference MUDr. Michal Považan, primář dětského oddělení Psychiatrické nemocnice v Bohnicích, jenž se věnoval tématu dětí s ADHD, což je v populaci nesmírně častá diagnóza, která má velmi různorodý obraz. Vždy je zapotřebí tyto děti a jejich rodiče velmi podporovat. Při nedostatečné saturaci potřeb dětí se často objevují vážné problémy v jejich vzdělávání a problémy v celých třídních kolektivech.
Co je v současné době vaší prioritou?
V současné době jsou naším největším zájmem děti s Aspergerovým syndromem. Ve škole nám těchto dětí velmi přibývá, takže jim musíme přizpůsobit celý systém práce, což se týká všech zaměstnanců školy (od uklízečky přes všechny technicko-hospodářské pracovníky, učitelky, vychovatelky, asistentky až po školníka). Jedině takto spolupracující tým může být v práci s těmito dětmi úspěšný. Naše běžné školy je zatím umí integrovat nejméně. Problémy činí také žáci s dalšími duševními poruchami, kterých navíc v populaci přibývá. Novinkou v naší škole je klub Tygřík, do kterého docházejí za svými aktivitami děti s Aspergerovým syndromem se svými rodiči nejen z naší školy, ale i z ostatních běžných škol v regionu.
Ve škole hodně hovoříte o inkluzi, snažíte se tento trend hodně propagovat. Není to trochu paradox, když jste školou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Tito žáci jdou vlastně díky škole trochu mimo hlavní vzdělávací proud.
Jak říká Evžen Klouček, paradox není primitivní opak vysloveného, ale jen opak významu vysloveného, který mu člověk přisuzuje. Aby mohla být inkluze v běžné škole skutečně inkluzí, musí být respektována svobodná volba rodiče při vzdělávání jeho dítěte, nesmí o tom svévolně rozhodovat stát. Dále bude inkluze inkluzí, když budeme ve školách uplatňovat princip možnosti sdílení a spolupráce. Zabývám-li se druhou částí otázky, naše děti mohou být mimo hlavní vzdělávací proud pouze na přechodnou dobu. Ty, které k nám docházejí celých devět let, i tak nejsou mimo hlavní vzdělávací proud. S běžnou školou máme společnou školní jídelnu, tělocvičnu, školní hřiště. Účastníme se soutěží, odpoledních aktivit se školními družinami i školními kluby běžných škol. V minulém roce jsme se účastnili zahraniční školy v přírodě ve Švédsku, kdy jsme doplňovali běžnou základní školu, která měla dvě třetiny žáků z celkového počtu, my jsme byli jednou třetinou. Byly to podmínky k úžasně inkluzivní spolupráci. Bohužel moje představa nevyšla. Paní učitelka zběžné základní školy můj návrh na prolnutí našich žáků odmítla se slovy „s takovými nechci mít nic společného“. Přesto škola v přírodě proběhla úspěšně, děti se skutečně prolnuly i bez dotyčné učitelky a já měla pouze velký šrám na duši a obavy, jak s takovými učitelkami půjde realizovat budoucí inkluze...
Proč myslíš, že má v dnešní době stále smysl vést školu, jako je ta vaše?
Má to velký význam. Jsem optimista, i když ne bláznivý snílek. Jsme školou dobré praxe a pro naše budoucí inkluzivní školství bude velmi prospěšné, když budeme v omezené míře v jednotlivých regionech následováni. Pedagogické fakulty a jejich studenti potřebují velmi nutně místa, kde se intenzivně setkají s problémy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a zároveň s dovedností problémy řešit.
Za co rodiče a žáci nejvíce oceňují vaše učitele a školu?
Především za poskytnutí podpory a pochopení. Jistěže v průběhu času vadí některým rodičům naše důslednost, snaha dosáhnout u jejich dětí maximálních výsledků a maximálně využít jejich potenciál, ale převážná většina je velmi spokojena, a proto u nás nechtějí zůstat pouze na přechodnou dobu. Škola zcela naplňuje název našeho vzdělávacího programu „Škola jako rodina“ a také úsloví „Všechny děti jsou všech“, což přináší dětem velké bohatství. Škola je zároveň velmi otevřená rodičovské i odborné veřejnosti.
Co bys škole i jejím žáků, učitelům, rodičům i sama sobě popřála do budoucna?
Rozumné lidi, kteří nemaskují zájem o vlastní prospěch zájmem o obecné blaho.
Rozhovor vedla PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D.

Související dokumenty