Řízení školy online
Aplikace pro řízení školy

30denní zkušební přístup ZDARMA

Registrace

Online časopis

Jak pracovat se zárodky šikany ve škole, minimalizovat ji a současně posilovat sebeúctu a odvahu žáků se šikaně postavit

Datum: Autor/autoři: Dominika Adamová Rubrika: Prevence

Hledání a vymezování si svého místa v kolektivu, ve třídě je pro žáky běžnou věcí. To, že ne všichni při tom jednají férově, s respektem k ostatním, také. Někteří k oslabení pozice svých soků používají pomlouvání či zesměšňování, kterými se snaží vybraného žáka dostat na okraj kolektivu, vyřadit jej ze hry o třídní „místo na slunci“. Jiní se takto chovají k žákům, kteří již na okraji jsou, např. pro svoji jinakost. Proces známe z přírody – není to nic výjimečného. Zákon smečky říká, že slabost a odlišnost dráždí: vyvolává ostrakizaci, tedy vytlačuje oslabené na okraj, vyřazuje odlišného jedince z kolektivu. Tomuto přirozenému chování ani ve škole nezabráníme, nicméně můžeme předcházet tomu, aby se z ostrakizmu plně vyvinula šikana. Musíme ale preventivně a opakovaně pracovat se všemi třemi skupinami zaangažovanými v tomto procesu – s agresory, oběťmi i přihlížejícími.

Pro zobrazení článku z archivu časopisu je třeba se přihlásit (vpravo nahoře) nebo si zakoupit další licenci.

Vážený uživateli Řízení školy online,
rádi bychom Vám tento obsah zobrazili. Prosíme, přihlaste se.
Pokud jste již přihlášen, je nutné si zakoupit ještě další licenci. Naši nabídku v přehledné tabulce naleznete zde.

V případě jakýchkoliv dotazů, prosíme, neváhejte kontaktovat naše kolegy na hotline: 246 040 111.
Děkujeme.



Diskuse - Počet příspěvků: 0