Internetové nakupování

Vydáno:

V minulých číslech byl na těchto stránkách v různých souvislostech prezentován projekt finančního vzdělávání pro žáky základních škol nesoucí název Rozumíme penězům. Čtenáři se mohli seznámit s uceleným systémem deseti lekcí, jejichž názvy korespondují s konkrétními životními situacemi a rámují výuku k finanční gramotnosti.

Internetové nakupování
Mgr.
Lukáš
Istenčin
lektor projektu Rozumíme penězům Projekt je realizován díky finanční podpoře ESF.
Žáci se prostřednictvím řešení modelových situací seznamují nejen s konkrétními finančními produkty a službami, ale také se základními principy finančně zodpovědného chování. Snahou autorů projektu
Rozumíme penězům
je, aby
finanční vzdělávání mělo aktuální podobu
a v těchto dnech tedy dodatečně, v reakci na současné trendy v oblasti nakupování, nabízí zapojeným školám
novou lekci věnující se problematice internetového nakupování.
Internetové nakupování je spojeno s řadou výhod. Můžeme nakupovat z pohodlí našeho domova, šetříme svůj čas a ve většině případů i své peníze. Na pracovní ploše našeho počítače můžeme srovnávat nabídky různých obchodů, jejichž kamenné pobočky mohou být v reálném světě stovky kilometrů vzdálené. Nakupování přes internet ale přináší také
rizika, před kterými bychom měli žáky varovat. Některá z rizik přitom souvisí specificky s nakupováním (nakupujeme zboží, které nemůžeme vyzkoušet a často od neznámého obchodníka atd.), jiná obecně s problematikou bezpečnosti na internetu (prostřednictvím klávesnice zadáváme do počítače své osobní identifikační údaje a přitom nevíme, zda je náš počítač chráněn před škodlivými programy, které je mohou zneužít atd.).
Názory na výhodnost/nevýhodnost internetového nakupování se mohou lišit a internetové nakupování tak má své příznivce i odpůrce. Přesto jsou však určitá fakta a čísla, která dokládají, že nakupování pře internet je fenoménem dneška a že zdaleka ještě nevyčerpalo svůj potenciál.
Na konci roku 2006 bylo na českém webu asi 3 100 funkčních e-shopů. V polovině roku 2009 se už hovořilo o cca 10 000 funkčních e-shopech a předpovídalo se další zvyšování jejich počtu. V dnešní době se běžně hovoří o „desítkách tisíc“ funkčních internetových obchodů s tím, že aktuální číslo vyjadřující jejich počet zatím k dispozici není. Roste nejen počet internetových obchodů, ale i jejich obrat. Podle údajů APEK (Asociace pro elektronickou komerci) za rok 2010 Češi na internetu utratili 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009.
S problematikou internetového nakupování se žáci seznamují z různých úhlů pohledu a v různých rovinách. Věnují se
spotřebitelským právům
; seznamují se s
pravidly bezpečného používání internetu
a konkrétními
finančními produkty a službami.
Přemýšlí nad
dalším vývojem
různých forem nakupování.
Konkrétně tedy řeší např.
právo zákazníka na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření
(od převzetí zboží). Díky médiím už je možnost vrátit tímto způsobem zboží zakoupené na internetu v povědomí některých dětí, novou informací bývá skutečnost, že prodejce je vám povinen vrátit peníze do 30 dnů bez jakýchkoli sankcí.
Bezpečnost při práci na počítači je ve školách v poslední době často diskutována.
Přesto je pro žáky překvapením, když zjistí, že na internetu je k dispozici celá řada tzv. špionážních programů, které dokážou zaznamenat jejich přihlašovací jména a hesla. Na internetových stránkách www.stahuj.cz jsou zdarma nabízeny v sekci s názvem
Rodičovská kontrola
. Název sekce už sám o sobě vysvětluje, proč takové programy vznikají. Zda jsou takovéto programy uživatelem odhalitelné mohou žáci ověřit na stránkách
www.eset.cz. Jediným kliknutím si zde ověří zabezpečení svého počítače pomocí on-line scanneru.
Nabídka různých finančních produktů a služeb se neustále rozšiřuje a jednou z dovedností, kterou žáci získají, je platba platební kartou na internetu. Jedná se pohodlný a rychlý způsob platby, který je při dodržování určitých pravidel i způsobem bezpečným. Konkrétní doporučení a pravidla vychází např. ze skutečnosti, že při platbě kartou na internetu je zadáváno číslo karty, datum její platnosti a číslo uvedené u podpisového proužku (CVV2/CVC2 kód). Jinými slovy: Veškeré údaje nutné pro použití platební karty na internetu jsou uvedeny přímo na kartě.
Zajímavé jsou i úvahy o budoucnosti internetového nakupování. V dnešní době jsou populární různé
slevové servery
nabízející množstevní slevy a fungující na principu tzv. kolektivního nakupování. Příkladem je např. web www.slevomat.cz. Zákazník může nakoupit zboží a služby s opravdu velkými slevami. Ty jsou však platné až ve chvíli, kdy si příslušný výrobek/službu objedná předem stanovený minimální počet osob. Otázkou je, jaké další formy internetového nakupování přinese budoucnost, a také tuto odpověď se žáci snaží nalézt.
Internetové nakupování je nejen fenoménem, ale i problémem dnešní doby.
Tuto skutečnost dokládá i zpráva České obchodní inspekce (ČOI) za 1. až 3. čtvrtletí roku 2011. ČOI je dozorovým orgánem internetových obchodů a ve své zprávě uvádí mimo jiné následující:
Internetové obchody se těší stále větší oblibě spotřebitelů, ovšem úroveň prodeje stejně jako dodržování povinností ze strany prodávajících je stále velkým problémem, s nímž se spotřebitelé sami jen stěží vyrovnávají. Tuto skutečnost potvrzují i výsledky České obchodní inspekce po průběžném vyhodnocení kontrol internetových obchodů za 1.–3. čtvrtletí 2011. Jejich počet také díky četným podnětům spotřebitelů roste. V průběhu 727 kontrol zjistili inspektoři porušení povinností u 522 prodávajících, což je 71,8 %, a uložili dosud 439 pokut v celkové výši téměř 1,7 milionu Kč. „Stále vysoká rizika při nákupech na dálku, značná anonymita prodávajících a nízké právní vědomí spotřebitelů jsou důvody, proč bude ČOI i nadále intenzivně kontrolovat nabídku a prodej internetových obchodů, zejména poskytování povinných informací,“ řekl Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI. (ČOI, říjen 2011) Za chování prodejců spotřebitelé odpovědnost jistě nenesou. Za své právní vědomí však určitě ano. Pročtěte si níže uvedené otázky a pokuste se je zodpovědět.
Jaké údaje o zboží a smluvních podmínkách musí prodejce poskytnout? Co by si měl kupující zkontrolovat před uzavřením kupní smlouvy? Jaká je povinná lhůta dodání objednaného zboží? Jakým způsobem může být objednané zboží dodáno? Kdy máme právo na reklamaci zboží? Dokdy musí být reklamace vyřízená? Podle jaké legislativní normy můžeme odstoupit od kupní smlouvy? Dokdy můžeme odstoupit? Co může dělat spotřebitel, když zjistí, že kupní smlouva nemá potřebné náležitosti?
Máte s hledáním odpovědí problém? Pak tento článek berte jako pozvánku na seminář věnovaný internetovému nakupování a jako upoutávku na projekt finančního vzdělávání
Rozumíme penězům. Podrobné informace hledejte na webu