Hypersenzitivní dítě

Vydáno: 10 minut čtení
Existují různé teorie toho, jak vzniká u člověka citlivost. Jedná se o teorie, které popisují vznik citlivosti na základě bolestivých a zraňujících zkušeností v raném věku dítěte nebo na základě prožití výrazné traumatické zkušenosti.
 
V psychologii se objevují také teorie, které vysvětlují určité projevy na základě psychobiologického podkladu. A sem spadá teorie vysoké citlivosti, neboli hypersenzitivity, kterou koncem devadesátých let 20. století rozpracovala americká psycholožka a výzkumnice Elaine Aron (1997).
Jedná se o vrozený proces citlivého zpracování podnětů, který se děje v nervové soustavě (anglicky: sensory-processing sensitivity) a ovlivňuje prožívání a chování takového člověka. Nedá se tedy léčit, nejde o poruchu ani o diagnózu. Když o takovém procesu víme, můžeme uzpůsobit svůj život, respektovat takový rys a předejít tak rozvoji duševních problémů. Podle autorky vysokou citlivost charakterizují čtyři procesy a projevy:
1.
Hloubka zpracování informací
. Vysoce citlivý člověk hlouběji přemýšlí a kvůli tomu působí opatrněji, protože potřebuje více času na to, aby zpracoval vnímané.
2.
Snadná přestimulace a nabuzení
. Kvůli tomu, že jeho mozek citlivěji zpracovává podněty, se rychleji přehltí, přetíží nebo nabudí.
3.
Emocionalita a empatie

Související dokumenty

Pracovní situace

Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
Individuální výchovný plán
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí