Hraj, co chceš

Vydáno:

Základním předpokladem pro práci s dětmi je vzájemná důvěra a navázání rovnocenného dialogu mezi oběma stranami. Pro dítě bývá často stresujícím faktorem už pouze fakt, že si „musí povídat s cizí paní“, a reaguje zarputilým mlčením. Jak ho přimět k tomu, abychom se dozvěděli více o jeho znalostech, postojích a názorech? Nedůvěru mohou prolomit jednoduché aktivity pomocí karet „Hraj, co chceš“.

Hraj, co chceš
Metodické karty
Ing.
Pavlína
Boučková,
trenérka paměti a lektorka kurzů o paměťových metodách
Na kurzech trénování paměti se často setkávám s klienty, kteří mají velmi rozdílnou mentální úroveň. Proto jsem hledala pomůcku, která by byla využitelná pro celý kolektiv, umožňovala procvičení co nejširšího spektra mozkových aktivit, zároveň byla cenově dostupná a prostorově skladná. Svůj záměr jsem konzultovala s Vladislavou Šulákovou, dlouholetou ředitelkou MŠ Krhová, která se mi svěřila, že by podobnou pomůcku uvítala i ve své praxi. Výsledkem naší spolupráce jsou karty Hraj, co chceš.
Na trh byly uvedeny na konci roku 2013 a od té doby je používá více než 50 profesionálních trenérů paměti a přibližně 150 mateřských škol. Velmi mě potěšil zájem společností DYS-Centrum(R) Praha a vzdělávací agentury KPS. Získali jsme akreditaci MŠMT pro kurzy nazvané Hraj co chceš - rozvoj asociačního myšlení. Kurzy proběhly střídavě v Praze a na Vsetíně a měly velmi pozitivními ohlas.
I když svým designem karty směřují prvotně na dětskou kategorii uživatelů, umožňují hrát mnoho klasických karetních her (Prší, Černý Petr, Kvarteto, Pexeso, Žolíky), stolních her typu Jungle speed, Domino, Scrabble, Aktivity, své příznivce si našly také mezi dospělými a studenty. Karty mohou být použity všude tam, kde chceme, podpořit koncentraci, logiku, strategii, postřeh, slovní zásobu, argumentaci a dialog.
Sada obsahuje 64 základních hracích karet a dva žolíky. Na základních kartách je spojujícím prvkem dítě, které na tácku drží určitý objekt. Další objekt je namalován vpravo dole. Karty můžete rozdělit na „dívky“ a „chlapce“ a pak pracovat pouze s jednou sadou. Děvčatům je samozřejmě bližší sada dívek a chlapcům sada s chlapci. Tím, že má dítě možnost odpoutat se od pouhého rozhovoru a přenese pozornost na karty, dojde ke snížení míry jeho stresu. Vše samozřejmě záleží na citlivém vedení pedagoga. Uvádím zde pět konkrétních aktivit, které vám prozradí více o mentální kondici dítěte.
Volný dialog
- možnost ověření znalostních, analytických, syntetických a hodnoticích kompetencí dítěte
Rozložte karty na stůl obrázky nahoru a dejte dítěti čas si je prohlédnout. Zeptejte se, co je na nich namalováno. Až ho zaujme určitá karta (například karta s koláčem a palmou), můžete se zeptat dále: Máš rád koláče? Víš, z čeho se pečou? Peče maminka koláče někdy doma? Pomáháš jí? Poznal jsi palmu? Výborně! Víš, kde roste? Viděl jsi ji někdy v přírodě? Byl jsi u moře? To jsem ráda, já ne. Povíš mi, jak to tam vypadá? Co se ti tam nejvíc líbilo? Napadlo tě, proč palmy nerostou u nás?
Pozitivní výběr
- procvičení koncentrace, analytické myšlení
Rozložte opět karty na stůl a požádejte dítě, jestli by umělo vybrat například všechny děti s červeným tričkem, hnědou sukní, karty se stejnou věcí na tácku. Případně všechny karty rozdělit na hromádky podle stejných znaků na nich (stejné tričko, sukně/kalhoty, věc na tácku).
Negativní výběr
- procvičení pozornosti, analýzy, hodnocení, argumentace, divergentního myšlení
Připravte několik karet a požádejte dítě, ať z nich vybere jednu, která podle něho mezi ostatní nepatří. Karta č. 3 může být vyřazena, protože dívka má jinou barvu sukně nebo protože jako jediná nemá na tácku pokrm. Můžete navrhnout, že vy byste vyřadil/a kartu č. 4, a opět se zeptejte, zda ví proč (semafor potřebuje k provozu jako jediný elektřinu, jediný svítí zeleně...).
Nezapomínejte, že dítě může přijít na další překvapivá řešení. Pokud názor vysvětlí, úkol vyřešilo správně. Zároveň si uvědomí, že jedno zadání úlohy nemusí mít jenom jedno správné řešení. Pro stejný úkol můžete nechat dítě vybrat čtyři jakékoliv karty.
Kategorizace
- procvičení analýzy, porozumění
Nechte dítěti vybrat všechny karty, na kterých je namalován znak, který patří do určité kategorie. Například vyber vše, co můžeš najít v lese, na zahradě, vyber nářadí, zvířata, rostliny atd.
Příběh
- procvičení paměti, kreativity, vyjadřovacích schopností, pohotovosti, práce s chybou
V tomto cvičení vám dítě prozradí, jakou má paměť, a procvičí si práci s chybou. Není špatné chybu udělat, je ale důležité umět ji najít a odstranit. Povězte dítěti předem připravený příběh a zároveň před sebe postupně vykládejte karty, na kterých jsou znázorněny objekty vpravo dole na příslušných kartách.
Alenka a babička se vydaly na houby (1), ale našly jenom krásné červené muchomůrky (2). Když se připozdilo, uvelebily se pod vysokým smrkem (3). Najednou Alenka leknutím vypískla - málem šlápla na velkou zelenou žábu (4). Proto si raději opatrně sedla na nedaleký pařez (5). Najednou obě uslyšely dupot. Přímo před nimi se objevil ježek (6). Chvíli si obě se zájmem prohlížel a pak pomalu odkráčel pryč.
Poté nechte dítě příběh zopakovat pomocí karet, které zůstaly vyložené na stole. Nebo karty promíchejte a požádejte ho, aby je před zopakováním příběhu znovu seřadilo. Do karet můžete také přidat kartu jinou, dítě má pak za úkol najít ji a odstranit, případně jí může obohatit příběh. Zeptejte se, jak příběh asi pokračoval, a dítě vybídněte, aby pomocí karet, které si vybere samo, vyprávělo dále. Můžete se svěřit, že se vám příběh nelíbí. Vyberte spolu jiné karty a poproste ho, zda by vám nepomohlo vymyslet příběh hezčí. Nezapomeňte, že v příběhu je vše dovoleno!
Podrobnosti o kurzech a dostupnosti karet (cena bez poštovného je 70 Kč) naleznete na stránkách www.trenovanipameti.cz. Zde si také můžete volně stáhnout metodickou příručku Hraj, co chceš, která obsahuje mnoho dalších aktivit a her (Prší, Černý Petr, Zelená louka, hry typu Domino, Scrabble atd.).

Související dokumenty