Hodnocení slovem i písmem

Vydáno:

Na počátku bylo slovo, nikoli číslo, mělo by tedy být i na konci. Dramatické děje tohoto roku navíc zatřásly zavedenými strukturami v mnoha oborech, školství nevyjímaje, a tak se do širší debaty dostalo i téma slovního hodnocení na vysvědčení.

Hodnocení slovem i písmem
Mgr.
Jan
Jícha
ředitel Naší základní školy v Litni, spisovatel, překladatel a písničkář; www.naseskola.eu, www.honzajicha.cz,
Pokrokáři mezi učiteli v dubnu jásali, jaká je to obrovská příležitost, v červnu pak lamentovali, jak byla promarněna. Jako ředitel školy, která hodnotí slovně ve všech ročnících už od svého založení, musím přiznat, že jsem si spíš oddechl. Nedovedu si představit, že by přišlo z ministerstva nařízení o okamžité generální změně vysvědčení ze známek na text a nevyvolalo prudkou bouři odporu a úhrnem velmi pochybné výsledky.
Slovní hodnocení není totiž jenom souhrn vět složených podle receptu, je to specifický formát s vlastním stylem a také komunikační kód, k jehož úspěšnému užití je potřeba, aby jím všechny zúčastněné strany (učitel, žák a rodič) na dostatečné úrovni vládly. Dovolím si zde některá pravidla i možná úskalí načrtnout pro použití všem, kdo o zavedení slovního hodnocení uvažují nebo jej dostali za úkol od svého pokrokového vedení.
Základní pojmy
Často se pracuje s termínem sumativní hodnocení, které bývá ztotožňováno se známkami. Přesněji řečeno jde o hodnocení finální, které „sumíruje“ žákovu znalost ke konci hodnoticího období, tedy typicky pololetí. Zpravidla má podobu známky, takže např. dvojka znamená „v úhrnu umíš skoro všechno, s občasnými chybami“.
Naproti tomu formativní hodnocení je udělováno průběžně, provází žáka jako zrcadlo jeho znalostí a konkretizuje míru dosažené kompetence, včetně doporučení k dalšímu rozvoji. Hodí se pro něj spíše slovní vyjádření, resp. může to být i známka doprovázená komentářem, obodované kategorie v rámci předmětů (aktivita, domácí příprava, porozumění učivu…) apod. Není tedy striktně řečeno, že sumativní hodnocení je totéž co známky a formativní je výhradně slovní, nicméně logika věci tomu napovídá.1)
Závěrečné pololetní hodnocení je tradičně chápáno synonymně s klasifikací, tedy známkováním. To se týká i známek převedených na jednoslovné výrazy „výborný“, „chvalitebný“, … Naproti tomu slovní hodnocení je plnohodnotný text složený z výpovědí, které jsou více či méně formalizované, tzn. lze je kopírovat z návodů dostupných na internetu nebo se vydat cestou vlastní kreativity a stylizovat hodnocení samostatně.
Žádná velká láska na první pohled

Související dokumenty

Pracovní situace

Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Procvičování, domácí úkoly
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Úvod do formativního hodnocení
Formativní hodnocení v praxi učitele
Učící se komunity učitelů
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Hodnocení pedagogického pracovníka
Řízení pracovního výkonu

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Náhrada druhého cizího jazyka
Poskytnutí informací třetí osobě
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení v náhradním termínu
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky