Dyspraxie, nebo lenost?

Vydáno:

Mezi oběma pojmy je zásadní rozdíl, ačkoliv projevy mohou být podobné. Dyspraxie je zařazována mezi specifické poruchy učení a definována jako porucha postihující koordinaci pohybů a osvojování nových pohybových dovedností.

Z historie

Ačkoliv nebyl používán pojem dyspraxie, byla pohybová koordinace a úroveň pohybových dovedností součástí diagnostiky dyslexie a dalších poruch učení a chování již v 80. letech minulého století. Test pohybové koordinace byl například zařazen při přijímání dětí do 1. ročníku speciální školy pro děti s dyslexií v Karlových Varech. Součástí diagnostiky LMD byla zkouška pohybové koordinace, rovnováhy, házení a chytání tenisového míčku. V literatuře věnované problematice specifických poruch učení se setkáváme s pojmem artikulační dyspraxie. V roce 2005 navštívila Prahu na pozvání České společnosti Dyslexia Amanda Kirbyová, která nás s tímto syndromem komplexně seznámila. Předpovídala nárůst počtu dětí s touto diagnózou vlivem životního prostřední, stravy a především nevhodného způsobu života.
Projevy
Stejně jako u dalších poruch učení se i u dyspraxie projevy u jednotlivých dětí liší. Mohou se objevit brzy po narození (poruchy spánku, přijímání potravy), některé se projeví v etapě lezení, děti začnou chodit později než běžná populace, vývoj řeči je u nich opožděný. Jindy se dítě vyvíjí bez nápadností, ale obtíže se přidávají později při osvojování pohybových dovedností (kopání do míče, jízda na kole), při úkolech souvisejících se sebeobsluhou (pomalé oblékání, problémy při organizaci sebe sama). Nižší úroveň koordinace pohybů je možné pozorovat v průběhu dne. Dítě se obtížně orientuje v prostoru, zakopává na rovině, naráží do předmětů, vlivem neobratnosti se může dostávat do konfliktů se spolužáky. Při tělesné výchově je nápadná nepřesnost při nápodobě pohybů, obtíže v prostorové orientaci a prostorové paměti, je oslabena pohybová paměť. Dítě nezvládá základní gymnastické cviky, je neobratné při míčových hrách a podobně.
V předškolním věku děti nerady kreslí, po nástupu do školy mají grafomotorické nesnáze (křečovité držení psacího náčiní, „těžká ruka“, nesprávný sklon písmen). Uvolňovací cviky nevedou ke zlepšení. Pomalé tempo a neplynulé psaní přetrvávají i na 2. stupni. Běžná cvičení nepřinášejí očekávané výsledky, je tedy zbytečné říkat „kdyby chtěl, kdyby se snažil...“. S jedním chlapcem cvičila studentka v rámci diplomové práce kotoul vpřed po dobu dvou měsíců.
Diagnostika
V zahraniční literatuře existuje řada testů určených lékařům, fyzioterapeutům, pedagogům. Jeden z nich - MABC-2 test - přeložil, upravil a ověřil v našich podmínkách prof. Rudolf Psotta. Je určen pro věkovou kategorii 3 roky až 16 let. Má využití zejména v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství, speciální pedagogiky, klinické a školní psychologie; dále v lékařských klinických oborech, jako je fyzioterapie, pediatrie a dětská neurologie. Bližší informace lze získat na adrese www.testcentrum.com.
V našich podmínkách se diagnostikou dyspraxie zabývají neurologové, fyzioterapeuti, pracovníci některých pedagogickopsychologických poraden. Orientační diagnostiku dyspraxie můžeme provádět na základě modifikace kritérií pro diagnostiku specifických poruch učení:
1.
Aktuální pohybové dovednosti jsou v rozporu s úrovní rozumových schopností a úrovní vědomostí ve výuce i v běžném životě.
2.
Projevy dyspraxie odolávají běžným cvičením v tělesné výchově.
3.
Těžkosti přetrvávají navzdory podpoře pohybu v rodině.
4.
Nejsou způsobeny jinými neurologickými podmínkami (dětská mozková obrna, svalová dystrofie a další).
5.
Opožděný pohybový vývoj u dětí s mentální retardací nelze ztotožňovat s dyspraxií, protože je součástí tohoto handicapu.
Může pan Lukáš Pavlásek pomoci dětem s dyspraxií?
Nechci využívat popularity tohoto komika k propagaci vývojové poruchy. Ani diagnózu nelze provést na základě sledování televize a kusých údajů v denním tisku. Přesto ale dílčí informace a hlavně taneční projev mohou vést pedagogy i rodiče k pochopení problémů:
1.
Pohybové schopnosti jsou viditelně nižší, než odpovídá jeho vzdělání, vyjadřování, vtipu a dalším kvalitám.
2.
Navzdory několikaměsíčnímu intenzivnímu tréninku pod vedením odbornice nezvládl základní variace tanečních kroků a pohyb v rytmu.
Naštěstí nebyl pohybový talent podmínkou účasti v soutěži. Diváci by přišli o mnoho.
Dosavadní zkušenosti
V roce 2003 vyšlo rozšířené vydání knihy Poruchy učení, kde jsem poprvé napsala kapitolu s názvem Dyspraxie. Brzy poté se ohlásila matka s prvním klientem a následovali další. Co mají tyto děti společné? Výrazně horší klasifikaci v tělesné výchově než v ostatních předmětech (například samé jedničky a trojka z tělesné výchovy). Důsledkem je odpor ke školní tělesné výchově, někdy též strach z pohybových aktivit. Dva klienti byli objektem šikany ze strany spolužáků. Jindy jsme s rodiči řešili problém nadaného chlapce, který měl samé jedničky, a učitel tělesné výchovy navrhoval trojku. Co udělá trojka na vysvědčení při přijímacích zkouškách na prestižní školu, kde ostatní děti mají průměr 1,0?
Doporučení pro žáky a studenty s dyspraxií
V první řadě by neměli být vyřazováni z tělesné výchovy, neměli by se bát pohybových aktivit. Nutná je tolerance v tělesné a výtvarné výchově i při pracovním vyučování. Jde o obdobu hodnocení jako v případě jiných specifických poruch učení (dyslexie, dyskalkulie). Pokud jsou problémy natolik závažné, že žák není schopen ani s tolerancí plnit učitelovy požadavky, je možné vypracovat individuální plán a podle něj postupovat. I člověk s dyspraxií může být dobrý sportovec za předpokladu, že volí sport, který není náročný na pohybovou koordinaci. Mohou to být takzvané cyklické sporty, kde se určitý pohybový vzorec opakuje, například plavání, cyklistika. Naopak zcela nevhodná je třeba sportovní gymnastika.
Může se zdát, že vymýšlíme novou diagnózu, která zatím „stojí na vodě“. Neznáme příčiny, nejsou ověřené reedukační postupy. Přesto bychom měli zajistit, aby dyspraxie -porucha pohybové koordinace a pohybového vývoje -nebyla příčinou posměchu ze strany spolužáků, někdy též učitelů, nestala se překážkou v realizaci intelektových schopností a především nevedla k odporu k pohybové aktivitě.
ZDROJE
-
KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha: Portál, 2000.
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003 a vydání následující.
-
ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2008.

Související dokumenty

Pracovní situace

Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školní psycholog na základní škole
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školy s rozšířenou výukou
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Metodika k institucionalizaci podpůrných pedagogických pozic
Náplň práce školního speciálního pedagoga
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách

Poradna

Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Příplatek
Kvalifikace
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí